Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber red champagne rare geur


Helly

Aanbevolen berichten

Ik weet niet hoe ik dit topic anders kan noemen.

Heb net uit de tuin 3 stelen geoogst. Ze waren niet zo mooi rood als je ziet op de sites waar je ze kunt oogsten, maar groen met rode spikkels. Er staat dat je de stelen kunt oogsten (2e jaar dus niet alle stelen geoogst, rest moet ik laten zitten) als ze 2-4 weken oud zijn. En dat waren deze stelen. Echter, heb ze geschild en in een pannetje gedaan maar de geur is niet echt rabarber-achtig. Meer 'groen' zou ik zeggen. En bitter. Alsof je iets uit de sloot hebt getrokken en dat in een pannetje hebt gekookt. Sorry, ik kan er niets anders van maken.

Mijn vraag is nu: is er iemand die deze soort rabarber ook heeft en wat zijn jullie resultaten hiervan? Mij lijkt het met deze geur niet echt aantrekkelijk deze rabarber te willen eten

Ik had toch een veel smakelijkere geur verwacht. Maar wie weet ben ik nog te vroeg met oogsten geweest? Of ruikt deze soort gewoon zo apart?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Langste steel was bijna 50cm, kortste iets van 30cm?

Ik vraag me dan af waarom ze na al die weken dan nog niet rood zijn geworden. Bedenk me nu dat de stelen nog wel rond waren. Hoe lang duurt het dan voor die eruit zien als de "gewone" rabarberstelen qua kleur en vorm? Als ik lees dat ze na een paar weken al oogstbaar zijn, en zie dat de 1e stengel al geel wordt, dan denk ik de rest is dan vast al oogstbaar.

Wie weet ben ik gewoon een ongeduld wat dat betreft

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt een steel geel ? dat hoort niet.

Hoelang het duurt is niet zo te zeggen, vorig voorjaar veel warmer weer geweest in vergelijk met dit voorjaar.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van je rabarber plant die moet nu heel mooi en fris erbij staan.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu al 2 keer geoogst, maar ik heb ook oudere planten en op zandgrond is ook alles snel (weet zo gauw even niet wat voor een grondsoort je ook alweer hebt )

Maar ik werk ook niet met het aantal weken ofzo. Ik oogst zodra de stengels dik en lang zijn, al worden ze niet zo lang als die uit de supermarkt

Maar ik heb niet de soort die jij hebt, ik weet niet eens welk ras het is. De stengels zijn donkerrood/groen, en vierkant. Er zit wel eens een gele stengel bij, met een dor wordend blad. Maar niet vaak, en dat komt vast door een beschadiging (bijv. tijdens de vorige oogst).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit op zandgrond. Riviergrond eerder zou ik zeggen (vanwege de vele kiezels).

Alle stelen zijn 'nieuw' uit de grond gekomen nadat ik m had verplant. Dus geen oude stelen van vorig jaar.

Vorig jaar kwamen er een paar stelen uit. Niet geoogst, gewoon dor laten worden. Dit is dus t 2e jaar.

Maar geen vierkante stelen hier. Ronde. Of worden ze vierkant nadat ze rond zijn geweest?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echter, heb ze geschild en in een pannetje gedaan maar de geur is niet echt rabarber-achtig. Meer 'groen' zou ik zeggen. En bitter. Alsof je iets uit de sloot hebt getrokken en dat in een pannetje hebt gekookt. Sorry, ik kan er niets anders van maken.

 

Zo erg als bij jou is het bij mij niet, maar mijn rabarber (geen idee welk ras, eind 2010 van de buurman gestoken en in de grond gezet) smaakt dit jaar ook minder sterk dan vorig jaar. Na mijn tweede oogst - tegenvallend qua smaak - heb ik zelfs besloten dat ik de rabarber dit jaar maar laat voor wat ie is. Ik heb me gek gezocht in mijn boeken maar er staat nergens iets over wat de smaakverandering teweeg zou kunnen brengen. Ik weet wel dat de eerste porties meestal niet de lekkerste zijn, dus misschien komt het inderdaad door het extreem vreemde voorjaar dat de plant wel groeit (bij mij groeit ie uitstekend) maar gewoon niet genoeg smaak kan ontwikkelen.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schil persoonlijk de stelen niet. Alleen als de stelen heel oud zijn en de schil hard kan je ze schillen, maar de kleur zit hem sowieso in de schil en niet zo zeer in het binnenste.

 

Wat betreft vorm en kleur tijdens groeien kan ik je niet echt helpen. Zoals hierboven al genoemd zou ik even een foto plaatsen voor de beeldvorming. Misschien staat hij te droog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot mijn vreugde heb ik heerlijk genoten van rabarber, en geen rare smaak of smaakverandering bemerkt. Ten opzichte van vorig jaar groeiden de stengels langzamer. Ik gaf het bijna op, toch wat bijgemest, en zo nu en dan extra water gegeven... en op een dag waren ze geëxplodeerd...

Totaal heb ik inmiddels twee rondes oogst gedaan. De eerste keer als een soort uitdunnen, zodat de andere stelen de kans kregen dikker te worden, en de tweede keer echt vol oogsten... zo lekker ouderwets voelt het om met armen loof heen en weer door je tuintje te lopen... overal bergjes met stelen en bladeren...

Beide keren prima smaak. Wel veel suiker mik ik in de pan... ander eet mijn volkje niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het wel een rabarberplant begin ik me af te vragen . Ik zie wel eens in bermen planten staan die op afstand verdacht veel op rabarber lijken maar dat zeker niet zijn . De naam is mij niet bekend maar het zou na wat zoekwerk op internet de grote klit kunnen zijn . Wat de vorm van de stelen betreft , ik heb zojuist eens bij mijn eigen rabarber gekeken maar ook de steeltjes die pas boven de grond komen piepen hebben al een typische rabarbervorm en zijn niet rond.

 

Kun je niet eens een foto plaatsen Helly ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, idd dat zijn ze. Even kijken of ik nog een betere foto kan neerzetten.

 

dsc980915681337073199.JPG

 

Dit is de duidelijkste foto die ik kan vinden in mijn afbeeldingen.

De 'knol' heb ik gekocht bij zaadhandel van der Wal. De advertentie staat onder de groenteplanten (is tijdelijk uitverkocht): http://zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/pootgoed_en_plantmateriaal

 

Edit: nog even een paar foto's gemaakt.

Een lange stengel en de (1e) gele stengel die afsterft:

 

dsc001053501337073867.JPGdsc001164231337073910.JPG

aangepast door Gast

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt niet echt op de eetbare rabarber die ik ken (heb 3 soorten staan, Victoria, Frambozenrood en een onbekende van de Intratuin, in totaal zo'n 20 planten). De rabarber doet het hier dit jaar juist uitzonderlijk goed, vorig jaar was het wat droog. Had er de eerste keer dat ik het klaar maakte te veel suiker door omdat hij veel minder zuur is dan vorig jaar. Hopelijk is die sier rabarber niet giftig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm wat moet ik nu met een siervariant? Zat ik niet echt op te wachten

Heb t groene goedje wel weg gemikt. Als ik t niet vertrouw eet ik t ook niet op. Logica hè

Ben blij dat ik van Jorieke een rabarberplant krijg Kan ik er volgend jaar toch van eten. Had er zo'n zin in..

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen Helly! Ik denk inderdaad dat er iets mis is gegaan met het leveren van de plant. Heb je ruimte voor een nogal grote pol?

Dan spit ik gewoon een oudere plant van mij uit. Om nou weer 2 jaar te gaan zitten wachten (want dit jongere plantje geeft volgend jaar ook nog niet zoveel...) Als ik die ruim uit spit, en jij een emmer mee neemt, dan moet dat toch lukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel genoeg dan? Zou t wel heel fijn vinden, tof van je Jorieke

In hoe een grootte qua pot kan zo'n plant gezet worden? Heb tot 40 liter staan.

En heb jij anders belang bij die sier variant? Dat ik die mee terug neem? Hier neemt ie voor mij teveel ruimte in beslag om 'mooi te wezen'.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde 'merk' . De nieuwere bladeren zijn roder en de steel ook.

De grotere bladeren hebben een stelen die voor de helft geel zijn en voor de helft rood.

 

Op 5 april:

img7912-b-5-4-rabarber12921333748951.jpg

 

Op 25 april zag hij er zo uit:

img8978-b84591335642098.jpg

 

 

 

Dit jaar pas geplant dus verder kan ik er niets over zeggen, is zo'n kluit van de aldi. Op de verpakking stond wel oogsten in juli-augustus. Kan het zijn dat het een wat later soort is? Geen flauw idee hoe het met rabarber werkt hoor, nog nooit eerder gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schil persoonlijk de stelen niet. Alleen als de stelen heel oud zijn en de schil hard kan je ze schillen, maar de kleur zit hem sowieso in de schil en niet zo zeer in het binnenste.

 

Wat betreft vorm en kleur tijdens groeien kan ik je niet echt helpen. Zoals hierboven al genoemd zou ik even een foto plaatsen voor de beeldvorming. Misschien staat hij te droog?

Ik schil de stelen ook alleen maar als de schil al erg 'verhout' is. Vind mijn rabarber voor de rest erg zacht smaken en niet verschrikkelijk aan de tanden kleven dit voorjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar pas geplant dus verder kan ik er niets over zeggen, is zo'n kluit van de aldi. Op de verpakking stond wel oogsten in juli-augustus. Kan het zijn dat het een wat later soort is? Geen flauw idee hoe het met rabarber werkt hoor, nog nooit eerder gehad

Ik heb dit jaar al twee keer geoogst en doe dat zodra er voldoende stelen op de planten staan. Misschien zetten ze juli-augustus op zo'n nieuw plantje omdat het ten vroegste tegen dan groot genoeg is om te oogsten? Ik zou dat trouwens eerder niet doen en het dit jaar gewoon flink laten groeien

Ik vraag me wel af of zo'n emmer groot genoeg is voor een volgroeide rabarberplant. Toen we een paar jaar terug verhuisden, heb ik er eentje uitgestoken in mijn oude tuin en die was zeker twee keer zo groot. Was wel een plant die er al heel lang stond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...