bio-fee Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 ... niemand een antwoord op mijn vraag? Quote
powerlite Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 @bio-fee niet aan knippen , en zeker binnen zetten deze winter. Quote
bio-fee Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Oké dank je Powerlite!Moeten ze ook als ze groter zijn nog elke winter naar binnen, of alleen nu ze nog klein en kwetsbaar zijn? Quote
powerlite Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 nee hoor , alleen dit jaar nog . inderdaad omdat hij nu nog te klein en fragiel is. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 april 2014 Geplaatst: 6 april 2014 mislukt. Zonet heb ik een pot gevuld met pitten van van een kleine rode perzik die hier was afgerijpt Dat was 10 oktober. Ondertussen staan er twee perzikjes in de pot.Gelukt dus. De pot stond nota bene wel slecht geplaatst half onder een afdak met veel drup..dat heeft de pitten niet gehinderd uit te lopen. Kan ik de pot nu beter in de kas zetten, of is het juist beter ze buiten te laten staan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
ferdinand Geplaatst: 2 juni 2014 Geplaatst: 2 juni 2014 Ik ga dit ook proberen! Had ik het maar geweten, dan had ik het een paar jaar geleden gedaan! Dan had ik nu al oogst Ik heb heerlijke platte perziken en abrikozen van de lidl. Maar drogen die pitten niet alsnog uit als je ze een hele zomer in een pot met grond bewaart? Die grond wordt kurkdroog toch?Of moet je het gewoon buiten in weer en wind laten staan? Quote
Claudia69 Geplaatst: 2 juni 2014 Geplaatst: 2 juni 2014 En als je een nectarinepit zaait, krijg je dan ook een nectarineboompje? Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 juni 2014 Geplaatst: 3 juni 2014 @Ferdinand: Ja gewoon buiten..dat heb ik tenminste gedaan..de hele winter hebben de potten buiten gestaan en nu heb ik verschillende boompjes... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bertus Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Ik heb vorige zomer diverse pitten van platte nectarine en platte perzik in potten in de tuin ingegraven.Is er nog hoop dat daar wat uitkomt of is de ontkiemtijd verlopen? Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Wat je kunt doen is ze uit de potten halen, even afspoelen en voorzichtig open tikken, je merkt snel genoeg of de kernen nog gezond zijn.Je weet het nooit maar indien ze al zolang liggen zijn ze gewoonlijk rot van binnen. Heel soms ligt de oorzaak van het moeilijk kiemen aan de dikte van de steen, vorig jaar bracht ik pitten mee uit een ver vakantieland, na acht maanden wachten met moeite open kunnen tikken, pitten waren als steen, maar de kernen nog gezond, heeft me nu 3 gezonde boompjes opgeleverd. Quote
Bertus Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Bedankt voor de snelle reactie.De 3 potten (2 met perzik en 1 met nectarine) zojuist geleegd.Alle perzikpitten zijn of uitgedroogd of helemaal foetsie. In 2 nectarine pitten zitten elk 2 bruine pitjes die er op het oog gezond uitzien.Deze weer in een pot met potgrond poten? Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 altijd het proberen waard , de potgrond niet nat maken , beetje vochtig is voldoende anders rotten ze alsnog Quote
Bertus Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Heb de pitten gezaaid.@Persica. Ik ben bij dit topic maar eens (opnieuw) vooraan (sept. 2011) gaan lezen en zie dat je vaak en geduldig in herhaling moet vallen om ons "onnozelen" van de juiste informatie te voorzien. Zoals je eerder omschrijft is de route: de verse pitten niet drogen en buiten in tuinaarde bewaren. In het najaar in vochtig brekerszand in de koelkast bewaren. In het voorjaar de pitten zaaien.Nog een vraag daarover.....het kraken van de harde pitten, moet dat al na eten van de vrucht en het daarna buiten bewaren of pas vlak voor het gekoeld opslaan? Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Ik het najaar heb ik 3 kilo Peche de Vigne gekocht die komen hier uit de Meuse. Ik heb ze uit de mond in de grond gestopt in een grote pot en die de hele winter in de koude kas gelaten..sinds anderhalve maand staan ze weer buiten. Ik zijn nu 13 kleine boompjes net boven de grond uitgepiept.Denken jullie dat ik die nu al kan verplanten zodat ik er wat mee kan nemen naar de mtfd? Het was natuurlijk slimmer geweest als ik ze allemaal apart in een potje had gedaan, maar ik denk tegelijkertijd dat die grote pot vol met mijn eigen tuinklei ook wel goed heeft gedaan... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Yuras Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Ja, denk ik, voorzichtig verplanten is goed idee. Quote
AshaiRey Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 Zo hé, dit is wel een geduld werkje zeg. Na bijna 9 maanden heb ik dan toch 4 zaailingen van een platte perzik met geel vruchtvlees. Leuk om ze zo te zien groeien. Maar wat nu? Ik heb nog een hoop te leren (leuk!!) Laat ik ze dit eerste jaar lekker de hoogte in groeien en hun gang gaan? Natuurlijk wel zo nodig een keertje verpotten. Quote Groetjes,Bram
0xygen Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 wit zand of donkere aarde maakt niet uit, ik leg de pitten meestal in metselzand, speelzand of iets dergelijks (in wit zand zitten het minst bacterien /schimmels etc ,..en daar gaat het mij om. Kan ophoog zand ook ? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 De afgevallen perziken komen hier gewoon op, dus zou ik zeggen dat ge een kern in de grond kunt stoppen, in een ingegraven pot, en dat die in de lente uitschiet, zo gaat het hier toch, alleen, ik stop ze niet in potten maar nu staan er nog een stuk of zes te wachten om in de herfst opgepot te worden. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Persica († december 2016) Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 wit zand of donkere aarde maakt niet uit, ik leg de pitten meestal in metselzand, speelzand of iets dergelijks (in wit zand zitten het minst bacterien /schimmels etc ,..en daar gaat het mij om. Kan ophoog zand ook ? woestijnzand is nog beter Quote
AshaiRey Geplaatst: 8 mei 2015 Geplaatst: 8 mei 2015 Een van de potjes met zaailingen van een platte perzik ziet er raar uit. De kop is verfrommelt. zo deze nu al besmet kunnen zijn door de krulziekte? Hij heeft tot nu toe alleen in een kasje gestaan, niet buiten. Quote Groetjes,Bram
Persica († december 2016) Geplaatst: 8 mei 2015 Geplaatst: 8 mei 2015 Dit is geen krulziekte, de scheut heeft een groeistoornis de pit heeft een te korte koude periode gehad, dus té snel ontkiemt.Vaak blijven zulke plantjes achter in hun ontwikkeling. Quote
AshaiRey Geplaatst: 9 mei 2015 Geplaatst: 9 mei 2015 Een te korte koude periode, kan dat ook? Ik zou dan denken dat het zaadje niet zou ontkiemen. Weer wat geleerd. In dat geval laat ik hem staan als 'studie object' (36 jaar geleden de agrarische school afgemaakt en ik begrijp nog steeds niet wat me heeft bezielt om wat anders te gaan doen. Dit geeft zoveel meer voldoening.)Bedankt voor de toelichting Quote Groetjes,Bram
Bosbrandje Geplaatst: 12 mei 2015 Geplaatst: 12 mei 2015 Ik doe mee! 2x Platte Perzik van onbekend ras, gekraakt en in zaaigrond gedaan. Quote “To plant a garden is to believe in tomorrow.”― Audrey Hepburn
AshaiRey Geplaatst: 8 juni 2015 Geplaatst: 8 juni 2015 Even een tip voor als je pitten verzamelDeze week in de aanbieding bij AH witvlezige wilde perziken. En deze zijn ook in de aanbieding, abrikozen en pluot. Lijk me ook leuk om te proberen. Quote Groetjes,Bram
Raquette Geplaatst: 8 juni 2015 Geplaatst: 8 juni 2015 Hee Asha, in dit topic gaat het uitgebreid over het verschijnsel van de 'gekrulde kop' bij perzikzaailingen:vraag-over-de-peche-de-vigne-van-jet-t17437.html De meeste andere zaailingen zijn er goed doorheen gegroeid. De mijne helaas (nog) niet, maar er is dus zeker hoop voor jouw krulkoppie:).(ik ben alleen benieuwd wat Persica bedoelde met 'dit kan effect hebben op de volgroeide boom'; minder fruit? Slechtere gezondheid? Misschien ontdekken we het over drie jaar:)) Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.