Geplaatst: 2 juni 201213 j Ik ga me wagen aan de wijn.De bloesem is geplukt,en na een nachtje in een vuilniszak ga ik nu mn spieren trainen door de zak flink te schudden en de bloemen (schijnen) er dan zo af te vallen.Heb ik op het www gelezen.
Geplaatst: 2 juni 201213 j Dit is mijn recept al 35 jaar.20 bloemschermen/3 citroenen/3 lt water dit alles toegedekt 1 nacht laten staan.zeven door een doek.3 kilo suiker toevoegen onder voort durend roeren opwarmen TOT aan de kook ,laten afkoelen.50 gram citroenzuur (oplossen in water ) en toevoegen. 5 juni 201213 j aangepast door Gast Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 2 juni 201213 j Ik ga de helft er van eens maken.En als het lekker is,kan ik van de week nog meer maken.Het is nu bloesemtijd
Geplaatst: 2 juni 201213 j waar kopen jullie je citroenzuur? Hier kijkt iedereen me vreemd aan als ik vraag of ze dat hebben. Meestal krijg ik: bedoelt u citroensap?
Geplaatst: 2 juni 201213 j Ik heb het bij de brouwmarkt in Almere gekocht.Je kunt een ouderwetse drogist proberen? Edit, o ik zag de post van Erny niet..dat ga ik de volgende keer ook doen..mijn potje is vrij klein.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 juni 201213 j Hier was het ook niet te krijgen,uiteindelijk een pot bij de apotheek weten te krijgen,Moest wel op een recept,anders konden ze geen rekening maken.Op de zwarte markt staat het gewoon in d echinese supermarkt.Nu ik dit weet haal ik meestal meerdere potjes in één keer,want met wijn maken gebruik ik het ook.
Geplaatst: 3 juni 201213 j Ik loop maandag eerst eens binnen bij de marokaanse supermarkt (en anders de turkse en de surinaamse ) Blij dat ik het vroeg, want daar had ik nou nooit aan gedacht! Erny, weet je nog wat je (ongeveer) voor een potje betaald hebt? Ik zag dat brouwmarkt.nl het ook heeft en ik wil even kijken of het veel duurder is om het daar te bestellen (moet toch al wat anders bestellen). En dan scheelt het weer de energie van naar de winkel racen na het werk. (Kan ik dat later op mijn gemakkie een keer doen)
Geplaatst: 3 juni 201213 j Naast citroenschijfjes kan je ook limoen-, appelsien-, pompelmoes-schijfjes of -sap toevoegen. Siroop met sap van 2 sinaasappels, 2 citroenen en 2 limoenen op 1 liter vlierbloesemvloeistof gaat hier goed naar binnen in de zomer. Bedoel je dat je na het zeven van de vlierbloesems dit sap toevoegt en dan siroop maakt? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 juni 201213 j Per kilo ongeveer 6,50, maar dan in kiloverpakking. Kleinere verpakkingen zijn altijd relatief duurder. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 3 juni 201213 j Hmm... eh.... niet te veel in ieder geval anders had ik niet zo'n grote pot meegenomen.Paar euro, niet meer als 3 denk ik, gok ik...Maar wil morgen ofzo wel even voor je kijken...Dat merk is zowiezo aan te raden voor ook andere (inmaak)kruiden, lekker veel en lekker goedkoop!
Geplaatst: 3 juni 201213 j Bedoel je dat je na het zeven van de vlierbloesems dit sap toevoegt en dan siroop maakt? Ja, inderdaad. Tijdens het seizoen maak ik altijd een heleboel vlierbloesemaftreksel of hoe het ook noemt (zonder suiker en citroenzuur) en dat vries ik in. Daarvan maak ik later de siroop. Soms met sinaasappel, limoen en citroen, soms alleen met limoen, soms zonder extra citrussap (die vind ik het lekkerst in de karnemelk) ... Je kan ook tijdens het trekken de vlierbloesems bedekken met limoen-, sinaasappel- en/of citroenschijfjes bij voorkeur onbespoten. Maar aangezien hier alleen maar onbespoten citroenen te vinden zijn, voeg ik achteraf het sap toe voor de smaak.
Geplaatst: 3 juni 201213 j OK dank je wel..de eerste trek bloesems, water en citroenen staat nu klaar. Ik ga ermee aan de slag. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 juni 201213 j Deze vermelding kreeg ik van Dalamaya bv. Citroenzuur in zakje van 90gr kost € 1.35 (consument prijs) Citroenzuur in potje van 250gr kost € 3.15 ( consument prijs) Groter dan 250 gr hebben wij niet. Met vriendelijke groeten, Dalamaya bv Avi Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 4 juni 201213 j het staat op het vuur !!heb ruim 500 gr bloesem in ongeveer 5 a 6 liter 2 dagen laten trekkennu staat ie per 3 liter op het vuur met 2 kg suiker en een zakje vanillesuiker ben heel benieuwd !als het lekker is ga ik vanmiddag nog meer plukken dan gaat ie ook voor de verkoop kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Geplaatst: 4 juni 201213 j Kijk dan heb ik weer een vraag. Want mijn na 4 maanden bedorven siroop had deze hoeveelheid suiker -2kg op 3l.-Doe jij dat altijd voor siroop? En geen citroenzuur daar bij?Mijn spulletje staat nog te trekken a la tomenco..het is al heel geurig..als het zo smaakt is het 4 juni 201213 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 juni 201213 j de meeste limo die ik maak gaat i.d maar half suiker er bij, anders vindt ik het net suikerwater....net ook geprobeerd op de 3 liter maar 2 kg suiker gedaan, maar toen ik het proefde was het echt veel en veel te zoet, ik heb er nog een liter bloesemvocht bij gedaan + 3 citroenen en ik ga er nog een sinaasappel door doen, de smaak viel me niet mee.....jagie eigenlijk.... ga zo verder....ik hou jullie op de hoogte ....... kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Geplaatst: 4 juni 201213 j he ik vergeet te melden dat er dus geen citroenzuur bij gaat. ik heb d eerste 4 liter in de flessen zitten,maar de smaak werdt pas aceptabel na 4 ciroenen en 2 sinaasappels niet mijn favoriet zeg maar, maar er was vraag naar bij de kraam dus op verzoek en neem het mee naar de boio markt zondag van de andere 3 liter ga ik stroop maken, kijken of dat beter te hachellen is kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Geplaatst: 4 juni 201213 j Euhm als het niet smaakt, heb je waarschijnlijk de bloemen net te vroeg of te laat geplukt. Als je ze oogst moeten ze zoet ruiken, dan is de smaak ook erg goed. Doe je het een dag te vroeg of laat, dan ruiken ze naar een mengeling van zweet en kattenpis
Geplaatst: 4 juni 201213 j Misschien ook niet twee nachten laten staan? Ik las in ieder geval 1 nacht..maar heb het 24 uur laten staan. Nu zit het in de pan en het smaakt...Heerlijk!! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 juni 201213 j Twee nachten vind ik ook veel dan krijg je meer de smaak van de groenen stelen. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 4 juni 201213 j De mijne is gelukt,en ik vind hem erg lekker. Geen ouwe kerk nasmaak Nu nog proberen met wijn.Prosecco maak ik altijd door wat witte wijn in een polycarbonaatfles van de sodaclub te gieten en dan 1 á 2 pufjes te geven. Sommigen schuimen dan wel,dat komt door de suikers.De vlierbloesemwijn staat te gisten,en ruikt ook lekker.
Geplaatst: 4 juni 201213 j Ook mijn siroop is goed gelukt! Dat recept van die bubbels ga ik even zoeken Edit: ik kan het hier niet vinden ( ik kan vandaag sowieso niets meer vinden )... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 juni 201213 j Ik had gelezen (of gehoord ) dat een scheutje vlierbloesemsiroop,en dan aanlengen met prosecco erg lekker was.Ik ga dat even proberen.De vlierbloesemwijn zit nu in het mostvat.Ik wilde dat ook even proberen.
Geplaatst: 5 juni 201213 j @ Thessa, ik neem aan dat je de vloesem eerst verwijderd voor je het geheel dan aan de kook brengt?Hoe doe je het precies? Vlierbloesem 2 dagen trekken met citroen en suiker, bloesem eruit en dan koken, hoe lang moet het dan ongeveer koken?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.