Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer Parijse worteltjes oogsten?


Aanbevolen berichten

Ik ben Parijse worteltjes aan het opkweken in een bak, maar vroeg me af wanneer ze nu oogstklaar zijn en of ik dat kan zien zonder er meteen een misschien nog te jong worteltje uit te trekken.

 

Komen ze misschien net als radijs iets of wat boven de grond uit als ze ogstklaar zijn?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon ff met je vinger voorzichtig naast het plantje wroeten om te kijken of er een knolletje zit of niet.

Als de knolletjes zo groot zijn, zoals bv qua doorsnee een euro, dan kan je ze oogsten. Diegenen die nog niet groot genoeg zijn die laat je dan staan om lekker verder te groeien. Hebben die ook weer ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

En na hoe lang raden jullie dan aan om 's een keer te voelen? Ik heb ze nu een maand geleden gezaaid, staat al redelijk wat groen boven de grond, maar werkelijk geen flauw idee wanneer ze nou "klaar" zijn... Kan het op Internet ook allemaal zo snel niet vinden. Las dat parijse worteltjes sneller klaar zijn dan de gewone wortels, maar of dat zo is? Ik weet het niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi dat duurt nog een hele tijd Wortels duren best lang, een maand of 3...

Maar in principe groeit de bovenkant een beetje boven de grond. Je kan daar dus heel makkelijk even aan voelen, als het wat dikker is dan zou je kunnen oogsten. Valt 'ie toch wat tegen? Dan laat je de rest nog even zitten en kan je toch alvast een worteltje proeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja duurt erg lang, ik hou van wortels en staan er boel ook verschillende soorten maar dat is wel wachten en wachten,

heel vervelend, maarja uit de tuin 10 x lekkerder dan winkel.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ook Parijse worteltjes duren 3 maanden... Dacht dat ik ergens las dat deze snel te oogsten waren.. Of duren gewone wortels dan nog langer...??

Jammer, haha. Heb aanstaande zaterdag een verjaardag en hij is helemaal gek van ronde worteltjes. Maar dat gaat het dus niet worden! Dan krijgt ie ze na de zomervakantie Ook leuk!

 

Bedankt voor de vlugge reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was al de tweede keer

 

Maar de eerste waren die ik in de herfst al gezaaid had, rood moesten zijn maar echt wit waren

Deze had ik in maart denk ik gezaaid in de koude bak...Amsterdamse bak 2. zo uit m'n hoofd...met doperwtjes en peultjes...en bloemkoolsoep van m'n eigenste bloemkool

 

Nu moet ik oppassen, anders wordt Hans boos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe jij de doping, kijk ik of ze blijft drijven in de vijver (klassieke heksen-proef: als je blijft drijven is dat een bewijs dat je heks bent (die hebben geen gewicht, anders konden ze niet vliegen), en zijn we genoodzaakt door te lopen naar de brandstapel, echter... als je zinkt... zullen we je (helaas postuum ) zuiveren van alle blaam...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Weet je die groenten staan veel te krap, hebben geen ruimte om te wortelen, allemaal burenruzies, die bonen vinden de uien helemaal niet aardig enzo...daarom groeit het zo goed, ze willen zo snel als mogelijk geoogst worden (soort van zelfmoordcomplot met groenten )

Want hoe langer ze erover doen des te langer het duurt voor ik ze ga opeten en ze uit hun lijden verlos

 

Verdorrie nu heb ik hét MM geheim verklapt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Whaha, van parijse wortel naar drijvende heksen en doping.. Heel bijzonder

 

Heb gister even op op het zakje van de parijse wortels gekeken en daar staat verder ook niks op met betrekking tot oogsten, alleen dat het zomerwortels zijn en tot juli gezaaid kunnen worden. Ik ga het afwachten met de oogst van de parijsjes en zogauw het zover is, zal ik een foto plaatsen! Zag gister wel dat de helft van de zaadjes wel boven de grond is gekomen, de andere helft van vakje in de bak niet... Ga er vanavond gewoon nog een paar zaaien, beetje spreiden is ook niet verkeerd! Helemaal leuk. Bedankt voor de antwoorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet eerlijk zeggen dat wanneer ik had geweten dat het wel 3 maanden duurt voor je kunt oogsten ik ze niet gekocht/gezaaid had. Pfff, kan dus ergens richting herfst pas oogsten...

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, eerlijk gezegd dacht ik ook dat het sneller zou gaan, maar ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat ze zoveel lekkerder zijn dan uit de supermarkt, dus ik wacht graag 3 maanden. Ben wel heeeeeeel nieuwsgierig hoe het gaat worden, nog 2 maanden geduld (en dan ben ik op vakantie, haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...