Liekie Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 In het ouderlijke huis van mijn moeder hing deze waterpomp. Toen haar ouders gingen verhuizen hebben ze die pomp meegenomen en sindsdien is hij van zolder naar zolder verhuisd en inmiddels bij ons in de garage beland. Ik loop met het idee om hem te restaureren of om er een waterslang in te leggen om hem in de tuin als werkend ornament te gebruiken. Bij deze ben ik dan ook op zoek naar advies hoe het aan te pakken. Het hout in de 'pomper' is (natuurlijk) in zeer slechte staat en ook de stop die voor afdichting heeft gezorgd is verre van waterdicht. Maar het lijkt me leuk als de slinger ook echt een waterstraal aan en uit kan zetten. Ideeën iemand? 4 Quote
Patrijs Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 (aangepast) Deze pompen hebben het eeuwige leven. Dat de stop niet waterdicht is is niet zo erg als grondwaterpeil niet te laag staat. Gooi een emmer water boven in de pomp en hij doet het dan weer. Anders nieuw rubber dat pas is er in met een likje vaseline. Of onder in de aanzuigbuis een terugslagklep. De houten klos droogt uit bij droogstand en zet uit als die nat is. Tegenwoordig zit daar een leren zuiger, misschien heeft deze dat ook gehad, omdat het hout smaller is als de rest. Een nieuwe zou misschien ook passen na bijsnijden. Anders een nieuwe klos (laten) draaien. Bij de nieuwere pompen zit er ook nog een rubber ring tussen de cilinder en de cilindervoet. 1 september 2024 aangepast door Patrijs 4 1 Quote De moestuin van Patrijs
Veldjesgraaf Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 Mooi, zo'n ouderwetse zwengelpomp. Doet me denken aan de vakanties aan de kust in de jaren 60. We hadden een houten huisje in de duinen met een zwengelpomp voor de deur. Daar dronken we zo uit. Aan het eind van de dag werd je afgespoeld onder de pomp. En zoals Patrijs zegt: een emmer water bovenin de pomp en hij doet het weer. Mooie tijd.... toen was geluk nog heel gewoon..;) 2 Quote
Rookie Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 Wat een gaaf ding Liekie! Wat leuk, dat je die in ere wil herstellen, dat zijn mooie projecten. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.