Jump to content

Grond aanbrengen

Mel66

Recommended Posts

Hallo,

OP de plaaats waar het zwembad heeft gestaan wil ik graag een moestuin beginnen. Gras zit er niet meer onder dus dat is geen probleem. maar er zitten enorm veel wortels van de omliggende bomen in de grond dus opspitten of ploegen gaat niet. Nu wil ik er grond op laten aanbrengen maar wat kan ik het beste bestellen, teelaarde, compost of bemeste tuinaarde? Hebben jullie een advies?

IMG_20230911_134634.jpg

Champost evt in combinatie met compost.
Bij mij komt de kas ook op de plek van het zwembad.
Ik heb met het weghalen van het zwembad een heel ander probleem. Gebrek aan grond! 25 kuub....a7537eef44b16867cecd7ed35e85c5d2.jpg

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

4 uren geleden, Mel66 zei:

Hebben jullie een advies?

Welkom Mel 66.

Kijk niet naar de kale plek, maar naar de ligging.

Wat gras is zo ingezaaid of je legt wat zoden maar een moestuin leg je voor flink wat jaren aan.

Bepaal de beste plek in je tuin met zo veel mogelijk zon en weg van de vaste begroeiing om minder last van slakken, schaduw en wortels te hebben. Wortels hallen niet alleen voeding weg maar ook heel veel vocht.

De beste plek, daar ga je nog jaren plezier van hebben.

Vaak zie je de groente planten weggestopt langs een border, heg of schutting.

Ga uit van wat je groente wil qua standplaats en zoek aan de hand daarvan de beste optie.

De wortels van de bomen zullen ook op de verrijkte grond afkomen en overlast geven.

Hier komen de wortels vele meters de tuin op om de voeding bij de composthopen weg te halen.

Geef ze eens ongelijk, de boom het dichtst bij mijn tuin is twee keer zo dik als de andere gelijk geplante bomen die wat verder weg staan.

Iedere paar jaar moet ik die wortels weghalen met spitten en steken om de grond bewerkbaar te houden.

Succes met de aanleg en als je twee  steken diep spit kan je onderop de omgekeerde zoden leggen en heb je bovenop prima schone teeltgrond.

Misschien niet het antwoord wat je wil horen maar wel de ervaring van een ervaren tuinder.

En @bonnie f er wordt regelmatig gratis schone grond aangeboden via de lokale sites en MP.

≥ Vind gratis grond in Tuin en Terras op Marktplaats

Met een karretje kan je dan gratis grond halen, al is zoveel kuub wel een klusje en misschien handiger om gewoon een vrachtwagenlading te bestellen als het makkelijk te storten is.

Edited by Patrijs
  • Like 2

Het is vooral goed naar de omschrijving kijken want iedereen lijkt iets anders te bedoelen met termen als teeltaarde en bemeste tuinaarde.

De zakken bemeste tuinaarde bij het tuincentrum is vaak bedoeld als ophooggrond, niet geschikt om in te planten en al helemaal niet voor de moestuin.
Maar wat ik via hovenier kon krijgen noemen ze ook bemeste tuinaarde en dat is schone (zwarte)grond gemengd met compost.
De grondwerker in de buurt noemt datzelfde mengsel verrijkte teeltaarde. 

Alleen compost is teveel van het goede maar mengen kan je natuurlijk ook zelf. 

• Like 1

Ook de planten zijn bepalend wat je met de grond doet.

Er zijn planten die het liefst in gewone grond staan, er zijn planten die wat compost willen en ook veelvraten die (flink) wat mest vragen.

Ga na wat je hebt en bepaal de behoefte van de aanplant en werk van daar uit.

Braakgrond (zand? vette klei? ) kan je meer voeding geven. Voor aardappels bijv. wat compost of licht bemesting.

Voor kool etc. wat meer en kruiden en bijv. bonen hebben vaak maar weinig nodig.

Maak een teeltplan en doe aan teeltwisseling, bijv. vier vakken aan de hand van je toekomstige beplanting.

Een eenduidig antwoord is dus lastig te geven. 

Bij nieuwe grond is het soms handig om teeltaarde te gebruiken of compost of verteerde mest in te werken.

De planten  hebben het straks bij hun wortels nodig, als  een dun laagje bovenop ligt gebeurt er de eerste jaren weinig.

Hier op de arme zandgrond zeg ik altijd, eerst een laagje mest aanbrengen en dat inwerken met spitten of frezen.

Edited by Patrijs
  • Like 2

Hartelijk dank voor het meedenken en de reacties. 

Er komt voldoende zon op de beoogde plek maar ik denk bij nader inzien dat de jonge scheuten van de bomen, die ik in naastgelegen gazon uit het gras zie komen, ook hier weelderig zullen tieren. Ga me beraden op een andere plaats in de tuin op mijn moestuin te realiseren.

Op 7-9-2024 om 08:02, Brabantse Tuinprins zei:
Champost kan soms een hoog zoutgehalte hebben. 

Kan natuurlijk maar ik gebruik het al 10 jaar. Van 3 verschillende adressen. Altijd goede oogsten. Ik ben fan. Had mijn slechte grond echt snel op orde. Ik zet jonge plantjes er gewoon in of zaai erin. Nooit problemen.

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”