Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dode wormen in wormenbak

Helly

Aanbevolen berichten

Omdat ik een ietwat apart luchtje opmerkte in de schuur, ben ik even de wormenbak in gedoken. Niet letterlijk.

Ik zag hier en daar wormenlijken liggen die geheel lichtroze/grijs en slijmerig zijn geworden. Ik heb deze wormen gekregen op de MTFD, en ik vraag me af of ze misschien te lang en te warm in het bakje hebben gezeten. Is dit mogelijk of zou het ergens anders door komen? De bak staat in de schuur, ik heb een omgekeerde bak eroverheen staan waar luchtgaten in zijn geboord (bodem). Ik had genoeg aan koffieprut erin gedaan, en dat is nog lang niet bewerkt door de wormen. Ik heb wel hier en daar een beetje schimmel gezien. Te warm/broeierig? Te nat?

Wat kan ik hier aan doen?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koel en matig vochtig hou je ze het langst in leven, waneer ik wormen heb voor mijn dieren bewaar ik ze in de ijskast.

Hoe kom je bij koffieprut ik kan me goed voorstellen dat een worm daar van doodgaat.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat staat overal beschreven als je een nieuwe wormenbak opzet. Eerst beginnen met wat koffieprut als voeding, daarna langzaam keukenafval toevoegen. Hier heb ik de beschrijving vanaf gehaald: http://dapstuin.blogspot.com/2012/04/wormentoren-praktijk.html

Verder stond het ook in zo'n geschreven afbeelding. Wel in t Engels. Weet niet meer waar ik dat kan vinden hier op t forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koffieprut zijn ze gek op hans, zolang het maar gemengd is en met mate dan gaan ze er zeker niet dood van, tenminste bij mij niet.

ZOu goed kunnen dat de wormen al dood waren toen je ze vervoerde van de moestuindag. Zorg in ieder geval dat het vocht goed weg kan, boor maar flink wat gaatjes onderin de bakken. Geur, dode wormen en schimmel dan is de kans groot dat alles net iets te nat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok thanx Jorg. Was al bang dat ik t verkeerd had gedaan met de koffieprut. Ik heb de bovenkant er even afgehaald en de bak open laten staan in de schaduw. In de schuur is het best nog wel benauwd. Zo kan het even doorluchten en kan het wat droger worden. Ik heb er gelijk maar wat fijngeknipt droog groen keukenafval overheen gestrooid. Hopelijk helpt het en krijg ik niet meer lijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze herstellen zich snel hoor. Zeker als je een mooi mix van materiaal hebt. Ik heb twee bakken en ben ook al 2x de helft van de wormen kwijt geraakt door te nat en/of te compact door gewicht en vocht van de bovenste bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch geen koffieprut ""voeren"" volgens mij kunnen jullie beter artikels lezen waar wormen gekweekt worden om

later aan huisdieren te voeren, daar staat meer basic info.

Koffieprut is nu niet iets wat een worm van nature eet

http://www.koieagle.nl/e107_plugins/content/content.php?content.1008

http://www.kogelforum.nl/index.php?i=content&mode=voeding&category=Wormen+kweken

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...