appelvrouw Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Pas geleerd dat mijn hard plastieke snijplank die wij gebruiken om vlees op te snijden eigenlijk niet te best is voor de gezondheid.. je snijdt er fliebertjes plastic mee die krijgt je in je hachee. Verdorie. En die houten zijn fijn voor groente maar ook daar krijg je wel eens wat van binnen. Dat is het ergste niet je kunt ze niet met gloeiend sop afwassen dus voor vlees/vis geen optie. Want dan trekken de vlees sappen vol micro beestjes je plank binnen. ik heb ook een bamboe plank van iemand gehad maar die is eigenlijk veel te groot en te log voor in mijn keukentje. Ik weet ook niet hoe hard die blijft. Glas en zo is weer slecht voor je messen. Ik ben benieuwd wat jullie doen en vooral wat jullie ervaringen zijn met de verschillende planken (foto gepikt van het web) 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Ik heb zo’n setje dunne plastic snijplankjes……werkt prima voor mij. ook een stel houten planken, die ik eigenlijk alleen voor ( stok) brood gebruik! Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2024 Auteur Geplaatst: 22 september 2024 Tja Jo. Ik had dit dus gelezen. https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/microplastics-in-plastic-snijplanken-welke-gezondheidsrisicos-zijn-er Je kunt dan denken, ja van pindakaas krijg je ook kanker( zeiden ze in de jaren 10, dat was dus een broodje aap) Maar we hebben het toch maar liever niet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Hout voor groenten en brood. Dat werkt prima. Voor vlees gebruik ik plastic. Dat is niet ideaal, er komen alweer flinke krassen in, en ik hoef ook geen plastic fliebertjes in mijn eten. Maar ik vind hout niet hygiënisch genoeg voor vleessappen. Ik heb er ook nog geen goede oplossing voor. Van een collega hoorde ik positieve geluiden over Epicurean. Zelf nog geen ervaring mee, jullie? Het is papier geperst met hars. Maar in de productbeschrijving spreken ze ook weer van houtcomposiet. Ze zijn vaatwasserbestendig. Ik ga er misschien binnenkort een kopen om uit te proberen. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 (aangepast) Hout en voor de pepers heb ik een apart plastic plankje, maar tegenwoordig snipper ik die vaak met een schaartje. (Pepertje bij het steeltje vast en dan vanaf de punt snip snip snip) Ik gebruik voor de houten plankjes gewoon heet sop, trouwens. Het is meestal gestoomd beukenhout; dat kan wel wat hebben. En verder misschien zorgen dat je scherpe messen hebt en misschien op je snijtechniek letten (hahaha, ik klink als een totale foodie🤣) Je wilt het produkt snijden, niet het plankje. 22 september 2024 aangepast door woldistel Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2024 Auteur Geplaatst: 22 september 2024 Tja @Arja ik keek even bij Oldenhof en zag dat ze in de aanbieding waren..alles van Epicurean trouwens. Dat maakt me achterdochtig maar ik kon er verder niets negatiefs over vinden. Enne @woldistel hoe goed je snijtechniek ook is en hoe scherp je messen (juist) je snijdt die kunststof plank bovenlaag echt wel open. Fijn te horen dat jouw planken niet uit elkaar donderen door het hete sop. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Oldenhof heeft altijd stevige aanbiedingen rond deze tijd van het jaar. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 @appelvrouw Ik heb een beetje het gevoel dat je mijn antwoord op jouw vraag verkeerd is gevallen. Niet de bedoeling. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2024 Auteur Geplaatst: 22 september 2024 Neenee WD absoluut niet ik ben blij met je bijdrage en bedoelde niks sarcastisch met mijn opmerking over jouw planken..integendeel, ik ben juist blij te horen, mijn laatste plank viel namelijk wel uit elkaar door meerdere sopbeurten ( zo leek het in ieder geval) Ik zat me trouwens af te vragen dat dat uit elkaar vallen veel met de soort verlijming te maken heeft? Veel planken zijn toch juist van meerdere planken gemaakt/ aan elkaar geplakt om ze recht te houden. Hoe zit dat dan met bamboe planken. En zijn die echt veel harder bv dan hardhouten planken? Ok Arja ik zal dan minder achterdochtig zijn op die epicurean. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Je mag best achterdochtig zijn hoor Er wordt zat dure shit verkocht, ook bij Oldenhof, die niet per definitie van goede kwaliteit is. Ik ga er binnenkort daar eens even vragen naar hun ervaringen met het merk, en als ie volgens hun ook echt in de vaatwasser kan, koop ik er een. Mocht ie dan toch kromtrekken, dan kan ik gemakkelijk terug naar de winkel. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Misschien wat dom maar wij hebben een kleine langwerpige vloertegel op een plank gelijmd en daar kun je echt niks van kapot snijden..wel lekker schoonmaken 1 Quote
Mevrouw Groen Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Vlees kan prima op een houten plank. als je een beukenhouten plank hebt of een andere harde houtsoort trekt daar niet veel in. Het beste is een plank met kops hout. Gewoon kort afspoelen kan altijd met een plank. wil je hem goed schoon hebben dan kun je hem goed schrobben met zout. Deden we in de slagerij waar ik ooit werkte ook met het hakblok, wat overigens ook vaak beukenhout is volgens mij. Glas is inderdaad heel slecht voor de messen. Bamboe overigens ook, schijnt. ik heb hier één plank van acaciahout voor vlees(als ik dat al heb), ui en knoflook, groenten. En één bamboe plank voor brood, fruit etc. Wat je vaak met een gekarteld mes snijdt, minder last van bot worden. 2 Quote
Vinky Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Oh jee, @Mevrouw Groen was me net iets te snel af met een reactie, maar ik ga met haar mee. Nee, geen plastic snijplanken hier @appelvrouw, juist vanwege die fliebertjes. En ook geen glas omdat de messen er bot van worden. Ik gebruik meerdere houten planken - en al zo lang dat ik de houtsoort niet eens meer weet. Eentje voor alle dag die permanent op het aanrecht staat. Eentje voor groenten die zorgvuldig moeten worden behandeld, bijvoorbeeld omdat ze worden ingemaakt. En eentje voor vlees. Om de planken schoon te houden wrijf ik ze een paar keer per jaar in met zout en wat water - een soort zoutpapje. Dat laat ik een uurtje intrekken. Daarna schuur ik de planken af met een schuursponsje. Afspoelen, drogen. Klaar. 2 1 Quote
Mevrouw Groen Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 (aangepast) 2 uren geleden, Lia56 zei: Misschien wat dom maar wij hebben een kleine langwerpige vloertegel op een plank gelijmd en daar kun je echt niks van kapot snijden..wel lekker schoonmaken Daar zou ik toch mee uitkijken als ik jou was. Ik neem aan dat het een geglazuurde tegel is en niet elk glazuur is voedselveilig. Zeker niet als het eigenlijk niet voor voedsel bedoeld is. is het gewoon hoogglans wit dan zal het wel meevallen, bij mattere glazuren of andere kleuren zeker oppassen. Of bij matter worden van een glanzend glazuur. 22 september 2024 aangepast door Mevrouw Groen 1 Quote
Vinky Geplaatst: 22 september 2024 Geplaatst: 22 september 2024 Hout lijkt me toch het meest natuurlijk 😁 Quote
CJodokus Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 In mijn moeders keuken waren niets dan houten planken. Wel verschillende voor verschillende doelen: met jusrand voor vlees, één voor brood, kleintje voor kleine groenten en kruiden, voor kaas, als onderzetters en we hebben er een tijdje zelfs als bord gebruikt. Mijn moeder was kooklerares en ze werd 100 jaar. Ze vertelde hoe ze op de opleiding leerde hoe je de planken spik en span schoon moest maken, maar ze was vergeten hoe dat ook alweer was. Misschien wel met kalk? Zelf doe ik het met zout en citroen en af en toe smeer ik ze in met lijnolie, want dat schijnt antimicrobieel te zijn. Dat is misschien wat overdreven, alleen zout zal best voldoende zijn. 5 Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 september 2024 Auteur Geplaatst: 28 september 2024 Dank CJ. Jammer dat je moeder vergeten was hoe de planken te behandelen! Lijnolie? Daar heb je verschillende soorten van bedoel je die gekookte? Of die je aan paarden geeft voor hun spijsvertering? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 Ik gebruik plastic planken die ik af en toe met een schuurmiddel schoonmaak en houten die ik eens in de zo veel tijd met zout en citroensap schuur. Bijna hetzelfde als @cjdokus Ik heb ook bamboeplanken. Die houden niet van de vaatwasser. Na het schuren een olie erover. Ik heb denk ik wel 10 jaar geleden een fles bij de IKEA gekocht voor houten snijplanken en dat gebruik ik nog steeds. Als ik hem weer eens niet kan vinden, dan wat olijfolie of zonnebloemolie erover. Uitsmeren en laten intrekken. Glas gebruik ik niet. Heel slecht voor je messen, maar dat is ook al gezegd zag ik. 4 Quote
CJodokus Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 @appelvrouw ik gebruik de lijnolie uit de keuken. Deze site legt het allemaal heel goed uit. Hij gebruikt andere olie, misschien is dat beter, want lijnolie is ook vrij dik, nog dikker dan de olijfolie die hij afraadt. https://schoolofsushi.com/nl/houten-snijplank-schoonmaken-en-onderhouden-hoe-doe-je-dat-het-beste/ En maakte jij nou Bokashi? Als je ook EM in huis gebruikt dan kan je de azijn vervangen door vloeibare EM (EM 1, EMA, microferm of Wipe and Clean). 1 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Op 22-9-2024 om 16:09, appelvrouw zei: dat was dus een broodje aap Dat microplastic is echt een heel groot probleem. Zit overal in, ook in granen, in je bio honing, de bijen nemen het mee. Dus ook in je gezonde havermoutpap (die ik elke dag neem), alles wat je eet, daar zit plastic in. De vis en andere dieren eten het en wij eten het ook. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Op 28-9-2024 om 08:38, CJodokus zei: alleen zout zal best voldoende zijn. Baking soda kun je nemen. Ik week daar elke ochtend ook mijn fruit in, ik koop niet altijd biologisch fruit, veel te duur en ook dat wordt vaak (soms stiekem) behandeld met sprays. Ik koop .b.v. wel ongezwavelde abrikozen. I 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Op 22-9-2024 om 21:50, Vinky zei: Eentje voor groenten die zorgvuldig moeten worden behandeld Vroeger gebruikte ik ook houten planken voor groente,maar de smaak van de groente gaat in de plank zitten. Als ik b.v. ananas er later op snijd, dan smaakt het naar bleekselderij. Dan houdt het in dat ik elke keer als ik wat gesneden heb na een maaltijd ik het goed moet schoonmaken. Ik heb een hele sterke smaak, en knoflook en uien vind ik niet erg als ik met soep of een groentemaaltijd bezig ben, dat gaat er toch altijd in, maar als je later tomaat op je brood wilt hebben, dan wil je niet altijd dat het naar uien of knoflook smaakt. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 september 2024 Auteur Geplaatst: 29 september 2024 (aangepast) 4 uren geleden, CJodokus zei: Hij gebruikt andere olie Mooie link met een duidelijke uitleg. Het heeft me geïnspireerd mijn planken aan te pakken en beter te onderhouden. Druivenpit olie kocht ik wel gemakkelijk in Frankrijk, hier is het wat exclusiever. 29 september 2024 aangepast door appelvrouw 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
CJodokus Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Quote Het heeft me geïnspireerd mijn planken aan te pakken en beter te onderhouden. Mij ook, @appelvrouw 😁 Tien minuten laten trekken….. ….. ….. ….. ….. ….. @Petrasmoestuin daar is dus die verdunde azijn en de citroen 🍋 voor, om de geur en smaak te neutraliseren. En die mooie kleine plankjes voor uien, knoflook, kazen en zo. En als ik eerlijk ben, er zijn hier twee koks in huis en dus ook twee systemen. En als ik lui ben dan pak ik een plastic snijplank. Maar daar ga ik nu wel meer mee uitkijken. Liever niet. 2 Quote
Flup Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Handig zo'n moestuinforum! Ik heb al wat plastic planken weggedaan, vanwege de plasaticsnippers die erafkomen bij het snijden. Maar heb deze planken dan weer vervangen voor andere plastic planken. Dat gaat vanaf nu dus veranderen. Nooit gedacht dat vlees ook op houten planken gesneden kon worden. Heb liever houtvezel in mijn lijf, dan microplastic. Dank allen voor de tips. 6 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.