Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rupsen.

jootje

Recommended Posts

En na de slakken , komen de rupsen.  Alle koolplantjes  achter hebben er flink last van, kleine vraatzuchtige ettertjes. Ik probeer eigenlij́k achter zoveel mogelijk groente te zetten zodat ik van de winter daar profijt van heb, maqr met deze beestjes, en een zwarte luizenplaqg in mijn welsh onion en bieslook lukt dat niet! IMG_3135.thumb.jpeg.33531eda10be39bae9246cc8500ecf1b.jpeg

IMG_3136.thumb.jpeg.51ebfbd9bbc2a81adf703d7b046106a5.jpeg

IMG_3133.thumb.jpeg.bc7d5c06b7d26d09a48c929627f236d8.jpeg

• Like 1

Je kunt zo'n rupsenplaag voor een groot deel voorkomen door koolplanten regelmatig te controleren op de aanwezigheid van eitjes van het koolwitje. Die eitjes worden groepsgewijs aan de onderkant van de bladeren afgezet en zien er uit als plekjes met gele puntjes.  Zie je zo'n plekje dan wrijf je dat  eenvoudig met je vingers kapot.

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik zet mijn kolen altijd onder een net, dan heb je ook vrijwel geen last van rupsen, al glipt er nog wel eens 1 onderdoor. Scheelt ook tegen duiven:).

Anders zoals Frans zegt goed in de gaten houden. in de avond komen de rupsen tevoorschijn en zijn ze vaak makkelijker vindbaar.

Mijn hubby heeft een afsluitbare kolenbak voor me gemaakt.

Elke keer, als ik er in moet zijn, doen we dat samen, zodat de bak zo kort mogelijk open staat.

Hubby op de uitkijk naar koolwitjes en ik ondersteboven op mijn kop in dat ding.

De kolen staan elk in hun eigen emmer.

P1040662.JPG

P1040869.JPG

Edited by Rookie
  • Like 8