Geplaatst: 22 mei22 Mei Weer brood gebakken. Was een poosje geleden. Starter was voor het eerst overstroomd in de koelkast. Dat was wat minder. Maar lekker bubbelig en friszuur. Heb er een heerlijk brood mee gebakken. Wel 1 kg. Superluchtig! Kwam wel een biecht van de jongste. Mamaaaaa. Toen ik thuiskwam, ben ik gevallen. Ow wat vervelend. Ja. Toen viel ik in jouw brood.Dusssss. Brood was enigszins gehavend met een hand erin, maar is nog aardig bijgetrokken [emoji38][emoji38][emoji38]
Geplaatst: 23 mei23 Mei Auteur Ooh ik kan hem hier ruiken. Zal kijken of ik die van mij ook weer tot leven kan roepen. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 14 juli14 Jul Hybride broodjes met gist en desem, speltbloem en rode emmer meel, aardappels en aardappel water, rode bietenpoeder en nigella. Het deeg was té plakkerig en vrijwel niet te vormen na de eerste rijs. Het lag als een roze koeienvlaai op het werkblad en met veel moeite en een deegschraper direct in de brood vormen gekregen voor de tweede rijs. De eerste 10 minuten op 230 graden, gelukkig meteen een goede ovenrijs. Klinkt wel gaar😅Ik ben benieuwd naar de smaak. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 september27 Sep Eindelijk weer desembrood gebakken. Het desem had ik eerder in de zomer ingevroren en was in twee x voeden weer helemaal ok. Gisterenavond het voordeeg gemaakt en vanmiddag gebakken na wat handelingen als stretch and fold en opbollen en zo verder.Speltmeel met 10% emmer en idem havervlokken en rode bietenpoeder. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 november13 Nov Op een zaden beurs laatst ook wat speltdesem gekregen waar ik nu mee aan t bakken ben. Afgelopen week speltbloem en emmer meel met kurkuma en nigella zaadjes en vandaag speltbloem en roggemeel, bietenpoeder en nigella We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 november13 Nov Wat zien ze er heerlijk uit @appelvrouw ! Ik moet hier ook maar weer eens een desem op gaan starten. Zo’n brood met kurkuma lijkt me ook zo lekker.
Geplaatst: 18 november18 Nov Weer een desem vandaag met speltbloem en slaege emmermeel. Nog wat rode biet poeder en tijm. Het brood is steeds meer naar mijn zin. Het bakken in de pan in de oven bevalt ook goed, ik heb precies de goede hoeveelheid deeg om het brood net niet tegen het deksel aan te laten rijzen. Het speltdesem is ook goed, ik moest het nog een beetje leren kennen het lijkt een beetje minder sterk dan het roggedesem wat ik ook onderhoud maar het werkt goed! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 november18 Nov Wauw @appelvrouw , wat ziet dat er geweldig uit! Ik heb ook een tijdje desembrood gebakken, maar ik kon helaas niet aan de smaak wennen. Prima voor een keertje, maar niet voor dagelijkse kost. Ik eet nu heel weinig brood nog maar. Maar dit zit er echt wel heeeeeel lekker uit! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 18 november18 Nov Ja ik snap wel wat je bedoeld met de smaak maar ik ben er nu aan gewend en misschien is het speltdesembrood wat minder sterk. Dit laatste broodje: het heeft minstens 10 minuten te lang in de oven gezeten, belletje van het kookwekkertje had ik genegeerd. Dat levert een extra knapperige korst op en dat smaakt lekker! Gaan we blijven doen dus. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 november18 Nov Je brood en tekening zien er prachtig uit! Mooi hoor. Deeg lekker luchtig geworden zie ik.Wij zijn sol op de smaak van zuurdesem. Oude zuurdesem is wel zuurder van geur en smaak. Misschien moet je een x net gevoede zuurdesem gebruiken @Tanja65 ? Misschien dat dat beter bevalt.
Geplaatst: 18 november18 Nov Wat een prachtig jaloersmakend mooi brood @appelvrouw ! Een hele mooie korst ook. Daar hoeft niets op, alleen wat gezouten roomboter misschien.
Geplaatst: 18 november18 Nov Zo is dat. Wij aten de eerste plakjes met avocado en olijfolie ook niet te versmaden! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 november19 Nov @Mellie ik heb diverse geprobeerd. Ik kreeg uiteindelijk zelfs glutenvrije zuurdesem aan de praat, wat een uitdaging was. Maar ik houd gewoon niet van dat zurige in mijn brood. Ik weet hoe gezond het is. Maar ik ben teruggevallen op kefir en zuurkool. En er staat nog SIBO-yoghurt op de planning. Maar dat is misschien meer iets voor een eigen topic. Geen zuurdesem voor mij in elk geval. 19 november19 Nov aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 november19 Nov Misschien on-topic maar ik ben sinds vorige week gestart met melkkefir @Tanja65. En dat bevalt goed. SIBO-yoghurt nog nooit van gehoord. Ga ik eens opzoeken wat dat is.
Geplaatst: 19 november19 Nov @appelvrouw wat een heerlijke en prachtige broden maak jij! Nee, ik heb het ook een paar keer gemaakt, maar kan niet aan de zure smaak wennen en er zat ook geen of weinig zout in. En ik wil ook niet zo veel brood eten, alleen af en toe afbakbroodjes. Maar ik ga volgend jaar toch ook weer eens proberen een goed brood te bakken, maar dan wel met gist of baking soda en karnemelk. Ik maak wel broden daarmee met rozijnen en abrikozen.Ik zal de recepten eens plaatsen. Ook karnemelkse kruidkoek, maar dat is weer off-topic.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.