Jometje Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 Hallo Ben onlangs verhuisd en zou een moestuin willen aanleggen op een perk dat volledig met gras is begroeid ( zie foto) .ik kan helaas niet meer omspitten omwille van mijn rug ! De moestuin zou dus vanaf de afboording tot aan de mais komen tussen de platen en het tuinhuis . Ongeveer 50 vierkante meter. Ik zou houten boorden gebruiken van 3 m lang en 120cm breed ( dus kaders maken ) met ertussen 60cm die ik zou bedekken met houtsnippers of schors . Heb ondertussen al gehoord om eerst het gras te bedekken met karton en dan mijn kaders erop te plaatsen met compost ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 Strak plan. Veel plezier. Uitstekende tijd om aan dat soort dingen te beginnen en dan kun je in maart beginnen met de start van je moestuin. Of feb als je ook tuinbonen doet of met een tunnel, glasplaat of overkappingachtig iets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 17, 2024 Share Posted October 17, 2024 Klinkt als een goed plan. Sorry maar ik ben niet zo happy met de plek. Ik heb mijn vragen over het maïsveld, dat wordt machinaal geoogst denk ik? Want dan komen ze vlak langs de rand van jouw moes scheuren met dikke zware banden. Enne ik zou me ook zorgen maken over de bespuitingen of pesticiden die ze eventueel daar zullen gebruiken. Want na de mais komt er? 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jometje Posted October 17, 2024 Author Share Posted October 17, 2024 Ik woon hier nog maar pas en de kant van de mais moet nog een afsluiting geplaatst worden . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 17, 2024 Share Posted October 17, 2024 Daar zeg je wat Appelvrouw, ik zou ook een stuk van die maïs af gaan zitten. Ook: als die maïs weg is straks, hoe komt de wind en überhaupt al het weer dan over jouw tuintje denderen? Als er volgende jaren aardappels of nog erger: van die lelies ofzo komen, dan gaat er VAAK een spuit overheen die mij te dicht bij mijn tuin zou komen dan. Edit: en met 'afsluiting' bedoel je dan een schutting zoals we daar ook al zien op de foto? 1 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jometje Posted October 17, 2024 Author Share Posted October 17, 2024 Ik woon al gans mijn leven op de boerebuiten , en de meeste moestuintjes palen hier aan een akkerland .Ik heb nog nooit iemand horen klagen ! In stads tuinen denk ik dan aan de gassen van auto's die ook alles vervuilen . Waar kunnen we dan nog een gezonde moestuin aanleggen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 17, 2024 Share Posted October 17, 2024 Dat is een goede vraag. Je hebt daar helemaal gelijk in. Het is heel lastig en voor de meeste mensen ondoenlijk om op schone grond of in schone lucht te telen. Ik vind jou à.s. tuin krap op het boerenland daar is dan niks aan doen. OT. Inderdaad kartonnen of worteldoek over het gras ( ikzelf zou opteren voor karton) en dan de bakken daarop plaatsen. Voor de paden waar je snippers op doet, daar zou je misschien wel eerst worteldoek onder kunnen doen. Hoe hoog zou je je bakken willen maken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klavertjevier Posted October 17, 2024 Share Posted October 17, 2024 Karton met compost er op is een goede en makkelijke methode. Zelfs op ons weiland met veel onkruid ging dat prima. Wel dik genoeg (golf)karton kiezen en bij voorkeur twee lagen. Wel ongecoat karton en zonder plastic uiteraard. Kijk op marktplaats voor adresjes in je regio. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jometje Posted October 18, 2024 Author Share Posted October 18, 2024 Na informatie zou Mais één van de minst bespoten gewassen zijn ! Mais mag een paar jaar op dezelfde plaats staan en volgens de buur hier is het nu het derde seizoen dat hier Mais staat . Enkel in de begin fase zou het eens besproeid worden , maar de buur heeft nog niets opgemerkt ! Ik trouwens ook niet en woon hier sinds 1 September . Het kan misschien een goeie beschutting zijn voor een moestuin , want het kan hier strak waaien in deze open vlakte ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts