Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sla en luis


Aanbevolen berichten

Is altijd rond deze periode, hoort er bij en is alleen te voorkomen door een tegen luis resistent ras te telen. Maar niet getreurd. Krop een uurtje onder water zetten in een emmer daarna nog even wassen en de luis is er uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is altijd rond deze periode, hoort er bij en is alleen te voorkomen door een tegen luis resistent ras te telen. Maar niet getreurd. Krop een uurtje onder water zetten in een emmer daarna nog even wassen en de luis is er uit.

Ja, hier zijn de (zwarte) luizen ook geland, vooral de tuinmelde heeft er last van. Ik wrijf ze systematisch plat en na een tijdje verbetert dat vanzelf.

Sla met luizen zet ik ook te weken in water met wat zout. Drijven de beestjes na een tijdje boven en dan spoelen we opnieuw tot het water schoon blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwarte luis heb ik nog nooit in sla gehad.

 

Geniaal!!

 

Ik vrees dat zonder een zoutbadje hier heus wel eens een groen luisje verorberd geweest zou zijn. Ik had ooit een salade klaargemaakt omdat mijn schoonmoeder zou komen eten. Uitgerekend kwam uit de sla die op haar bord lag een roodbruin regenwormpje van 4 CM gekropen... Die had ik toch eigenlijk wel moeten zien tijdens het wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms vraag ik me wel eens af waarom we zo moeilijk doen over een onbespoten diertje dat in onze evenzo onbespoten groente rondwaart. Gezond en eiwitrijk! Maar ik zou ook griezelen bij een gehalveerde slak waar de andere helft van zoek was. Na het koken van een pan raapstelen liggen er altijd een paar gele dode rupsen bovenop. Toen ze nog groen waren, werden ze niet herkend door mij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je tomatenplanten staan hebt. Neemt daarvan groen af die je een nachtje laat weken in een emmer water.

Haal er s'anderdaags de bladeren uit en het mengsel in een sproeier doen en op de sla sproeien. Alle luizen zullen verdwijen.

Is 100% biologisch en het werkt hier bij mijn. Is proberen waard.

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, 't is idd. niet te zien maar het zou wel eens gewoon een baby spinnetje kunnen zijn. (de enige variant waarbij ik niet gillend door te tuin ga, terwijl andere beestjes allemaal 'leuk'gevonden worden zijn spinnen echt mijn vriendjes niet.

Als je op luis even zoekt met Google dan weet je gelijk waar je het aan kan herkennen. Groene luisje en zwarte luisjes...

 

Net natuurlijk al mijn sla eens nauwkeurig bekeken...het idee dat ik we niet zo vergetarisch gegeten hebben als ik dacht zat me niet zo lekker

Maar geen luisje te zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit er wel luis op?

 

Gewoon in dat emmertje/teiltje met water en een beetje zout wat eerder genoemd is en 't is opgelost

Snap het idee wel hoor, dat hebben wij ook een beetje al wordt het wel minder. Bedenk er maar bij dat je anders een sla eet niet in een chloorbad gelegen heeft Is ook niet eetlustopwekkend...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik maak me ook niet druk om een paar luize beestjes...maar mijn man griezelt er echt van! dus ik doe gewoon wat extra slasaus op zijn sla ziet ie er niets meer van

slakken of wormen vind ik zelfs wat te ver gaan.

die zitten vaak in mijn bloembool en broccoli. die laat ik dus ook een uurtje of 2 in een emmer water met zout staan.

 

het is dit jaar duidelijk erger met de beestjes dan vorig jaar....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...