jeanne-heijmans Geplaatst: 29 mei 2012 Geplaatst: 29 mei 2012 Nu het zegt al genoeg,mijn sla zit vol met luis, vorig jaar geen last van gehad. Nu dus erg,kan iemand mij zeggen hoe dat komt? Of ligt het aan de soort? Quote
Jorg Geplaatst: 29 mei 2012 Geplaatst: 29 mei 2012 Is altijd rond deze periode, hoort er bij en is alleen te voorkomen door een tegen luis resistent ras te telen. Maar niet getreurd. Krop een uurtje onder water zetten in een emmer daarna nog even wassen en de luis is er uit. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 30 mei 2012 Auteur Geplaatst: 30 mei 2012 dank je ga ik zeker doen, heb een hekel aan beestjes in mijn eten Quote
Kamilla Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Als je je sla strikt vegetarisch wilt hebben, kan je in het water ook een schepje zout doen. Dat spoel je er na het weken weer af. Quote
Claudia69 Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Is altijd rond deze periode, hoort er bij en is alleen te voorkomen door een tegen luis resistent ras te telen. Maar niet getreurd. Krop een uurtje onder water zetten in een emmer daarna nog even wassen en de luis is er uit.Ja, hier zijn de (zwarte) luizen ook geland, vooral de tuinmelde heeft er last van. Ik wrijf ze systematisch plat en na een tijdje verbetert dat vanzelf.Sla met luizen zet ik ook te weken in water met wat zout. Drijven de beestjes na een tijdje boven en dan spoelen we opnieuw tot het water schoon blijft. Quote
Kamilla Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Zwarte luis heb ik nog nooit in sla gehad. Geniaal!! Ik vrees dat zonder een zoutbadje hier heus wel eens een groen luisje verorberd geweest zou zijn. Ik had ooit een salade klaargemaakt omdat mijn schoonmoeder zou komen eten. Uitgerekend kwam uit de sla die op haar bord lag een roodbruin regenwormpje van 4 CM gekropen... Die had ik toch eigenlijk wel moeten zien tijdens het wassen. Quote
Claudia69 Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Bij de vorige lading spinazie vond mijn man zowaar een slak op zijn bord - en wel een halve. Er werd meteen druk gezocht naar het tweede deel van dat beest, dat tot ieders consternatie niet meer te vinden bleek Quote
Kamilla Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Soms vraag ik me wel eens af waarom we zo moeilijk doen over een onbespoten diertje dat in onze evenzo onbespoten groente rondwaart. Gezond en eiwitrijk! Maar ik zou ook griezelen bij een gehalveerde slak waar de andere helft van zoek was. Na het koken van een pan raapstelen liggen er altijd een paar gele dode rupsen bovenop. Toen ze nog groen waren, werden ze niet herkend door mij... Quote
lorre Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Als je tomatenplanten staan hebt. Neemt daarvan groen af die je een nachtje laat weken in een emmer water.Haal er s'anderdaags de bladeren uit en het mengsel in een sproeier doen en op de sla sproeien. Alle luizen zullen verdwijen.Is 100% biologisch en het werkt hier bij mijn. Is proberen waard. Quote Ist vandage ni tis vo morge
Kuikhoven Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 Mooi topic want ik was net mijn pluksla aan het oogsten en kwam kleine koper kleurige beestjes tegen (zie foto) Ik hoop dat het een beetje te zien is, is dit ook luis? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 Sorry, is echt niet te zien Heb je geen macrofunctie op je camera? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rantje Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 Nee, 't is idd. niet te zien maar het zou wel eens gewoon een baby spinnetje kunnen zijn. (de enige variant waarbij ik niet gillend door te tuin ga, terwijl andere beestjes allemaal 'leuk'gevonden worden zijn spinnen echt mijn vriendjes niet.Als je op luis even zoekt met Google dan weet je gelijk waar je het aan kan herkennen. Groene luisje en zwarte luisjes... Net natuurlijk al mijn sla eens nauwkeurig bekeken...het idee dat ik we niet zo vergetarisch gegeten hebben als ik dacht zat me niet zo lekker Maar geen luisje te zien... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
KimenDennis Geplaatst: 4 juni 2012 Geplaatst: 4 juni 2012 ik heb ook gelezen dat je gewoon met water en een beetje afwasmiddel kunt sprayen tegen luis, ik weet alleen niet of dat ook qua smaak zo lekker is. Hier gaat de sla ineens erg hard maar met al die luis zie ik het niet zo zitten om ze op te eten Quote
harmony Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 KimenDennis: op alles wat je uit je eigen tuin haalt, zul je wel een beestje vinden. Zonde om sla niet te eten vanwege luis. Gewoon lekker wassen, niks aan de hand Quote
Gemma Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 En anders heb je een gratis stukje vlees... Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Rantje Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 Zit er wel luis op? Gewoon in dat emmertje/teiltje met water en een beetje zout wat eerder genoemd is en 't is opgelost Snap het idee wel hoor, dat hebben wij ook een beetje al wordt het wel minder. Bedenk er maar bij dat je anders een sla eet niet in een chloorbad gelegen heeft Is ook niet eetlustopwekkend... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
greetje Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 enig idee wat er aan onkruid/beestjes zit in b.v. diepvriesgroente?????????of wat in de sla zat die op een broodje mac-donald zit?stukje onwetend toegevoegd dierlijk eiwit wat volgens eu normen niet vermeld hoeft te worden! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Margareth Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 een absint aftreksel helpt ook tegen luis... of een teentje knoflook in de grond in de buurt... Quote
Eva Geplaatst: 6 juni 2012 Geplaatst: 6 juni 2012 ik maak me ook niet druk om een paar luize beestjes...maar mijn man griezelt er echt van! dus ik doe gewoon wat extra slasaus op zijn sla ziet ie er niets meer van slakken of wormen vind ik zelfs wat te ver gaan.die zitten vaak in mijn bloembool en broccoli. die laat ik dus ook een uurtje of 2 in een emmer water met zout staan. het is dit jaar duidelijk erger met de beestjes dan vorig jaar.... Quote
KimenDennis Geplaatst: 6 juni 2012 Geplaatst: 6 juni 2012 ik heb geen idee, maar wij hebben wel erg "luizige" en "mierige" tuinbonen Quote
zadenier Geplaatst: 13 juni 2012 Geplaatst: 13 juni 2012 Als je sla te veel stikstof rijke mest geeft, krijg je ook sneller last van luis.Dus rustig aan met stikstof. Quote Zaden kopen voor de moestuin? http://www.zadenier.nl
Antoine Geplaatst: 13 juni 2012 Geplaatst: 13 juni 2012 Champignonnen mest is van nature stikstofvrij! Vandaar dat ik geen last heb van dat soort ongedierte. Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.