Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

@Rookie dankje voor het compliment. 😊 

Ik word vaker beschuldigd van nuchterheid, droogheid, sarcasme en cynisme. Klopt allemaal. Ik vind het soms lastig om er niet gelijk met gestrekt been in te gaan en ik heb ook niet altijd genoeg geduld en ook niet altijd gelijk.

Gelukkig schrijf ik lang niet alles wat ik denk, of ik gooi het weg voor het voor altijd op het web blijft hangen 😁

Afharden doe ik niet zoveel (dwz het slepen met plantjes van binnen naar buiten en terug en dat dagenlang).

Ik heb het geluk dat ik een glazen kas heb. Wat in huis is gekweekt, gaat op een dag naar de kas en vanuit daar verder. Ik kijk daarbij naar de weersvooruitzichten voor een week. Daarna vind ik mijn plantjes aangepast. Als het daarna kouder wordt oid, tja dat is dan jammer. Vooral niks te vroeg buiten zetten en meestal komt het dan wel goed. En anders maar niet, jammer dan.

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Ja @Rookie die MM met eerst 1 uur, dan 2 uur, dan 3 uur totdat je 7 uur hebt afharden.  Ach, nu met dat mooie weer lap ik dat aan mijn laars.
Ik had zaaiingen die net 2 dagen geleden opgekomen waren: pompoenen en courgettes en die laat ik nu dag en nacht buiten en ze doen het prima! 
Als ze wat groter zijn, dan gaan ze op hun plek. Sommigen moeten echt nog 3 weken wachten omdat ik zo stom was om ook erwten achter de sugar snaps en peulen te zetten. Ook andere nieuwe zaaiingen zet ik gewoon buiten nu. Daar krijgen ze meer licht en een beetje zon. Mijn tomaten staan al in de bakken. Alleen eentje blijft erg klein, maar dat was een probleem tomaat met voorzaaien al. De andere doen het prima op verschillende plekken.

Geplaatst:
Op 1-6-2025 om 19:28, Petrasmoestuin zei:

pompoenen en courgettes en die laat ik nu dag en nacht buiten en ze doen het prima! 

Zo doe ik het al jaren bij die en ook de komkommer doe ik zo. 

De tomaten, pepers en paprika's hard ik wel af. Maar niet zo extreem als bij de mm. Ik vergeet namelijk binnen te zetten. Dus ze staan meteen een halve dag buiten bij mij. Wel op een beschutte plek. Gaat prima, nooit problemen mee gehad. Heeft waarschijnlijk ook te maken met dat ik al moestuinierde voordat ik mm had ontdekt. Ik was een meisje van 4 toen mijn vader mij alles begon uit te leggen en te leren. Dus niet te benauwd doen hoor. Planten kunnen vaak best wat hebben tegen die tijd. Zeker nu het al zolang mooi weer is. Bij mij stonden ze al vanaf half april bijna iedere dag buiten overdag. 

Geplaatst:

Ik had allerlei planten vanaf half april buiten staan, nadat ik ze adgehard had. Knolselderij, tomaat, aubergine. De waterspibazie en Nalabar zette ik alkeen s nachts binnen als het koud was.

Geplaatst:
Op 18-5-2025 om 22:48, Mai Pensato zei:

Een update van mijn tomaten kweek dit jaar.

Op 26 april, nu 3 weken geleden heb ik de planten geplant in de kas op steenwolmatten.

Het zonnige weer met de nog relatief koude nachten is echt ideaal voor het kweken van tomaten in de kas. Lekker veel assimilaten aanmaken en door het grote verschil tussen dag- en nacht temperatuur verloiopt de bloei en vruchtzetting optimaal. Generatieve sturing noemen de professionele kwekers dit.

De planten zijn dan ook enorm snel gegroeid. Bij diverse rassen bloeit de 4e tros inmiddels volop en aan de onderste trossen hebben de tomaten inmiddels een mooi formaat.

Nog een kleine 4 weken en dan zijn de eerste rijp.

Inmiddels zijn de eerste tomaatjes aan het kleuren,  een week eerder dan ik op 18 mei inschatte.

De Dattored (rode mini pruim) is het verste. Maar ook bij de Solena Choco en Honeycomb zijn de eersten aan het kleuren (gezaaid op 5 maart. Dus  94 dagen na het zaaien.

Foto van de Dattored:

Tomaten2025-06-07Dattored.thumb.jpg.fcb183f82136654ddb85c2b367d13357.jpg

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

In de f3 lijn keert de open ( normale) bloem terug. Van de 3 bloeiende hebben alle 3 open bloemen tot nu toe. De stamper varieert wel in lengte bij elke bloem. Andere moeten nog bloeien.

IMG20250609093201.jpg

IMG20250609093218.jpg

IMG20250610112503.jpg

aangepast door grusonia

Geplaatst:
  • Auteur

Kan je even verduidelijken : is dit een F3 lijn van Echelon of van je vorig zelf gekruiste met een wilde tomaat ? In hoeveel % van de nakomelingen zie je dit? Wat is je doel met deze lijn ?

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Iemand een idee wat dit kan zijn? Het betreft een Tiny Tim. De eerste bloemknopjes wilde niet open, die van het volgende bloemtrosje wel.

IMG_7654.thumb.jpeg.4235dea7348a919b8cb0c5148d1c2839.jpeg

IMG_7655.thumb.jpeg.acbea4654426edc1af1dc6070a874f74.jpeg

Verder heb ik nog een struiktomaat (zaad gewonnen van de gekochte pomtatoe vorig jaar, geen idee welk ras) die een verkleurde stam laat zien. Ik hoop dat het door de wisselende temperaturen komt, of is het toch wat anders? Het blad is niet aangetast.

IMG_7657.thumb.jpeg.033a32cc369364b15cc02e45c70f1b50.jpeg

Geplaatst:

@Dahli, beschadiging door kou las ik een tijdje terug. Heb er toevallig op mijn Tiny Tim planten ook last mee gehad, nieuw blad groeit en kleurt zoals het hoort.

Geplaatst:

Dank je @Dashbro . De bladaantasting is bij de Tiny Tim. Ik denk bepaald tekort zelf, maar wat? De onderste foto is van een andere struiktomaat.

Geplaatst:

Ik heb dat ook wel eens bij de onderste bladeren. Ik haal ze eraf en de plant groeit gewoon door.

Geplaatst:
  • Auteur

De verkleuring bij de onderste tomaat is meestal een gevolg van wat koudere nachten of gewoon soms het type tomaat bv een indigo, niks ergs (pas als je de blaadjes ook mauve/klein en heel smal ziet worden, kan dit een gevolg zijn van extreem voedselgebrek). Bij Tiny tim is het waarschijnlijk inderdaad wat voedingstekort ( in dit geval in pot een algemene gebalanceerde voeding geven , eventueel specifiek voor tomaten wat iets meer kalium bevat) maar bv ook de oudste bladeren kunnen afgestoten worden na de eerste rijpe tomaatjes of zoals @Dashbro aanhaalt bij plotse verandering van teeltomstandigheden.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@redzebra dit is de f3 van echelon f1. Echelon is een hybride tussen een solanum habrochaites ( wild) x onbekende gewone tomaat. De grote bloemen, de harige vruchten die vorig jaar in de helft van de planten, de extra blaadjes op de bloemen en op de stengel. Het precieze % weet ik nog niet maar zover van de 4/4 hebben deze bloemen. Morgen zijn er meer open dan weet ik meer. Mijn doel was om gestreepte tomaten te creëren waar de strepen afkomstig zijn vanuit het habrochaites gedeelte. De grote mooie bloemen zijn een extra bonus :)

Ps: eigenlijk is het een f2 lijn omdat de mooie lijnen vorig jaar pas tevoorschijn kwamen en ik dit jaar verder op selecteer.

aangepast door grusonia

Geplaatst:

@redzebra afgelopen dagen zijn er meer bloemen open gegaan. Van de 14 planten zijn er 8 met open bloem en stamper naar buiten. 1 ervan is open bloem maar geen Stamper eruit. Ze staan bij elkaar om te zien of ze elkaar bestuiven of niet. Erna gaat ik kijken welke ik wil kruisen met de gewenste eigenschappen die in de vruchten / plant zichtbaar zijn.

Geplaatst:

Alles gaat hier voorspoedig, MAAR:

13-6  Phyto, vraagteken.png

Eén blad zag er zo uit tijdens mijn dagelijkse controle, maar we weten allemaal waar het op lijkt denk ik. Ik post het even hier, want ik wil een rondje doen m.b.t. wat anderen hier hebben gezien. Dus reageer vooral!

NB: De planten staan in potten, niet in de volle grond, geen recente geschiedenis met phyto in de tuin en dergelijke. Aardappelvelden zullen hier allicht in de buurt liggen, maar niet dichtbij. Toch kan het, waarbij de eerste meldingen er al zijn.

aangepast door Gianni1234

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic