Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

MoesNique ut Grunningen


MoesNique

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Het weer is niet bepaald van dien aard om buiten actief te zijn (een broodnodige regen trekt over nrd-oost Grunningen), dus ik dacht laat ik mijn eerste berichtje eens plaatsen op het moestuinforum.

Ik ben dus Nique, 47 jaar en vanaf 2008 woon ik in een piep klein dorpje op het Groningse platteland waar ik eindelijk de ruimte vind om een eigen moestuintje te starten. Voor die tijd hadden wij het domweg te druk met al andere bezigheden en mocht het er maar niet van komen.

 

Als kind mocht ik opgroeien op het platteland (vee boerenbedrijf), toch als jonge adolesent dacht ik dat de drukte van de stad en studentenleven me meer zou gaan geven. Toch uiteindelijk kwam het gemis en bleef het terug naar het platteland meer en meer aan me trekken. In 2008 hakten we de knoop uiteindelijk door en zijn we met ons drietjes (man en 21 jarige dochter) terug naar het platteland verhuist. En nu met alle verhuis en verbouw perikelen achter de rug, werd het tijd voor mijn eigen moestuintje waar ik blanco mijn weg probeer te vinden, want al herinner ik me nog zo veel van die goede oude tijd, niet alles mocht daar blijven hangen of opgeslagen worden in mijn toen nog jonge rebelse hersentjes.

Dus moestuin vrienden, alle advies is welkom

 

MoesNique

 

Ik stoei nog met wat fotootjes, maar ze komer er aan ...

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben we nog onze 4 boelridders:

 

Onze Draak (Dark)

ons_draakje.jpg

 

Onze moederkloek Boef (ons vrouwke Naomi)

moederkloek.jpg

 

Dan ons ettertje zonder oren (Boghy)

ons_ettertje.jpg

 

En onze knufferbeer alias platkop (Ax)

platkop03.jpg

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu, ik zie het al. Niet alleen het land trekt je maar vooral de beesten zo te zien. Mooie honden. wij hebben 2 honden gehad, 1 x een Dalmatier en 1 x een Engelse Setter. Ook poezen, zwarte korthaar, witte pers en nu een ouwetje van 15 jaar.

Maar ik ben nu wel erg nieusgierig naar het tuingedeelte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Wilma voor je welkom

Ik moet zeggen ik voel me alsof ik na vele jaren weer thuis ben.

Een beetje meer ruimte om kippen te houden hebben we inderdaad wel.

Er lopen er ook nog enkele gewoon los om het huis.

Ik probeer zo ook even een indruk van mijn moestuintje te geven, ben nog even aan het stoeien met foto's uploaden

 

Tja, ook wij hadden een schat van een poes, toch zij mocht nog maar enkele weken terug onder de trekker terecht komen en daar heb ik nog een beetje gemis van.

Maar bij deze toch ook maar even onze Truus voorstellen welke nu haar plekje in de tuin gekregen heeft.

 

T01.jpg

 

T02.jpg

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het was even knutselen toch een eerste indruk van mijn moestuintje moet nu wel lukken

 

Ik mocht mijn tuintje uiteraard wat moeten afschermen ivm de beestenboel. Als ik namelijk al met een bosje radijsje naar het huis wandel, dan kom ik alleen aan met de radijsjes (de rest is me dan al gestolen door het zooitje tuig dat rondhoolt en me vrolijk belaagd

 

moes01.jpg

 

moes02.jpg

 

moes03.jpg

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel, zo te zien is er nog genoeg kennis blijven hangen als ik naar je gewassen kijk. staat er fris bij.Mijn komplimenten

Al dat hout doet wel afbreuk aan het zicht op je tuin, maar ja, zo je zegt die ondeugden he,dan moet je wel.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen niet anders dan onze tuin en terrassen wat aanpassen aan de beestenbende, ik houd anders totaal niets over met die boelridders hier.

Maar we hebben nog wel wat aardige stekjes waar geen obstakels van mensenhanden zichtbaar zijn en waar we breeduit kunnen genieten van het uitzicht en de natuur zonder opstakels.

 

moes16.jpg

 

moes15.jpg

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel, zo te zien is er nog genoeg kennis blijven hangen als ik naar je gewassen kijk. staat er fris bij.Mijn komplimenten

Al dat hout doet wel afbreuk aan het zicht op je tuin, maar ja, zo je zegt die ondeugden he,dan moet je wel.

groetjes

 

Dank je Wilma, maar schijn bedriegt als het om 'kennis' gaat.

De verzorging vind ik niet zo spectaculair moeilijk en daar mag mijn geheugen nog wel wat meewerken, maar.....

Ik weet bergen niet meer als het gaat om het bewaren, invriezen, inwecken, zaden oogsten en bewaren, welke groenten wel en niet langs elkaar kunnen gaan etc..

Zo heb ik wel een kasje voor het opkweken van de zaden en een vakken moestuintje zodat ik niet ieder jaar koolsoorten op de zelfde plek krijg en dus per 3 a 4 jaar kan doorschuiven / wisselen, maar daar stopt ook wel zo'n beetje mijn geheugen. Op een lavendeltje tegen luizen en een afrikaantje tegen mieren mochten mijn grootmoedersadviezen wel verloren gaan Over de ziektes die de hoek om kunnen komen weet ik al helemaal niets meer.

Verder totaal nieuw voor me 'klei grond'. We leven hier dus op 'klei' wat zo ook zijn eigenaardigheden moet hebben maar waar ik totaal in de kinderschoenen ga.

Dus nog voldoende stof te leren

Dit wordt nu mijn 3e jaar hier dat ik wat ervaring mee opdoe, dus door de voorgaande jaren mocht ik al door schade en schande wat wijzer worden.

Het vorige jaar was overigens een drama jaar, dus dit jaar mocht ik al vroeg de slakken de oorlog verklaren en dat werpt nu toch wel zijn vruchten af.

 

Wel mocht ik vorige week een nieuw (koud) kasje krijgen, dus in mijn nopjes met mijn nieuwe aanwinst probeer ik nu een beetje kennis op te doen wat alles mogelijk is met een kasje (ik mocht nog dit voorjaar nog opkweken onder glas en in een piep klein tunnelkasje).

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat er, naast dit forum, waar je met al je vragen terecht kan , via google, ook makkelijk aan info te komen is over die onderwerpen waar je eventueel iets niet over weet.

Sinds ik die mogelijkheden ontdekt heb, komt er aan mijn leergierigheid geen einde. Had ik dat vele jaren terug kunnen raadplegen had ik misschien niet met vallen en opstaan het tuinieren kunnen beoefenen.

Nu geniet ik dagelijks van alles wat de medeforummers beleven in hun tuin, en doe er mijn voordeel van

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af of je husband van vissen houd. ...

 

Echt wel, als ze me zoeken ben ik vissen 'motto' en staat moe op de kop in de modder (moestuin)

Dat steigertje liet dan ook niet lang op zich wachten en dat bootje blijkt vandaag aangeschaft (ik ben even een boodschapje doen, yep)

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik wist nog wat foto te schieten van mijn moestuintje 2012

 

In de 1e twee linkervakken staan in hoofde de koolsoorten en voorin dit jaar de tomaten (ook deze verplaats ik 3 jaren om dan weer terug op deze plek te komen)

Rechts voor is een vak in rust, waar ik zo mogelijk nog een portie spinazie en later klaver ga zaaien

 

De bloemkool en de andijvie

moes07.jpgmoes08.jpg

 

 

De speziebonen met daarachter de nieuwe lichting radijsjes en ijsbergsla, en de rode kool met daarachter de spruiten en nieuwe lichting spinazie

moes09.jpgmoes10.jpg

 

De tomaten buiten (komen langzaam op gang, te koud geweest) en de tuinbonen staan in volle glorie

moes11.jpgmoes12.jpg

 

Verder hebben we nog staan;

links - voorin rode bieten (staan net niet in beeld), spruiten, spinazie, radijs, witlof

rechts - gele slaboontjes, later zaaibed spinazie, later zaaibed radijs, komkommer en brocoli

moes13.jpgmoes14.jpg

 

Zo links en rechts gaan nog vruchten in de tuin en borders

Een grotere kers mocht een knauw krijgen van de late nachtvorst , alsook een nieuwe aanplant voor de bestuiving

Een pere boom en 2 appelbomen

Een framboos, kruisbes en zwarte bes

Her en der aardbeien (in dakgoten, bloembakken, kas en borders voor de nieuwe aanwas/uitplanting van volgend jaar)

2 druiven, toch die hebben overduidelijk last van het zeer laat op gang komende mooie weer (te lang koud gehad), toch ze lijken op te starten.

In de kas planten we nu een nieuwe aanwinst.

gele en rode paprika staan in de kas, alsook turkse meloenen en nog wat komkommer (de kas moet toch ook wat doen in de zomer)

Hopelijk blijft alles heel na de overplant van het tunnelkasje naar de nieuwe kas.

Ook de bramen zijn dit jaar op dreef

 

moes17.jpgmoes18.jpg

 

Nog wat algemene shotjes:

 

Op de achtergrond is nog net mijn nieuwe aanwinst (een kasje) zichtbaar

moes06.jpgmoes05.jpg

 

Mijn onkruid vriendinnen

 

moes19.jpgmoes20.jpg

 

.

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat we een ware luizen plaag lijken te hebben, mocht ik vandaag her en der wat lavendel plaatsen.

Hopelijk wil dat op klei.

Vroeger liet men ons daar weten dat bladluis een hekel heeft aan Lavendel.

Of het helpt, is dus afzien - toch die wijsheid van vroeger wil nog wel eens zoden aan de dijk zetten

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...