rorror Geplaatst: 12 mei Geplaatst: 12 mei Ik denk dat ik de pepers deze week buiten ga planten. Misschien dat ik daar vandaag al aan begin. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Dahli Geplaatst: 12 mei Geplaatst: 12 mei @rorror Ik ben er gisteren mee begonnen. Sommigen staan nu in hun uiteindelijke pot. En een paar staan te wachten, maar die hebben vannacht ook al in de buitenlucht geslapen. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 12 mei Geplaatst: 12 mei Hier worden ze ook afgehard. Over een week kan ik ze gaan uitplanten. Ze blijven in de garage gedurende de nacht, hopelijk wordt het daar niet al te koud. Het zal wel loslopen. 5 Quote
henkg Geplaatst: 12 mei Auteur Geplaatst: 12 mei Voor het eerst heb ik een paar five colour pepers gezaaid. Op 23 februari. Plantjes staan nog binnen. De 5C is wel erg vroeg met vruchtjes: 6 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mellie Geplaatst: 12 mei Geplaatst: 12 mei Mmmm lekker pepertje @henkgIk heb vandaag alles in de kas gezet wat nog over is. Beetje triest jaar nu al. Slechte opkomst door hele foute potgrond. Trage groei is gebleven. Toen wat verdroogde exemplaren. Nu een paar door slakken opgegeten. Nu hoop ik dat wat er staat, het in de volle grond in een kas met dichte deur van 40 graden het heel goed gaan doen… Mijn lievelingssport shishito voor chilivlokken had ik heel ruim gezaaid. Daar had ik er 6 van. Nu nog 2. zucht. Ben benieuwd. Ze staan in elk geval en ik laat het los. 3 Quote
Gitta Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Ik ga ze deze week ook uitplanten. Ze hebben vannacht voor het eerst buiten gestaan. 2 Quote
rorror Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Het afharden begint. Wel s'nachts nog even naar binnen. 6 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
AO_ Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Voorgaande jaren heb ik mooie peperplanten gehad die me veel pepers gaven. Dit jaar is helaas anders, slechte start gemaakt en te laat begonnen met zaaien. Daarnaast ook nog eens oude zaden gebruikt. Deze zijn opgekomen maar amper gegroeit (plantje van 5 centimeter). Opnieuw beginnen? Of pepers 2025 laten varen, of kant-en-klare cayenne plantjes kopen als ik ze ergens kan vinden. Quote
rorror Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Die van 5 cm kan je nog wel laten groeien. Cayenne kan je wel ergens bij tuincentrum vinden, intrantuin of welkoop hebben die vaak wel. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Adrielle Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei Dit jaar voor het eerst nieuwe pepers gezaaid met zaaf uit de bio doos van 2023, oa de Pink Tiger en Psychedelic Black Pearl. Weet iemand of deze soorten een beetje tegen "kou" kunnen? Het is hier 's nachts nog steeds 9-10 graden, maar ze worden toch echt te groot voor de vensterbank Quote
rorror Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei Pink tiger, kan niet zo goed tegen kou, Psychedelic Black Pearl kan er beter tegen. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gitta Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei Ik heb een aantal pepers verpot naar grotere potten. De nachten zijn nog te fris om buiten te blijven, maar ze waren hun kleinere pot ontgroeid. Dus nu hebben ze weer ruimte om verder te groeien en eind deze maand/begin volgende maand naar hun definitieve plek te gaan. Quote
Rookie Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei Wat is de minimum nachttemperatuur voor peperplantjes? Quote
rorror Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei Optimale groei omstandig heden boven 15 graden... Verschilt per soort hoe hard ze nog groeien tussen 10a 15. En zeker groeistilstand als ze 's nachts onder de 10komen. 4 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei 3 minutes ago, rorror said: groeistilstand als ze 's nachts onder de 10komen Groeit ie dan ook overdag niet meer omdat het 's nachts koud is? Quote
rorror Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei Ja, ze moeten dan energie besteden om te herstellen van de geleden koustress, waardoor de groei dan overdag langerzamer op stand komt/ of kan verlopen. Hoe langer de koude nacht periode, hoe langer ze overdag moeten herstellen. 4 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Rookie Geplaatst: 15 mei Geplaatst: 15 mei Dus pepers zijn gevoeliger voor kou dan paprika's? En las ik het goed, dat hete pepers weer meer last hebben dan minder hete pepers? Mijn heetste peper is een jalapeño, 8500 scoville. Ik laat ze nu 's nachts in de garage staan, maar er worden een paar nachten voorspeld van 4 en 5 graden. Zal ik ze dan toch maar in de bijkeuken zetten? Quote
rorror Geplaatst: 15 mei Geplaatst: 15 mei 4 minuten geleden, Rookie zei: Dus pepers zijn gevoeliger voor kou dan paprika's? Paprika is in het engels sweet pepper. Dus als we taal technisch gaan neuzelen, dan zou de zin worden, "Dus pepers zijn gevoeliger voor kou dan pepers"? Zonder gekkigheid; Als ik het over hete pepers heb, zoals ik schreef over de Pink Tiger, hebben we het over de soort: Capsicum chinense. De jalapeno, gewone punt paprika, of de gewone parika uit de winkel of de Psychedelic Black Pearl, zijn van het soort: Capsicum annum. Dit zitten voor mij in de catogorie van niet hete pepers. De Capsicum chinense komt voor uit de warme climaten. Waarbij de Capsicum annum uit gematigede streken komt. Dan heb je natuurlijk ook nog wel catogorieen binnen de Capsicum annum wat genetisch bepaald is. Maar ik kan daar weinig over zeggen. 4 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 mei Geplaatst: 15 mei De Jalapeno van mij heeft het ook moeilijk, ondanks dat ik hem steeds afdek. Hij verliest ook de onderste blaadjes. Een paar nachten had ik het niet gedaan toen het s nachts 8 tot 10 graden was. Hier wordt het ook 5 en 6 graden s nachts. Misschien moet ik die grote zakken maar ook s nachts in de werkplaats zetten. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 15 mei Geplaatst: 15 mei De pepers en paprika's ga ik voorlopig nog niet uitplanten. Waarschijnlijk begin volgende maand of eind van de maand. Ligt helemaal aan de temperatuur in de nacht. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 mei Geplaatst: 15 mei Heel verstandig. Maar mijn huis staat vol met heel veel pompoenen o.a. maar die kunnen voorlopig de bak niet in, op een enkele na, omdat het volstaat met erwten, peulen en sugarsnaps en er staat ook al wat voor, anders had ik het er alvast voor kunnen zetten. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 16 mei Geplaatst: 16 mei Voorde laatste week van mei worden hier wel goede nachttemperaturen verwacht. Tien graden of hoger. Ik moet nog even geduld hebben. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 16 mei Geplaatst: 16 mei Mijn thermometer in de nieuwe kas laat kennelijk een min Max stand ook zien. Was me niet opgevallen eerst. Het was vannacht 9,9 graden in de kas. Dat is echt wel koud en een groot verschil met gisteren, toen het 44,5 graden was. Jeetje man! Goeie plek voor de kas in elk geval. Nu maar hopen dat de mini plantjes goed gaan groeien…. Er zijn alweer 2 plantjes minder. De kas wordt leger zo met slakken en andere ellende. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 16 mei Geplaatst: 16 mei (aangepast) Wat te doen? Hieronder een foto van de sugar rush stripey die zo’n week 6 geleden duidelijk geleden heeft onder hittestress. De blaadjes hebben zich niet hersteld en zo te zien zijn toen ook de bloemknoppen in wording beschadigd. Volgens mij gaan dit geen normale vruchtjes worden. Wat zouden jullie doen: nog even aan zien of toppen? En tot welk niveau dan? Hij staat inmiddels permanente buiten, wel tegen een warme muur. 16 mei aangepast door Dahli Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.