Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
18 minuten geleden, Tanja65 zei:

De hoeveelheid zon lijkt dus weinig uit te maken

Hier gaat het ook trager dan andere jaren. Maar dit jaar zijn er dan ook vele malen minder zonuren dan andere jaren naar mijn idee.

Geplaatst:

@rorror Merci, dat ga ik zo hard proberen!

Geplaatst:

Hier gaat het ook traag met rijpen. Ik heb vandaag blad en nieuwe bloemen weg gesnoeid om de vruchten meer zon te geven. De nieuwe bloemen kunnen toch niet meer op tijd af rijpen. Er hangt genoeg voor een mooie oogst.

Geplaatst:

Hoe lang blijven jullie de pepers voeden? Als hier alles nog rijpt wat nu al hangt dan heb ik meer voldoende.

Dus, hebben pepers nog voeding nodig tijdens het afrijpen?

Morgen gaan we op vakantie, en dat scheelt mengen en werk voor de waterdrager☺️20250828_200824.jpg

Geplaatst:
Op 27-8-2025 om 18:38, rorror zei:

Hier gaat het ook trager dan andere jaren. Maar dit jaar zijn er dan ook vele malen minder zonuren dan andere jaren naar mijn idee.

Jan en feb welc maar toen groeiden de pepers onder lampje binnen. De opbrengst van onze zonnepanelen zijn de afgelopen maanden niet veel minder. Maar ook hier beduidend trager. Ik wijt het aan de koude nachten in mei en juni. Overdag was het 40+ graden in de kas en ‘s nachts dook het naar 9 graden… die schommelingen zijn funest.

Geplaatst:
1 uur geleden, Polly168 zei:

Dus, hebben pepers nog voeding nodig tijdens het afrijpen?

Ik blijf wel voeding geven bij het rijpen van de pepers. Om de 4 a 5 weken geef ik tomaten voeding vanaf dat er bloemen zijn tot alles geplukt is.

Geplaatst:

Vandaag topjes en blad weggehaald zodat alles kan afrijpen. Ik houd mijn hart vast!

Op 1 peper na, vergeten welke, doet alles het eigenlijk supergoed. Vele kilo’s te oogsten straks. Maar ja. Moeten ze nog wel even rijpen. Nog niet 1 rijpe blended lemon! Vandaag wel de eerste rijpe purple fish. Mooie vorm, hapt lekker weg, maar pittig! Alles brandt nog in en rondom mijn mond. Ik dacht dat die niet zo pittig zouden zijn, maar die horen flink pittig. Klopt. Net gemerkt. Is vast een heerlijk pepertje om in te maken. Niet heel groot. Zeker een leuke peper die voor herhaling vatbaar is.

IMG_1473.jpeg

De voorste op de foto. Had gehoopt dat een onrijpe blended lemon wel lekker zou zijn, maar die heeft precies de smaak wat ik niet te eten vind. Zo bitter als een groene paprika. Wel sappig al maar je proeft ook niets van de citrus nog. Dus toch nog even geduld. Ik hoop op een milde nazomer met veel zonuren.

Geplaatst:

@Mellie dit is nieuw voor mij. Kun je alle blad weghalen dan, de plant heeft toch bladeren nodig om te stofwisselen? Zo niet dan ga ik ook rigoreuzer blad weghalen, er hangt genoeg aan maar kleuren ho maar.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

De vruchten van de peper hoeven geen direct zonlicht om af te rijpen. Ze rijpen snellee als ze een bepaalde temp hebben. Dus als ze wat kouder staan en wat blad weggehaald wordt waardoor de vrucht direct zonlicht krijgt, kan de vrucht warmer worden dan als ze in de schaduw hangen van de bladeren. Waardoor ze dus ook sneller kunnen afrijpen.

Geplaatst:
10 uren geleden, Mellie zei:

Vandaag topjes en blad weggehaald zodat alles kan afrijpen.

Ik top nog eventjes niets. De meeste planten maken nauwelijks nog nieuwe bloemen aan. De sugar rush stripey en Cabaca nog wel. Vorig jaar heb ik (buiten) op 10 december de laatste Mme Jeanettes geoogst. Dat is ruim 3 maanden na nu. Ik kijk het nog even aan. Ik verwacht echt geen tientallen extra pepers daarvan, maar je weet het niet mochten we nog een prachtige nazomer krijgen. Blad ook niet weggehaald, alleen de Cabaca’s en Habanada’s hangen echt verscholen onder blad. En die rijpen beiden heel goed af momenteel.

Geplaatst:

Dank @rorror dat wist ik nog niet, weer wat geleerd.

Ik ga eens goed kijken welke pepers wat gesnoeid moeten worden, en welke nog wel even kunnen. Op de campong sowieso wat snoeien want daar hebben ze beperkt zon (en warmte). In de kas plant voor plant beoordelen dan.

@Mellie december! Dat geeft de burger moed.

Geplaatst:

De eerste Sugar rush stripey mét streepjes. Ben zo benieuwd hoe hij smaakt!

IMG_8277.jpeg

En een rode en groene Numex big Jim. Ze kunnen nog veel groter worden, maar dit zijn ook beste knapen.

IMG_8283.jpeg

Geplaatst:

Ik heb afgelopen vrijdag foto's gemaakt van alle pepers. Deze wil ik graag met jullie delen. De pepers zijn nu goed te zien omdat ze gesnoeid zijn.

Dit zijn de verrassing pepers. De voorste plant blijft klein met heel veel vruchten, deze worden geel. De andere 2 planten worden groter, de ene heeft paarse vruchten die naar rood kleuren en de andere plant groene pepers die ook rood kleuren. De laatste zijn gladder aan de buitenkant. @Mellie weet jij welke soorten dat zijn?

20250828_091210.jpg

De chinese 5 color. Deze is als enige niet gesnoeid. Deze pepers rijpen vrij snel af.

20250828_091218.jpg

De gewone chilipeper. Deze was ik vergeten de bloemen eruit te halen. Maar dat is alsnog gebeurd later na de foto.

20250828_091304.jpg

Dit is de lemon drop.

20250828_091244.jpg

De Malawi Peppadew

20250828_091256.jpg

Er zijn nog 3 soorten. Maar daarvan lukt het uploaden nu even niet. Die volgen later.

Geplaatst:

Hierbij de ontbrekende foto's

De Nadapeño peper

20250828_091319.jpg

De Espelette peper

20250828_091335.jpg

De peppadew

20250828_091342.jpg

Geplaatst:

Mooie collectie @Gitta ! Ze staan er ook allemaal nog fris bij. Volgend jaar staat voor mij in ieder geval de Espelette op de planning. Mag ik vragen wanneer jij de Espelette ongeveer hebt gezaaid/in deno gezet?

Geplaatst:

@Gitta de bovenste is de Buena mulatta mooie peper volgens mij was dat de enige zonder naam toch?

aangepast door Mellie
Tag

Geplaatst:

Dank je, @Gitta ! De Lemon Drop was hier het bordje van verdwenen, maar die herkende ik direct, en die had ik inderdaad staan bedenk ik nu. Fijn!

Geplaatst:
10 uren geleden, Dahli zei:

Mag ik vragen wanneer jij de Espelette ongeveer hebt gezaaid/in deno gezet?

Deze heb ik bij de MTFD in april van @Rookie gekregen. Ik denk begin februari, maar je kunt het beter aan haar vragen.

@Mellie ee staan 3 verschillende soorten bij elkaar. Welke is de Buena Mulatta? De lage of 1 van de twee hogere soorten?

Geplaatst:

@Gitta IMG_1602.jpeg

Deze. Grappig, tot je het zei, moest ik alsnog 3 x kijken om de lage pepers te ontdekken.

IMG_1597.jpeg

Het bladeren verwijderen heeft wel geholpen, want ineens heb ik rijpe pepers.

Topak biber het bolletje, de spitse kleintjes purple fish en een rijpe mazamort. Die eet je eigenlijk groen. Maar ja. Zo is die vast ook lekker.

Geplaatst:

@Mellie ik heb nog wat foto's erbij gemaakt. Ik ben er even vanuit gegaan dat degene met de donkere/paarse vruchten de Buena Mulatta is.

Dit is de kleine met gele vruchten

20250904_145502.jpg

Deze vruchten komen aan de kleine. Zo'n 1,5 cm groot zijn de vruchten.

20250904_162955.jpg

En deze met de glade groene vruchten. Welke nu langzaam rood beginnen te worden.

20250904_145448.jpg

aangepast door Gitta
Foto en tekst toegevoegd

Geplaatst:

Hier staat ook alles gezellig te rijpen. Vrolijke kleurenboel!

20250904_124122.jpg

20250904_124130.jpg

20250904_124138.jpg

Geplaatst:

Prachtig @Dashbro ! Wat is die onderste donkere soort? Mooi is die zeg!

Geplaatst:

Dat is Black Pearl, @Dahli .

Heet pepertje, maar ze staat hier vooral omdat ze zo apart is. De groeivorm is ook zo leuk.

20250904_190327.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.