Petrasmoestuin Posted December 17, 2024 Share Posted December 17, 2024 Al anderhalf jaar bezig om boerenkool te laten groeien en ze komen niet vaker dan 1 mager steeltje. 3 Plantjes gekregen van @Rookie die waren toen net aangetast, zat o.a. de luis en die had ik helemaal behandeld door veel water spuiten en nakijken op slakjes en die waren helemaal opgeknapt. Zo blij! Maar de laatste weken zaten er steeds gele blaadjes aan en die verwijderd, maar hij zat de laatste week ook vol gaten in mijn bladeren. Toen heb ik de 3 planten maar geoogst en de kool geblancheerd. Moet je zien wat ik erover heb gehouden. Ik zie bij iedereen altijd van die grote kroppen. Vanavond om 9.00 uur met mijn koplamp naar buiten, ik kon het nog moeilijk zien, want had geen 2e lamp bij mij. Ik wou net de gordijntjes weer sluiten, totdat ik de dader zag zitten. Ja, als je weet dat slakken 6 jaar kunnen houden, die verstoppen zich dan in de aarde. Ik heb zijn kerstmaal weggehaald. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted December 18, 2024 Share Posted December 18, 2024 Ik snap het echt niet @Petrasmoestuin. Mijn planten (dezelfde dus) hebben nooit luis gehad en zijn echt wel een meter hoog. Hoe kan dat nou toch bij jou? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrasmoestuin Posted December 18, 2024 Author Share Posted December 18, 2024 5 uren geleden, Rookie zei: luis Ik weet niet zeker meer of het luis was, maar in ieder geval zaten ze wel onder de beestjes en waren heel goed opgeknapt. Was er zo blij mee! Totdat toch weer een slak half december eraan begon te eten. Volgend seizoen begin ik in maart al slakkenkorrels te gooien, want ik heb niet zo'n speciale kolenbak als jij waar echt niets in kan komen, tenzij het al in de aarde zat in de emmer natuurlijk. Maar dat blijft altijd beperkt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted December 18, 2024 Share Posted December 18, 2024 Bij mij zijn de paarse boerenkooltjes niet veel groter als bij jouw @Petrasmoestuin. Dus volgend jaar nog vroeger voor gaan zaaien. Had ik dit jaar ook gedaan, maar die werden steeds opgegeten door slakken als een net opkwamen. Hopelijk komend seizoen beter. Ik ga het in de lente weer oogsten en in een quiche verwerken, samen met andere groenten. Ooit gaat het ons lukken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted December 18, 2024 Share Posted December 18, 2024 Mijn boerenkool lukt ook vaak niet. Heb ook last van kluizen, rupsen (maar die mogen, want de vlinders zijn ook mooi) en slakken. Ik probeer het elk jaar en wanneer het lukt is het meegenomen, en wanneer het mislukt heb ik pech. Het is niet anders. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted December 18, 2024 Share Posted December 18, 2024 Hier was het ook grotendeels mislukt: Knolvoet in de gekregen plantjes. Maar als ik jouw plantjes zie denk ik : Of veel te laat gezaaid of geen eten en drinken gehad heel de zomer. Wat slakjes, rupsjes, witte vliegjes of luisjes moeten ze op een gegeven moment wel doorheen groeien, dat hoort er ook wel bij 3 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrasmoestuin Posted December 18, 2024 Author Share Posted December 18, 2024 (edited) 4 uren geleden, Patrijs zei: geen eten en drinken gehad Geen van beiden @Patrijs 3 Plantjes gekregen van mijn vriendin op 7 augustus. Echter stonden ze toen op een plaats waar ze geen zon kregen. 18 September verplaatst naar een andere plek, met Ikea gordijnen erover en ze hebben ook voeding gekregen. Ging heel goed trouwens, dit is een foto van 5 november, ze bloeiden helemaal op, maar daarna weer bergafwaarts. Op 12 november vond ik o.a. een vette rups. Maar mijn Paarse boerenkool @Gitta, dat is helemaal een ramp. Die kwamen helemaal niet op. Hierbij ook wat fotos van 2023. Die van dit jaar heb ik niet eens genomen, dat was helemaal niets. Edited December 18, 2024 by Petrasmoestuin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted December 19, 2024 Share Posted December 19, 2024 Denk toch echt dat die boerenkool meer ruimte en meer mest nodig heeft en graag in de volle grond staat. Daar staan ze dan ook graag minstens op 1 per vierkante halve meter (of zelfs met meer afstand). Dus het lijkt erop dat ze zich aan de ruimte en de beschikbare voeding hebben aangepast. Kolen hebben echt een grote mestbehoefte. Heb trouwens zelf geen ervaring met jullie afwijkende vierkantemoestuinmetersregels. Maar de diepte en afstand in die bakjes van de foto lijkt me absoluut niet genoeg voor een normale boerenkooloogst. Dus voor volgend jaar: Op zoek naar echte mest, paardemest bijvoorbeeld. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrasmoestuin Posted December 19, 2024 Author Share Posted December 19, 2024 (edited) 53 minuten geleden, Erny zei: vierkante halve meter Dank je wel Erny. Ik heb al die rasters uit de bakken gehaald, die gebruik ik niet meer. Daar blijft ook alle vocht (dus mos) onder zitten. En ik meet zelf wel af als ik er wat in zet. Dus geen MM-gedachte meer. 😊 Ik zet nooit meer kolen in deze tafels, hoewel koolrabi en de spruit het fantastisch deden. Daar keek ik dan weer van op. Want ook daar komen slakken, koolwitjes en andere beestjes in die in mijn tuin rondlopen. Vorig jaar en begin van het jaar heb ik het wel geprobeerd, maar dat is echt een fiasco, net als broccoli. De laatste keer heb ik het in een speciebak gezet met een afmeting 70 x 45 x 30 cm. En ik weet dat ik er beter 2 in had kunnen zetten, maar ik dacht: voordat ze groot worden, haal ik er zoveel mogelijk bladeren van af, zoals nu dus, maar er werd al weer van gegeten. En vliegen kunnen er niet gemakkelijk bij, want er zitten gordijnen over. In de grond zet ik niets neer. Wij hebben mollen, muizen en heeeeel veel duiven en kraaien. Dus van alle kanten worden mijn groente gepakt. En mest zo in de grond? Ik denk dat mijn hond dat ook lekker vindt. Tenminste een van mijn vorige honden wel hahaha. Edited December 19, 2024 by Petrasmoestuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts