Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Indeling moestuin (60 cm x 600 cm)

7416bram

Recommended Posts

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over de indeling  van mijn toekomstige moestuin. Het betreft een smalle border van 60 cm bij 600 cm (dus 6 meter lang!).

Bijgevoegd een satellietbeeld met rood aangegeven de border.

Wat is de beste indeling van noordoost naar zuidwest? Ik wil graag:

• Peulen
  • Wortels
  • Rode bieten
  • Courgette
  • Pompoen
  • Prei
  • Spinazie

Ik hoor graag jullie gedachten!

Groet,

Bram

image.thumb.png.d6fd1fa7a90712f5186dae503f2594e8.pngte

Hoi Bram, 

Zelf zou ik rekening houden met planten die hoog worden en de zon weghouden bij de planten ernaast. Dus misschien handig om hoge planten achteraan te zetten en lage meer aan de zuidwest kant. 

Krijgt alles daar wel genoeg zon trouwens? Ik kan op de foto niet goed zien of er bebouwing is die overal de zon wegneemt. 

En heb je nagedacht over wisselteelt, het doorschuiven van gewassen zodat niet elk jaar dezelfde soort op dezelfde plek staat?

Ik heb je vraag even verplaatst naar Tuinvragen. Daar vind je meer over dit onderwerp. 

https://www.moestuinforum.nl/search/?q=Indeling &quick=1&type=forums_topic&item=13032

Zelfs op het kleinste stukje kan je al beginnen met moestuinieren. 

Een breedte van 60cm is ideaal voor Square Foot Gardening / Makkelijke moestuin. Heb je daar al eens naar gekeken?
Daarbij tuinier je in vakjes van 30x30cm met in elk vakje iets anders en over 6 meter kan je heel wat vakjes kwijt. Daarvoor heb je geen speciale dure bakken ofzo voor nodig (wat de makkelijke moestuin je misschien doet laten denken) maar dat kan gewoon in een border.

Voor courgette meerdere vakken samennemen want die hebben meer ruimte nodig of een klimmend soort kiezen. 

Een gewone pompoen zou ongeveer je hele border in beslag nemen maar er zijn ook kleinere soorten die je omhoog kan laten klimmen. Daar heb ik nog geen ervaring mee, dat ga ik komend jaar pas voor het eerst proberen na succesvolle verhalen van andere leden hier.

Edited by loes
  • Like 1
  • Thanks 1

@7416bram Mits je voldoende zon hebt, is pompoen klimmend prima te kweken zonder dat het veel ruimte inneemt is mijn ervaring. Ik had afgelopen seizoen 2 uchiki kuri pompoenplanten op een halve meter van elkaar gezet en ze direct tegen een muur omhoog geleid. Prachtige muurbedekking en een goede oogst. Uiteindelijk hebben ze de hele muur bedekt. Ter illustratie op onderstaande foto waren ze net op een kwart.

IMG_6123.jpeg

• Like 7

Zoals gezegd: houd rekening met plant hoogte ivm schaduw.
Gebruik de muur voor alles wat omhoog groeit: pompoen, klimmende courgette, komkommer, peultjes en bonen. Dat houd je daarvoor nog ruimte over voor de rest.
Ik ga nu iets zeggen waar niet iedereen het mee eens zal zijn. Maak je niet druk over wisselteelt. Als je regelmatig (voorjaar en na het oogsten) wat compost strooit en planten een beetje spreidt dan moet het gek zijn als je problemen krijgt. Ik maak zelf een uitzondering voor kolen, die vragen zoveel van de grond!

• Like 3

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Ik zie gelijk fruit voor me tegen die muur. Maar geen idee of je dat wilt. Bramen en frambozen kunnen heel plat tegen de muur. En nemen zo weinig ruimte in. 

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

4 uren geleden, bonnie f zei:

Gebruik de muur voor alles wat omhoog groeit: pompoen, klimmende courgette, komkommer, peultjes en bonen. Dat houd je daarvoor nog ruimte over voor de rest.

En vergeet de tomaten niet. Wat hier met zeer beperkte ruimte goed werkt, is eerst bijvoorbeeld peultjes planten, strak tegen de trelli-rekken. Die zijn het eerst. Als de tomaten buiten geplant kunnen worden, zet ik die er vlak voor. Meestal geeft de onderkant van de peulplanten dan al geen oogst meer. Als de peultjes klaar zijn, knip ik die planten bij de grond af (ik heb begrepen dat het wortelgestel daarna nog stikstof afgeeft, daarom laat ik die zitten). Daarmee zijn de trelli’s weer vrij en bind ik de tomaten, die er dus vlak voor staan, aan de vrijgekomen trelli’s vast zodat die hoog kunnen groeien en niet omvallen. Soms staan er lathyrus tussen, die laat ik wel staan en bind de tomatenplant er tussen vast.  Zo benut ik muur en schutting twee keer 😃. In totaal heb ik 7 grote trelli’s bevestigd tegen muur en schutting voor dit doel. 

• Like 1

6 hours ago, hazeltje said:

Ik zie gelijk fruit voor me tegen die muur. Maar geen idee of je dat wilt. Bramen en frambozen kunnen heel plat tegen de muur. En nemen zo weinig ruimte in. 

Heerlijk ja, frambozen is wel een goed idee!

• Like 1

On 12/31/2024 at 10:03 PM, Dahli said:

@7416bram Mits je voldoende zon hebt, is pompoen klimmend prima te kweken zonder dat het veel ruimte inneemt is mijn ervaring. Ik had afgelopen seizoen 2 uchiki kuri pompoenplanten op een halve meter van elkaar gezet en ze direct tegen een muur omhoog geleid. Prachtige muurbedekking en een goede oogst. Uiteindelijk hebben ze de hele muur bedekt. Ter illustratie op onderstaande foto waren ze net op een kwart.

IMG_6123.jpeg

Wow geweldig! Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik op mijn strookje de hoogte in moet! Daar ga ik een projectje van maken.

• Like 5