Mellie Geplaatst: 5 mei Geplaatst: 5 mei Ik vond het heel koud, maar kreeg het uiteindelijk warm in de zon. Lapje grond schoon gemaakt, geharkt, gewied, aarde geschept emmer voor emmer, want wilde de planten in de kruiwagen niet storen. 🥸Dussss…! 250 liter gekochte tuinaarde en heel veel emmers aarde. Bieten en nog meer bieten uitgeplant. Veel water gegeven. Slakkenkorrels gestrooid. Mijn Chinese kool vindt het heel fijn in de kas. Bladeren gaan alleen niet omhoog. 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 5 mei Geplaatst: 5 mei Gatsie... ook hier weer luis in de jonge boompjes. Verder geschoffeld, gewied, zaailingen vertroeteld, verpot etc. Best lekker weer om in de tuin te werken ( onder t toeziend oog van de hond die alles even spannend en leuk vindt) 3 Quote
Arja Geplaatst: dinsdag om 13:47 Geplaatst: dinsdag om 13:47 Spinazie en rabarber geoogst. Tomaten uitgeplant in de kas. Olla's ingegraven. Pompoenen buiten uitgeplant, voorlopig gaat de plastic kap eroverheen. Komkommer en zoete aardappel in grotere potten gezet. 3 Quote
Gitta Geplaatst: dinsdag om 20:04 Geplaatst: dinsdag om 20:04 Water gegeven, de grootste radijzen geoogst. Rucola en winterpostelein geoogst. Ook nog wat bieslook gewone en chinese geoogst en nog een beetje peterselie. Hiervan een heerlijke gemengde salade gemaakt. Verder nog tatsoi uitgeplant in het vak. 1 Quote
Gitta Geplaatst: woensdag om 17:05 Geplaatst: woensdag om 17:05 Water gegeven. Onkruid verwijderd. Tomaten van mijn moeder verpot en de eerste voorgekiemde komkommer in een potje gezaaid. Quote
MSDG Geplaatst: woensdag om 18:25 Geplaatst: woensdag om 18:25 Pompoenen, courgettes en snack komkommers verspeend. Opnieuw maïs gezaaid, tweede jaar op rij dat alle Tasty Sweet F1 zaden weggerot zijn. Misschien slechte lichting zaad. Ook de bonen gelegd, Heinrichs Reuzen voor de schoonfamilie. 😄 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Tanja65 Geplaatst: woensdag om 22:55 Geplaatst: woensdag om 22:55 Gisteren opnieuw plantjes met koud water ontdaan van luizen en met neem ingesprayed. Weinig succesvol want vandaag zag ik al weer de eerste luizen. Grrrr. Morgen opnieuw doen. Verder wortelkiemen geplant en plantjes verpot. Had ik al gezegd dat we afgelopen weekeind ook artisjokken hadden geplant? Vandaag samen met @cobro60 op de grote moestuin aan de gang geweest. Cor heeft de zware pot met bramen verplaatst en de kas ontdaan van onkruid (wat een werk), de per ongeluk opgekomen aardappels verwijderd (minimaal drie jaar oud!) en weer compost op gedaan. Ik heb bietjes geplant (had voorgezaaid in trays), kapucijners opgebonden, onkruid gewied en daarna de wortels geplant, en alles water gegeven. En ook al schieten we niet zo hard op als we zouden willen, toch winnen we langzaam maar zeker terrein op het kweekgras. Het volgende project zijn sperziebonen en stokbonen. En een stuk grond ontginnen zodat de chayote aan het hek geplant kan. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: woensdag om 22:57 Geplaatst: woensdag om 22:57 4 uren geleden, MSDG zei: Opnieuw maïs gezaaid, tweede jaar op rij dat alle Tasty Sweet F1 zaden weggerot zijn. Misschien slechte lichting Mijn mais - Sweet Bantam, dit jaar aangekocht - is ook niet opgekomen. Misschien toch een samenloop in weersomstandigheden? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: donderdag om 04:39 Geplaatst: donderdag om 04:39 Ik dacht dat je mais pas kon zaaien als het buiten ongeveer 20 graden is. Ik zaai het altijd binnen voor. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: donderdag om 11:08 Geplaatst: donderdag om 11:08 6 van de 10 mais staat bij mij al buiten De andere 4 nog binnen. Ik heb ze in puur vermiculiet voorgezaaid in kleine potjes. Toen overgezet in gewone grond. Zo omschreef Diana dat en dat werkt goed. Na 3 dagen flinke koppies. 2 Quote
Mellie Geplaatst: donderdag om 19:10 Geplaatst: donderdag om 19:10 Veel water. Bieten waren eigenlijk iets te groot. Ben bang dat ze gaan doorschieten anders. Gisteren ook. Ook gazon gesproeid. Begint gewoon al geel te worden. Paar maanden terug was het nog een zwembad… 2 Quote
Rookie Geplaatst: vrijdag om 04:15 Geplaatst: vrijdag om 04:15 Ik sproei alleen mijn moestuinplanten. Het gazon moet zichzelf maar redden, dat kost me veel te veel water... 2 Quote
Gitta Geplaatst: vrijdag om 19:39 Geplaatst: vrijdag om 19:39 Gisteren moestuin water gegeven en het tweede komkommer zaadje in een potje gestopt. Onkruid verwijderd. Vandaag ook water gegeven en onkruid verwijderd. Verder de knolvenkel en bladvenkel uitgeplant in de border. Quote
Hopmarjanneke Geplaatst: zaterdag om 09:01 Geplaatst: zaterdag om 09:01 Samen met Eelke (partner) de moestuin vanmorgen al gewaterd, geschoffeld en onkruid verwijderd. In de bakken met kool, koolrabi en sla nog even gecontroleerd of alles het goed deed/doet. Van de koolrabi een paar zaailingen uitgezet, Eelke had per abuis eentje ondergeschoffeld en er waren er twee verdwenen... dus die "gaten" weer opgevuld. Vanmiddag gaan we de struik- en stokbonen zetten en nog een klein stukje van de tuin waar we aardappelen gaan zetten. Dan is onze tuin aardig gevuld voor dit seizoen. Verder ga ik de voorgezaaide spruiten van de zaaitray omzetten naar potten, ik twijfel alleen nog even of ik ze dan in de kas laat staan of dat ik ze buiten groter laat worden. Straks na de aardappelrooi, willen we op die plek dan spruiten en boerenkool gaan zetten. Niet moestuin: gisteren hebben we het deel waar ik een wilde bloemen"wei" wil maken gemaaid en gefreesd, de wortels en stenen gaan we vandaag uithalen en dan na het gladharken het zaadmengsel uitstrooien. Kijken of we er in de zomer een plukstrook van hebben gemaakt Het is voor nu eerst een uitprobeersel. En als het goed bevalt dan doen we het volgend jaar weer, maar dan wel eerder voorbereiden en uitzaaien. 2 Quote Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
woldistel Geplaatst: zaterdag om 16:10 Geplaatst: zaterdag om 16:10 De regentonnen met water uit de kraan gevuld, aangezien er de eerste tijd weinig regen voorspeld wordt. Een van de tuinburen heeft een tuinslang vanaf de kraan tot en met hun tuin. Vanaf daar kan ik dan de mijne aankoppelen en kom ik tot mijn verste regenton. Ik probeer normaliter zo weinig mogelijk water te geven, maar kleine zaailingen en ontkiemend zaad heeft wel af en toe wat nodig. En dan is het fijn dat ik als ik snel even langs de tuin ga, voor of na het werk, dat ik dan niet per twee gieters weer 100 meter met 20 kilo heen en weer moet. Verder nog wat zaaien en planten. Koolbed van bogen en gaas voorzien en de eerste bonenstokken geplaatst. De meeste stokken zijn nu vrijwel gaar of erg breekbaar, dus ik moet maar weer een nieuwe hoeveelheid bonenstokken halen. Het hazelaar opschot wat ik nog heb is eigenlijk te dik. 2 Quote
Oogsten Geplaatst: zaterdag om 16:55 Geplaatst: zaterdag om 16:55 Aardappelen aanaarden, wat bloemen gezaaid, plantjes geplant en vooral lekker in de tuin gezeten 3 Quote
Dahli Geplaatst: zaterdag om 17:12 Geplaatst: zaterdag om 17:12 Het zou uitplantdag worden, maar het liep anders. Wel 2 uur bezig geweest met water geven in voor- en achtertuin, het foliekasje afgebroken, ligt weer voor 10 maanden in de schuur. Kweektafel 1 ontdaan van doorschietende spinazie en de laatste slaplanten. Aangevuld met verse potgrond, doorgewerkt en alvast wat mestkorrels erdoor geschept. Kap erop, aarde morgen lekker warm voor de tomaten die er in gaan. Kweektafel 2 voorbereid voor de Kangkung die er morgen in gaat. Gaten geboord in de nieuwe potten en tenslotte de sugarsnaps nog wat opgebonden. Ook nog 2 rauw gegeten, het kost me moeite om ze er niet allemaal al vanaf te eten. 3 Quote
Mellie Geplaatst: zaterdag om 19:32 Geplaatst: zaterdag om 19:32 Jaaaaaaaa, hij staat!!!Ik ben zo trots! Vanochtend stond er niets en aan het einde van de middag wel. Ik heb er nu 3 naast elkaar. Kas vol laten lopen met water. Morgen beplanten. De linker staat al vol. Heb tomaten geplant. Die daarnaast komen ook nog tomaten in. De nieuwe komen de pepers in. Heb ik wisselteelt. Oooo, ik ben zo blij! En kapot…Ik haat kleding zonder zakken. Wilde een marker mee om tomaten waar ik er 2 van heb, een extra naamkaartje te geven. Maar ja. Waar moest ik de stift en labels laten. Iemand hier had een schort genaaid. Eureka momentje. Ik heb een werkschort gemaakt. Mega blij met dat suffe ding! Alle gaten die ik vond, gisteren en vandaag weer vol laten lopen en kijk eens wie er niet snel genoeg was….Ik hoop zo dat er nog meer familieleden zijn gestorven…. Met deze optimistische noot eindig ik mijn relaas lief dagboek. Tot morgen. Dan ga ik alle tomaten en zielige pepers planten. 5 Quote
Tanja65 Geplaatst: gisteren om 06:59 Geplaatst: gisteren om 06:59 Wat een heerlijk weer de afgelopen dagen! Flink doorgewerkt in de moestuin samen met @cobro60. Kweekgras. En onkruid. En kweekgras. En onkruid. Tja. Ook een akkerwinde in de rabarber gespot en vervolgens de hele rabarber gerooid, gelukkig maar want de wortels zaten inderdaad door de wortels van de rabarber, die had ik er nooit uit kunnen graven. Maar ik had wel de hele (!) akkerwinde! Maar toen had ik ook opeens heul veul rabarber (want hele plant gerooid) dus thuis flink doorgepakt met moes maken. Naaktslakken geraapt van onder de zakken met aardappels. Kapucijners verder opgebonden. Heel veel water gegeven overal en nergens. Nog wat voorgetrokken wortels geplant (ook dit lijkt niet te werken, bah). Cor heeft de hele kas onkruidvrij gemaakt en van compost voorzien, ik heb de tomaten en paprika’s er in gezet met stokken erbij. Klimtouwen gespannen en kouseband gezaaid. Opnieuw een stuk op de tuin veroverd op het kweekgras (Cor) en zaaiklaar gemaakt met compost zodat de chayote er morgen in kan, want die groeit de pan uit. Slaplantjes geplant. Ook één van de rabarberplanten uitgebreid met koud water en neemolie bewerkt omdat er bladluizen op zaten. De rest uitgedund zodat de wind er door kan waaien. Nóg meer rabarber, die gaat vandaag de pot in met de zweedse methode (uitprobeersel). En mierendoder bij de betreffende plant gelegd, niet diervriendelijk, wel effectief. Hoop ik tenminste. vandaag mama zijn vieren dus de moestuin moet een dagje wachten 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: gisteren om 09:04 Geplaatst: gisteren om 09:04 Ik ben tegenwoordig al om half zeven buiten bezig. Eerst alles water gegeven, toen wat spontane Oost-Indische kersplantjes op een andere plek gezet, en de tunnels van de aardappelen open gedaan. Ook de opgekomen courgettezaailing buiten in de schaduw gezet om te wennen. Toen naar binnen en courgettezaden in de deno gedaan. Verder kom ik vandaag niet meer buiten, want het is echt heel erg hooikoortsweer. 3 Quote
MROE Geplaatst: gisteren om 09:56 Geplaatst: gisteren om 09:56 Gisteren gras gemaaid, rabarber asperges en sla geoogst, zomerprei uitgeplant onder een gaasdoek. water gegeven en de tomaten gedieft en aangebonden. rijen gele en rode bieten aangevuld met zaailingen. radijs, rucola, paksoi, rammenas uitgeplant. 2 Quote
Gitta Geplaatst: gisteren om 11:48 Geplaatst: gisteren om 11:48 Water gegeven en onkruid verwijderd. Verder wordt het vandaag een relax dagje. Dinsdag ga ik weer verder met uitplanten. Dan gaan ook de eerste tomaten planten naar hun definitieve plek. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 21 uren geleden Geplaatst: 21 uren geleden Zaaien en planten en leuk op de fiets nieuwe bamboestokken van 240 cm gehaald. Voel me altijd heel erg Lancelot met zo'n lang uitsteeksel onder de arm. Van de helft alvast een constructie voor de Herrenböhnli gemaakt. 5 Quote
Dahli Geplaatst: 19 uren geleden Geplaatst: 19 uren geleden Behoorlijk wat tomatenplanten in de volle grond gezet. Dat is eerst grond losmaken en wat kattendrollen uitgraven. Onze kat weet toch altijd nog een plekje tussen de afweer-bamboestokken te vinden 🙁. Vervolgens bemesten met echte mest. Ook wat tomaten in kweektafel gezet en 6 pepers op hun definitieve plek. Twee olijfkomkommers geplant tegen een klimrek. Water gegeven weer aan alles. Lijkt niet veel, maar voor mij is het wel veel. Ben altijd trots als ik het zelf voor elkaar krijg en mijn man niet hoef te vragen 😊. Morgen weer een dag. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 17 uren geleden Geplaatst: 17 uren geleden Oooo heerlijke dag! In de nieuwe kas gaf de digitale thermometer 35,7 graden aan. Het was ook bloedheet. Alles open gezet. Nog steeds niet te harden. Helaas amper tijd gehad om de kas vol te planten. Wel vol gezet. Nu nog in de grond…. En de watercomputer aangesloten en nieuwe slangen in de nieuwe kas aangelegd. Boven kippenhok onkruid- en oregano vrij gemaakt. Ook net onkruid. Traytje lavendel geplant. 2 hangpotten geleegd en plastic van zakken tuinaarde ingelegd en wol onderop met nieuwe planten erin. De stoeptegelcosmeas uitgetrokken. Als ze het tussen stoeptegels kunnen doen, dan mogen ze floreren in een hangpot met voldoende aarde. Ook nog een verloren afrikaantje erbij gezet. Mag die term nog? Moet ik tagetes zeggen? Ik weet het even niet Heel veel water gegeven. Dompelpomp heeft bijna de hele dag gelopen. Onderzetters onder de meeste potten gedaan. Heb er nog wat rondslingeren. Lathyrussen uitgeplant. Oa lathyrus tingitangus. Vanwege de naam Ow ja. Onder tomatenafdak lag een heerlijk verse drol. en bedankt. Morgen even aanpoten hoor. Alles moet de grond nu echt in. 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.