Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ja de muizen vallen dan door de schommelende deksel in de emmer @Petrasmoestuin

Die rollen is idd wel iets wat je niet ff snel tussendoor moet willen doen …🤔 maar ik hou van priegeldingen dus het past bij mij en mijn beperkte ruimte…

Ik kies vaak voor diverse soorten …eerder als veel van alles… 😊

Ik vries ook zelden meer in en eet liefst zo vers mogelijk uit de bak… dat is dus andere benadering dan van de meeste hier…🤔😊

Als jij zoveel pompoenen hebt kun je het mischien met 2 proberen op bemeste tuinaarde te zetten en kijken hoe het bevalt…🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

Geplaatst:
1 hour ago, Gitta said:

Tuinbonen geoogst, gedopt en ingevroren

Dat is lekker, hier zijn ze nog niet zover..

Geplaatst:
3 uren geleden, INEKEH zei:

Wilde ook witte bessen plukken maar weet eigenlijk niet hoe je kunt zien of ze rijp zijn 

Het is al ruim 15 jaar geleden dat we (in het ouderlijk huis) witte aalbessen hadden, maar volgens mij kun je dat niet al te moeilijk zien. Je hebt van die lijntjes door de bessen lopen. Als die nog groen zijn,  dan zijn ze nog niet rijp. Worden ze wit, dan wel. En dacht dat de bessen dan ook wat geliger worden.

Geplaatst:

Dankjewel voor je reactie. Dan denk ik dat ze rijp zijn en ze maandag met de kleinkinderen kan gaan oogsten 

Geplaatst:

Onkruid verwijderd, watermeloen geplant, roodlof gezaaid.

Geplaatst:

Opnieuw wortelen en knolvenkel gezaaid. De eerste was er eindelijk en toen regen en toen 🐌 en weg. Zijn het niet de slakken dan zijn het wel de mieren 😠 Ik hou lekker gewoon hardnekkig vol!

Maar vooral geoogst want het was te nat en te buiïg om veel te doen.

Geplaatst:

Bindsla geoogst 2 planten. Daar lekkere stampot van gemaakt. Verder weinig gedaan vandaag in de tuin. 

aangepast door Gitta

Geplaatst:

@Vrouwholle al je bonen komen gelijkmatig op in die rol. Ik had dit keer in potjes dat er soms maar 1, 2 of 3 opkwamen, terwijl ik er 4 of 5 had gezaaid.
Of gebeurt dat in de rol ook vaak?

Geplaatst:

Zinnia gezaaid, ik vond nog een zakje.

Mijn voorgetrokken dahlia's in de grond gezet. 

Uitjes geoogst voor door de lasagne vanavond. 

Laatste rucola geoogst, en nieuwe rucola gezaaid (daar was ik dus te laat mee, omdat de oude al doorgeschoten en op is). 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

“Oma heb jij nog worteltjes in jouw tuin?” Vroeg onze kleindochter van nu 6 jaar ….uuuhhh wortels….🤔😳… o jee die ben ik vergeten te zaaien!!🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ 

Dus nu net gedaan…op mn dak… een vakje van 16… mmm als ze lukken zijn die zo op… Dus beneden in mijn voortuin bak nog  maar een vak… voor gespreide kansen👍😊😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

Omdat ook bij mij die bonen maar moeizaam gaan @Petrasmoestuin doe ik ze eerst in een deno rol… daarna doe ik alleen de gekiemde in een rol met mix…. Is meer werk idd… maar geeft wat meer controle… want met maar weinig plek wil ik wel dat wat er staat ook lukt dan hè…🤞🤞🤞

IMG_4440.jpeg

Geplaatst:

Aha @Vrouwholle betrapt! Jij hebt hulp van fluitkabouters. Nu snap ik waarom die broccoli er zo mooi bijstaat 😄

Geplaatst:

😅I love my fluitkabouter @woldistel 😍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

Geplaatst:
  • Auteur

Naast de moestuin: ik heb de eenden door een hekje gestuurd om even wat slakken op te ruimen rond wat fruitbomen van @Yuras. Daar vonden ze meteen van alles en dus kon ik zelf even rustig wat lieveheersbeestje-larven uit de grote hazelaar plukken en in een potje stoppen. Die heb ik daarna op de paprikaplanten in de kas gezet. 

IMG_7142.jpg

Geplaatst:

Wat handig om het zo te doen, op die manier zijn ze wel slim om in te zetten. Jij gebruikt dus ook lieveheersbeestje-larven. Niet genoeg natuurlijke die er vliegen. Hier zie ik ze ook niet veel.

Geplaatst:

Tussen de buien door de knoflook geoogst die in de weg stond voor de spekbonen die ik vandaag wilde leggen. Eigenlijk wat te vroeg, maar er staat nog meer dan voldoende.

Bonenrek gemaakt en  Neckargold en Neckarköningin zitten nu in de grond 🤸 Ook nog wat Herrenböhnli aangevuld.

Tijdens de regenbuien (elk kwartier ofzo) in de kas ook de knoflook weggehaald. Ga ik niet weer doen. De knof van buiten ziet er beter uit.

Wieden, tomaten wat opbinden, klimnetten vastgemaakt voor de Malabar spinazie en de Christmas limabonen en twee korte rijtjes Envy sojaboontjes in de kas gelegd. Eens proberen of ze dat leuk vinden 🤷.

Dus de hele tijd gependeld tussen kas en tuin. Beetje onweer erbij, dan weer zonnetje en hup, slagregen. 

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Hozen hozen hozen… wel verder aan de boomhut gewerkt. Vloer geschuurd. Raampje geplaatst. Wandje gemaakt.

Het pompoenveldje is overgenomen door aardbeien…had vorig jaar paar bato bakken daar staan, want pompoenen werden toch opgegeten. Lekker vol in de zon. Maar alle uitlopers buiten de bakken heb ik laten staan en nu groeien er overal aardbeien. Beetje weinig plek. Ook niet de goede combinatie, maar had geen plek meer voor de bonen. Die staan er her en der tussen nu.
Heb tijdens het uitplanten 6 bonen onthoofd. Waren heel knapperig. Snap waarom slakken ze graag eten.

1c0466ec85d0190b6bf91284d8643668.jpg

Op de steiger heeft de wind een paar perziken afgeblazen. Dit jaar dankzij alle bakstenen in de potten niet omgevallen. Maar harde wind kan ook fruit van de takken afblazen.

0203e1b3e1092f11ab65afb22baf1b0e.jpg
Ze zijn al een stuk groter dan vorig jaar.
Aardbeien geplukt.
Sla en dille geplukt. Geen water gegeven. Wel water afgegoten uit schotels. Koude natte dag.

Geplaatst:

Het loof van mijn knoflookjes werd helemaal geel, dus ondanks dat de knoflookbolletjes nog heel klein waren toch maar alles uit de grond gehaald. 

En toen ik toch bezig was heb ik meteen maar mijn uien geoogst. Het loof van de uien was nog hartstikke groen dus had ik nog even kunnen laten staan, maar het waren al mooie uien die ik geoogst heb. En zodra ik die onkruidvrij gemaakt heb kan ik weer wat anders planten. Misschien vanmiddag nog, maar er moet ook gewied worden, en omdat de weersverwachting zegt dat het 25+ graden celcius wordt deze week wil ik eigenlijk ook mijn kasje in de witkalk zetten. Dat stond al eerder op het programma ,  maar toen ik dat witkalk ontving kwam er net weer wisselvallig weer.

20250609_081348.jpg

20250609_082308.jpg

20250609_084116.jpg

20250609_084124.jpg

20250609_084121.jpg

Geplaatst:

Aardbeien geplukt, gediefd, op gebonden, schotels onder de planten leeg gegooid, verpot etc. Het is kletsnat in de tuin, planten vinden t heerlijk

Geplaatst:

Alle doorgeschoten zomerspinazie er uit gehaald.

Nu eens bedenken, wat ik op die plek ga zaaien.

Misschien ga ik het 's zomers op snijbiet houden, in plaats van spinazie..

Geplaatst:

Heb je de Cugoe testzaad al geprobeerd? Dat is zomerspinazie. Ik heb het al 2 x geoogst op 28 mei en 4 juni @Rookie

20250528_114700 blauw.jpg

20250604_151935 blauw.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik heb die toevallig net in de grond gestopt!

Ik ben heel benieuwd @Petrasmoestuin.

Geplaatst:

Weer flinke oogst peulen, sugarsnaps en erwten. En aalbessen met wat bosaardbeitjes. Gisteren ook aalbessen, met ijs gegeten.
Gisteren ook al veel aalbessen geplukt, voordat de vogels ze weghalen, dat zullen ze toch wel doen.
Net bezig om bogen te plaatsen over mijn kweekbak (hochbeet) toen het begon te hagelen. Straks verder.
Mijn stengelkool, c.q. Italiaanse raapstelen, c.q. broccoletti beschermen. In mijn kleine kasje staan er ook een paar, die worden deels aangevreten.
Ik ga ook wat knoflook en uien eruit halen, een heleboel vallen om, ondanks ze ook klein zijn denk ik. Maar er staat nog genoeg.
Dan kan ik er weer wat anders in zetten. Morgen de knolselderij ertussen zetten.  Niet vandaag, het zou droog blijven, dus  niet.

20250608_214009 blauw.jpg

20250609_130927 blauw.jpg

20250609_131058 blauw.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

De kweekzakken met aardappelen een beetje aangevuld met potgrond, onkruid gewied, de knoflook en uien die ik vanmorgen had geoogst opgehangen in de kas om te drogen, de kas gewitkalkt (had natuurlijk weer iets te weinig), 3 paprikaplantjes in de volle grond geplant in de kas, en een maaltje kroten geoogst.

20250609_122142.jpg

20250609_121305.jpg

20250609_132807.jpg

20250609_153713.jpg

20250609_154506.jpg

20250609_114926.jpg

Geplaatst:

Onkruid verwijderd, schotels leeggemaakt, verschillende soorten sla geoogst (rode Batavia pluksla, ijsbergsla, botersla), aardbeien geoogst en een omgevallen ui met nog mooi groen blad geoogst. 

20250609_183742.thumb.jpg.21602e28a52eff939baf5d14752237d8.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic