Geplaatst: 6 augustus6 Aug Vandaag vooral in de moestuin van mijn moeder bezig geweest. Onkruid verwijderd. Tomaten opgebonden, gediefd, getopt en geoogst. Ook courgettes opgebonden en geoogst. De pompoenen ergens opgelegd, zodat ze niet gaan rotten op de grond.Thuis in eigen moestuin nog een paar tomaten geoogst.
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Veel dieven, onkruid en voeding ingeharkt. Water gegeven in de kas. Knop ingedrukt eigenlijk om extra te beregenen. De hangpotten water gegeven, wamt ook aş heeft het hier minstens 80 mm geregend (2 x de watermeter geleegd), hangpotten staan allemaal onder een afdakje. Heel handig. Ook alle gevallen perziken geraapt. Einde is in zicht. Ik wil zo graag dat mijn neefjes en nichtje van het weekend zelf nog kunnen plukken (ik kan buiten vijgen om, heel goed delen 😌), maar het gaat nu wel heel rap… vijgen geplukt en alleen zonder enig bewijs achter te laten opgegeten. Te lekker. Ik zal morgen weer wat vijgen delen. Ow en ‘s avonds de eerste pepers geplukt voor de Turkse frietjes. Was echt feest!
Geplaatst: 7 augustus7 Aug 2 uur bezig geweest met oogsten en daarna 58 tenen knoflook schoongemaakt voor de sausje voor morgen bij de barbecue. Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar morgen fotos van wat ik gemaakt heb.
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Phytopthora in de tomaten planten, dus deze verwijderd op 1 na. Die gaat er morgen nog uit. Een deel van de tomaten die groot zijn maar nog wel groen van de planten gehaald. Ze liggen na voor het raam met een appel en banaan. Afwachten of er nog iets gaat kleuren. Verder de pepers, paprika's, aubergine, courgettes, komkommers, aardbeien en knolselderij voeding geven en ingeharkt. Pepers en paprika's opgebonden en courgettes opgebonden. Water gegeven.
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Even nog snel naar de moestuin gerend voordat het donker inviel (we waren pas om 21.15 thuis). Geoogst - tomaten, courgette, sperziebonen, augurk - en wat spulletjes opgehaald die ik thuis nodig had. Morgen verder. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 augustus8 Aug Morgen verder, zei ik. Dat heb ik geweten. Van half tien tot kwart voor zes in de moestuin geweest, minus een korte lunch. Na het eten ook de kas in de achtertuin nog aangepakt. Doodmoe nu, maar voldaan. @cobro60 en ik hebben de foliekas aangekleed met lakens, alles voorzichtig achter de opgebonden tomaten langs getrokken en met knijpers vastgezet. We plakken nog een kort weekje aan onze vakantie maar het belooft warm te worden, en ik zou graag de rest van de tomaten zonder groenkraag hebben. Dus tja. Volgende keer maar eerder aan denken. Verder de tomaten gediefd, opgebonden, en met pijn in mijn hart getopt. Al die potentiele tomaten, au au. Maar anders heb ik straks heel veel maar heel erg groene tomaten. Cor heeft ondertussen de bonenstaken gerooid en de stokken opgeruimd, en nieuwe (korte) stokken gezaagd van de grote. Heel veel geoogst uiteraard, en ook weer veel weggegeven. Een patissonstek in de grond gezet (zou die het nog doen?) en eindeloos courgettes en pompoenen geprobeerd re redden. Ik had veel gesnoeid, zonder me te realiseren dat de stengels hol zijn, en dus water vangen en daarmee potentieel rotting veroorzaken als ze niet heel dicht bij de stengels zijn afgeknipt. Ik zag het vorige week bij de patisson, die onder de meeldauw zat. Ik heb ze tot bijna een kwart van hun grootte teruggesnoeid.Tot mijn niet geringe verbijstering stonden ze er vandaag weer prima bij, geen meeldauw te bekennen Daarna realiseerde ik me dat ik dat foute snoeien ook had gedaan met de courgettes en pompoenen. Arme courgettes, dat die het hebben overleefd en ondertussen toch steeds door produceerden mag wel een wonder heten. Maar als het goed is, hebben ze het nu minder zwaar. Idem met de pompoenen. En zo leer je de les hard, mega dubbel werk zo. Volgend jaar in één keer goed doen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 augustus8 Aug Vandaag de laatste tomaten plant verwijderd. Verder de laatste cossla geoogst. Ook basilicum, paarse en oranje wortelen geoogst en de laatste radijzen geoogst. Water gegeven.
Geplaatst: 9 augustus9 Aug @Mellie ja, zeker balen. Maar ik vreesde er al voor. Ik had dit jaar ook aardappelen en daar kwam phytopthora in. Zo snel alles vroegtijdig geoogst om de tomaten niet te besmetten. Maar toen kwamtijdens onze vakantie er veel regen. Bij thuiskomst 1 plant helemaal bruin inclusief de tomaten. Veel te laat pas weg kunnen halen. Een week later was het dus raak bij allemaal. Volgend jaar weer opnieuw beginnen. @Petrasmoestuin ik had in totaal 5 tomaten planten. Gelukkig al wel het nodige kunnen oogsten. Begin juli konden we de eerste tomaten al oogsten. Het dwerg tomaten plantje was al bijna leeggeoogst. Ontopic:Vandaag de hele dag weggeweest. Daarom alleen water kunnen geven voor het donker werd.
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Ik heb meters en meters o.i. kers uitlopers verwijderd…dat groeit bij mij als een tierelier …Ik vind het mooi… staat lekker vol en groen en bedekt mix tegen uitdrogen ….👍😊…In het najaar snijd ik het blad fijn en schep ik dat rauw door de hete stampot..😋Mijn kippen en kwartels vinden het ook heerlijk….maar altijd komt er een moment dat ik het veel te veel vind…😅Ik gooi dan alles wat ik wegtrek over het dakterras hek naar beneden waar het nu nog ligt te wachten om fijn geknipt te worden voor in mijn compostton…..Wat ik nu al doende ontdek is dat mijn groenten die nu niet meer omringd zijn door o.i. kers ineens aangegeten worden door muizen en slakken!!! Ineens is de top uit mijn spitkooltje gegeten en staan er alleen nerven op de spruitbroccoli en andere koolplanten…😑😑😑dus hopelijk groeit de oi kers snel weer aan…🤞🤞🤞🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Na drie weken vakantie was de tuin echt veranderd in een jungle. Afgelopen dagen al veel gras en ander onkruid getrokken (je zag het niet eens!) maar gisteren de tuin echt goed onder handen genomen en nu is hij weer enigzins toonbaar.Vooral de tomaten waren een hele klus om weer hanteerbaar te krijgen.De appels waren helaas aangevallen door de wespen en de vogels. Nu maar de resterende 11 appels toch maar wat vroeg geoogst. Misschien ietsje aan de zure kant maar heel lekker gelukkig!De druiven zijn zelfs al goed eetbaar (dat vinden de ratten en de merels ook 🤪) dus daar beginnen we nu zelf ook maar aan voordat er niets overblijft).
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Bij jou het fruit ook al rijp @Marinke ik vind het vroeg dit jaar 🤔 Geeft wel weer voldoening hè als je dan naar je weer toonbare tuin kijkt! 😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 10 augustus10 Aug De oude composthoop is afgelopen week gezeefd en nu ben ik bezig de nieuwe op te zetten, eerste twee lagen zijn klaar en toen werd het wel wat warm en lonkte de koffie...😋
Geplaatst: 10 augustus10 Aug @Vrouwholle Wat een leuke ontdekking van die slakken, muizen en Oost-Indische kers! Nou ja, leuk….. Leerzaam eerder. Is het al zo duidelijk dat het bij het slakkentopic geplaatst kan worden? Ik heb nog wel slakkenvraat ondanks 2 o-i kersen in 120x60 cm., maar die klimmen grotendeels. Ik ga het eens proberen om wat meer over de grond te leiden.Jouw planten groeien vast snel en weer mooier aan.
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Ja precies @CJodokus die o.i. kers klimmen of vorig seizoen in mijn voortuin hingen ze af over de rand van mijn bakken op poten… maar ik denk nu dat het over de grond om de andere (grote) planten heen het verschil maakt … 🤔 Bij zaailingen en jonge plantjes is het dan dus weer niet idiaal en dat was precies de reden waarom ik het nu wegtrok; om vrije vakken te krijgen voor de jonge aanplant.,,,😊Dusss ; eens uitproberen of fijngeknipt als much op de aarden het ook werkt tegen slakken en muizen…🧐🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 10 augustus10 Aug 9 uren geleden, Vrouwholle zei:muizen en slakken!!De natuur is toch vreemd. Vorig jaar in deze tijd raapten wij wel 200 - 300 slakken per avond weg. Nu gemiddeld 35, gisteren b.v. maar 4.Maar ze zitten dit jaar wel IN mijn bakken, rara. Komend seizoen toch maar met koper gaan werken.Zonde van de spitskool. Wij hebben er al 6 verorberd.Misschien ook een tip voor jou wat bij mij goed werkte (maar ze stonden ook onder een gordijn, waar slakken toch onderdoor konden kruipen). Zet er bindsla en dille ervoor. Mijn bindsla was nog hoger geworden dan de spitskool. De slakken komen dat eerst tegen en die sla is best stevig. Als bescherming voor de kool. Tenzij ze al in het midden van je bak zitten natuurlijk.Maar deze staan op de grond toch? Dat gaat bij ons ook totaal niet met de muizen, mollen, etc. Nu ook onder mijn speciebakken allemaal hoopjes aarde te zien.
Geplaatst: 10 augustus10 Aug 19 minuten geleden, Vrouwholle zei:o.i. kers klimmenIk kreeg ze dit jaar moeilijk voorgezaaid. Ik heb ze alleen in een aparte bak staan en die staat er heel mooi bij.
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Ik ga zo de eerste 5 tomatenplanten eruit halen die ziek zijn. Geen een tomaatje kunnen oogsten. Nu afwachten op de andere. Ook daar zijn alle tomaten nog groen. Ik weet niet wat ze hebben dit jaar. Maar volgend jaar zet ik wel minder tomatenplanten neer, zonde van de ruimte en als de tomaten komen, erg weinig oogst. Ik had er nu 13 staan.
Geplaatst: 10 augustus10 Aug @Petrasmoestuin wat zonde joh…. Ik heb ook weinig geoogst, maar ik hoop dat er wel wat zit aan te komen. Zie ook al bruine plekken maar geen pluisjes…. Ik ben benieuwd. Vanochtend vroeg water gegeven. De bloemen in hangpotten jongen helemaal slap. Hele tuin gedaan. Kippenhok schoongespoten. Zonder kippen erin natuurlijk, maar durf te wedden dat ze toch behoorlijk van de leg raken. Had weer een broedse auracana en gelijk heb ik in een hele week 3 eitjes… van 6 kippen! Wat dingen gesnoeid. De patio en buitenkeuken zijn weer helemaal schoon. Gisteren alle perziken geplukt en gegeten. Was een feestje en zo leuk dat mijn familie dat kon ervaren hoe sappig zo’n ding wel niet is. Vandaag wat bloemen geplukt zodat de geknakte gladiool niet alleen in een vaas moet. gelukkig heb ik minstens 20 vazen en anders nog wel een flesje of een glazen potje waar het eea in kan. Ik heb ook enorm genoten van alle gezoem van insecten. Wij wonen aan het water, dus het geraas van bootjes neemt al snel de overhand. Maar vanochtend nog niet. Genieten!
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Zonde Petra ik zie neusrot en phytophthora. Dat zijn verloren planten en vruchten. Mooie hommeltje Mellie.Hier waar ik nu ben heb ik geen moestuin maar wel veel planten in potten meest bloemen en enkele kruiden en ook enkele tomaten en 4 fruitbomen met behoorlijk wat vruchten. Vanwege de aankomende hitte geef ik alles op de voorhand wat extra water. Hopelijk rijpen de rode perziken snel af dan kan ik er nog van plukken. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Wat jammer @Petrasmoestuin . Ik weet wat je voelt. Ik doe volgend jaar geen aardappelen meer. Wij eten weinig aardappelen, maar wilde het eens gedaan hebben. Die planten kreeg phytopthora en zijn denk ik de aanstichter geweest. Ik ga alle potten goed wassen waar de tomaten in hebben gestaan. Ik heb water gegeven. Verder nog onkruid verwijderd. Een courgette geoogst en wat boterbonen.
Geplaatst: 10 augustus10 Aug 18 minuten geleden, Gitta zei:Ik doe volgend jaar geen aardappelen meer.<off topic Begin van dit seizoen heb ik lang getwijfeld of ik mijn uitgelopen aardappelen zou poten. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat mijn angst voor Phyt in de aardappelen (en daarmee infectiegevaar voor mijn tomaten) voor mijn gevoel te groot was. Na het lezen van jullie nare ervaringen m.b.t. de tomaten ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Dus ik snap je beslissing heel goed Gitta!>Net terug van vakantie heerlijk door de tuin gelopen en het is gigantisch hoe het allemaal gegroeid is. Nu geen fut meer om iets te doen. Morgen meters pompoenplant snoeien in ieder geval 😊. 10 augustus10 Aug aangepast door Dahli
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Zo balen hè @Gitta 😞 @Dahli ik had geen aardappels en ik ben de enige bij mijn weten in mijn buurt die groenten kweekt… Mijn tomaten staan op mijn balkon op het zuiden.. dus max zon.. winderig…en toch heb ik nu ook die tomatenziekte…Vanmorgen al deel gerooid en vanavond de rest… echt zo zonde hoeveel tomaten er dan nu de kliko in gaan…😞morgen idd alles heet wassen …Geen aardappels kan ik wel mee leven maar geen tomaten kweken…🤔… ik vind dat toch wel een van de leukste dingen om te doen…🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱Eens kijken of ik deze nog rijp kan krijgen…die 3 kleintjes hebben een bruin plekje die vertrouw ik niet en doe ik maar gelijk weg….🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Mijn tomaten stonden in een hero, wat bedoelen jullie met wassen? Ik doe er verder niets mee. Ik zet er gewoon weer sugarsnaps in.Ja erg voor jou @Vrouwholle Ik ben in principe niet zo heel erg op tomaten, alleen saus of in een salade. Ik eet ze niet zo gauw uit de hand.Ik heb juist weer een tik van de courgettes en de pompoenen nu. Dus als dat lukt, dan gewoon die meer b.v. Ook komkommer zijn wij niet zo gek op, alleen Tzatziki, als er maar knoflook in zit. Maar ik wou wel graag kerstomaatjes, die doe ik dan in de oven en ja weer met knoflook. Die heb ik nu ook dus niet. Even afwachten op de andere planten wat ze doen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.