Geplaatst: 18 september18 Sep 4 x kruiwagen vol geschept met houtsnippers. 1 m2 ermee gevuld totdat het net zo hoog was als het omringende stuk… erg ingeklonken kortom. 1 boom van de buurman gekregen. Kon het niet kwijt op de plek waar ik wilde. 1 klein perenboompje weggehaald omdat die dat in de verdrukking kwam. Heb me suf gehakt, maar zo veel wortels van HUN bomen… kwam er echt niet doorheen. Uiteindelijk na een half uur hakken, nog steeds te klein gat en gutsend van het zweet opgegeven. Heb beide bomen in gemeenteperk gezet. We zien wel of ze worden weggehaald. Ook nog bonen geplukt want ik was toch al nat.
Geplaatst: 18 september18 Sep Een beetje orde in de chaos geschapen. Wat lege tomatenplanten verwijderd. Dahliazaailingen die ik niet wil houden, weggehaald en vooral heel veel geoogst.
Geplaatst: 19 september19 Sep Gisteren de pruimen bomen bij mijn moeder weer verder gesnoeid. Die zijn nu klaar. Verder in mijn eigen moestuin onkruid verwijderd.
Geplaatst: 19 september19 Sep Mijn stekjes voor de ruilbeurs(en) allemaal een eigen potje gegeven. Het meeste was goed doorgeworsteld, de onsterfelijkheidskruid op water geworteld. Behoorlijk veel leycesteria, enkele dragon en bergbasilicum en verder gewortelde jiaogulans. Hopelijk willen ze allemaal goed aanslaan. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 september19 Sep Vandaag vrij en het is nog mooi weer ook. Dus even naar de volkstuin om te kijken wat de storm van eerder deze week eventueel omver had gegooid. Ik las al verontrustende berichten over gestripte kweeperen enzo 😕 Helemaal niks! Lekker wat oogsten en weer naar huis. Daar een deel van de kas vrij gemaakt van plantresten van wat tomaten en dergelijke en wat potten en een bak neergezet voor de saffraanbollen en die gepoot. Ze kunnen lekker in de kas blijven of misschien later wat zonniger neergezet worden aan de voorkant van het huis an de zuidkant. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 19 september19 Sep Ik heb de palm- en rode kool uit de bak gehaald en overgezet in potten… omdat ik mijn bakken aan het klaar maken ben om de plastic kappen erop te kunnen doen…die kolen zijn dan te hoog en kunnen prima tegen kou.,.👍😊Wat voor gekweekte groenten in leeg gekomen vakken gezet…o.a. test andijvie van mm…4 soorten sla in een vak omdat die nu toch niet meer zo hard groeien… En ik zaaide nog bladmoes ( nemadia) binnen komt ze mooi op dus hopelijk buiten ook nog🤞🤞🤞
Geplaatst: 20 september20 Sep Ik heb wat geoogst, en een beginnetje gemaakt met het opschonen van mijn tuintje van 25m2 wat ik ga opgeven na dit seizoen. De laatste snijboontjes geoogst en de bamboestokken weggehaald, wat zieke tomatenplanten eruitgehaald, wat onkruid gewied, de druppelslangen weggehaald. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik een beginnetje zou maken met het weghalen van de moestuinbakken om ze naar mijn andere stukje te brengen, evenals de aardbeistekjes die ik vorige week had gerooid en in potjes had gezet.Maar helaas regent het nu en ik ben meer een mooiweertuinder dus ik zit nu te schuilen in mijn kasje verderop te wachten op een droog moment om naar huis te gaan en het wordt al redelijk leeg op mijn oude stukje. In ieder geval weer een stukje gedaan. Volgende keer verder
Geplaatst: 22 september22 Sep De man samen met de buurman 3 coniferen omgezaagd en vervolgens opgestapeld met een van de kinderen. Dat zijn de voorste 2 rijen hout. Toch zeker 1,5 m3. Hun tuin gaat op de schop en op 2 bomen na, wordt alles weggehaald. Dus konden wij de bomen voor de open haard gebruiken. Ik ben dol op kettingzagen! Had er mega veel zin in, maar een kat gooide roet in het eten… lekker wat hout voor de open haard dat een jaar kan drogen. Het hout van onze boom van 2 en 1 jaar geleden stoken we dit jaar op. Dan heeft al die groei toch ergens nut voor gehad.
Geplaatst: 22 september22 Sep Na het eten nog snel even wat geoogst. Een komkommer, verschillende soorten pepers en bonen. De stokbonen gaan er deze week uit. Hebben heel veel opgebracht, maar nu nog maar weinig bloemen te zien. Dan kan de sla erin, die ik heb voor gezaaid. Dat zijn al leuke kopjes, dus verdienen hun eigen plek. De stambonen en boterbonen zitten nog vol met bloemen, dus die blijven nog even staan.
Geplaatst: 23 september23 Sep 20 uren geleden, Mellie zei:lekker wat hout voor de open haard dat een jaar kan drogen. Het hout van onze boom van 2 en 1 jaar geleden stoken we dit jaar op. Dan heeft al die groei toch ergens nut voor gehad.Aub doe jezelf en je buren een lol en droog dat coniferenhout minimaal 2 jaar. Anders brandt het niet schoon.
Geplaatst: 23 september23 Sep Ja Mellie ik moet het met Hoekman eens zijn. Hout moet een bepaalde droogte hebben om te stoken. Waren de bomen misschien al dood? Bij een goede kachel winkel kan je voor nog onder een tientje een vochtmeter kopen die aangeeft wanneer je hout droog genoeg is. Kijk deze: We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 september23 Sep Wij hebben ooit een schouwbrand gehad door het hout van onze boom te vlug te gebruiken .Het lag er zeker 2 jaar . Het hars had in de schouw vuur gevat .De brandweer zei toen dat veel mensen te vlug denken dat het hout al droog is ,maar het daarom nog niet in de kernal droog is .Beter 3à4 jaar laten drogen door zo te stapelen dat de wint er goed door kan waaien .Zeker hout van bomen dat hars bevat .Krissie
Geplaatst: 24 september24 Sep Gisteren wortelen en peterselie geoogst. Vandaag een sweet california wonder paprika geoogst, courgette planten opgebonden.
Geplaatst: 28 september28 Sep Ik ben al dagen een beetje futloos en snotterig. Maar het was fantastisch weer met een lekker zonnetje dus ik ben toch naar de tuin geweest. Ik heb een beginnetje gemaakt met het verwijderen van mijn moestuinbakken op het stukje wat ik ga verlaten. Ik heb alvast 3 kruiwagens van de bovenste laag afgeschept, dat is goede grond verrijkt met potgrond. En dat heb ik gebruikt om mijn moestuinbakken op het andere stuk verder op te vullen. Eigenlijk had ik dat beter kunnen doen als ik wat fitter was, want er zit ongeveer 100 meter tussen de 2 lapjes grond. Dat geld ook voor die losgehaalde planken die ik op mijn schouder moest dragen naar het andere stuk..Maar goed, nu toch blij dat ik een beginnetje heb gemaakt.Hopelijk is het volgend weekend ook goed weer, dan doe ik de rest, en als het een beetje meezit kan ik dan de boel onkruidvrij maken en de grond egaliseren, dat is wel zo leuk voor de volgende persoon die mijn landje krijgt. En daarna kan ik me dan volledig inzetten op het andere stukje, en na gaan denken waar ik die moestuinbakken zet.voor het naar huis gaan nog wat geoogst, ik schat >10 kg tomaten en een flinke zak paprika's
Geplaatst: 28 september28 Sep Een aantal bedden schoongemaakt, geschoffeld en voorzien van groenbemester (japanse haver). Ook het courgette bed van de Bianca de Triëste was nu aan het eind dus weggeruimd. De All green bush verderop gaat gewoon nog even door, met meeldauw.Een ander bed voorzien van koemestkorrel, want ik wil ergens in oktober mijn aardbeibed verplaatsen. Eigenlijk wilde ik ook de tomatenplanten in de tunnelkas opruimen, maar er zat nog wel zoveel halfrijp aan, dat ik daarvan een deel geplukt heb en de rest mag nog wachten tot volgende week. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 september28 Sep Ik heb vanmiddag nog meer blad bij de pepers en paprika's verwijderd. Alleen onderaan zitten nog wat bladeren. Verder heb ik de lage zonnebloemen verwijderd.Ook de stokbonen heb ik verwijderd. Er zaten nog enkele bonen in, maar verder weinig bloemen meer. Verder nog een begin gemaakt met snoeien van de lavendel.
Geplaatst: 28 september28 Sep Appels geplukt voor een taart. Nou, ken je dat je iets gaat doen, maar om dat te doen moet je eerst nog z of y of z doe ?Nou, dat hadden wij. Kon alleen bij de voorste appels. Lagen stuk of 20 appels op op de grond. Sommigen vers, sommigen niet. Zat een hek tussen ons in (wamt aan sloot met toen kleintjes). Langs de sloot maar de achterkant van het hek. Maar, dat onkruid was zo hoog, moest eerst al dat onkruid weg. De boel gesnoeid. Toen heb ik ook maar de aardbeien die ik niet wilde, bonenstaken enz maar weggehaald. 2 kliko’s vol met afval. 1 emmer vol met appels. 1 bord vol frambozen en heb tussen de aardbeien nog 3 tomatenplanten gevonden. 2 eruit gehaald. Eentje mag nog blijven. 2 laatste komkommers die nu voor het eerst komkommertjes hebben -eikels-, en niet door de mol(len) gebold zijn, heb ik binnen gezet. Ik moet en zal komkommers kweken. rotdingen 😆Ik vond ook een enclave vol met salamanders. Grote kleine zwarte, bruine. Was een grote happy family met ook nog 2 padjes. Gezelligheid.
Geplaatst: 28 september28 Sep Hoop opgeruimd, veel groot onkruid weg, leeggekomen vakken en compost erop. Laatste halloween pompoenen mee genomen. Rabarber verplaatst. Een weggedaan. Uur of vijf bezig geweest, net iets te lang….energie is op nu! Maar wel lekker, en geweldig weer! Thuis de buitentomaten bijna allemaal geplukt, allemaal barsten erin. Effe een dag of twee kijken of ze gaan kleuren, en anders word het een enkeltje kliko.
Geplaatst: 30 september30 Sep Alle tomatenplanten gerooid. Dat betekent eerst 300 bindertjes loshalen omdat ze aan rekken tegen de schutting groeien. 3 aangestampte vuilniszakken vol planten. Ik had de eerste beginselen van phyt gespot. Volgend jaar maar zoveel mogelijk soorten die enigszins resistent zijn opkweken. Het is mijn enige plek, dus ik hoop dat ik op tijd was. Ik spotte nog een gevangen pompoen.
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Op 23-9-2025 om 12:57, krissie107 zei:Zeker hout van bomen dat hars bevatDat is dan een goede tip want wij horen ook wel dat je dennenhout een jaartje korter kan laten liggen. Hoe was de situatie verder bij jullie Krissie hadden jullie de pijp geveegd dat jaar en stookten jullie gemengd hout of alleen dat ene harshoudende hout, was het dennenhout ? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 oktober3 Okt @appelvrouw ja de schouw werd elk jaar geveegd . We hadden een vaste schoorsteenveger die jaarlijks het onderhoud kwam doen .We hadden veel gemengd hout , we kregen dit van een bevriende boomverzorger al netjes op maat gezaagd .Het laatste was inderdaad dennenhout , we hadden dat samen met hout dat er al jaren lag gebruikt ,eigenlijk omdat het in de weg lag en we het daar weg wilden .Telkens maar een kleine hoeveelheid .Een geluk hadden we dat er een voetganger passeerde , en die kwam aanbellen dat ons dak abnormaal rookte .Gelukkig heeft de brandweer niet met water maar met poeder geblust , daardoor geen waterschade binnen maar alles wat op de zolder stond was verloren .Buiten koelde ze het dak wel af met water .Het binnendak was gaan smeulen , geen vlammen maar veel rook door het huis .De brandweermannen zeiden dat door de goede isolatie van het dak erger was voorkomen ,anders was het dak volledig weg geweest .Waarschijnlijk had een beetje hars zich aan de schouw vastgezet en in brand geraakt .
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Ik heb deze week om de dag pepers kunnen oogsten. Gisteren nog even alles gegoten, want alles was droog. Binnenkort gaan de komkommer planten en courgette planten eruit.
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Als voorbereiding op de storm alle tomatenplanten uit de tuin gehaald, de stokbonen nog wat extra gestut in de hoop dat deze rechtop blijft staan en zo de tuin even rond gegaan. De laatste bieten geoogst en savonds gegeten. Na het stormige weekend bezig met pootgoed poten voor volgend jaar. Knoflook, olifantenknoflook en egyptische ui liggen al klaar.
Geplaatst: 3 oktober3 Okt 5 uren geleden, krissie107 zei:Een geluk hadden we dat er een voetganger passeerde , en die kwam aanbellen dat ons dak abnormaal rookteDat is echt wel geluk, velen zouden misschien gewoon doorlopen 🤷Mijn vader was (vrijwiilige) brandweerman. De schoorsteenbranden waren niet te tellen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.