Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Featured Replies

Geplaatst:

@peulenschil ja de radijs, die vergat ik nog. En uien. Ik ben mega slecht met de ‘makkelijke’ groentes. Daarentegen lukken vele ‘moeilijke’ groentes wél. Chayote dit jaar bijvoorbeeld. Maar we blijven proberen. Geen radijs gelukt dit jaar, wel twee doorgeschoten radijzen waar ik zaad van kan oogsten (staat nog in de foliekas). Saxa2, een heerlijk ras. Volgend jaar gewoon weer proberen.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Wat heb ik ook alweer gedaan… iets met onkruid en leeggemaakte dakgoten. Ow ja en ik heb de buitenkeuken schoongemaakt en een tuintafel daar opgeslagen tot het volgend jaar weer buiten mag staan. Ook de patio is geveegd en schoon voor zo lang het duurt. Druiven die door de storm eraf waren gewaaid, waren al lekker aan het gisten in een plas water. wijn in wording 😆 De druiven gingen naar de kippen. Ik weet niet of kippen kunnen ruiken, maar altijd als ik druiven heb, komen ze op me afgestormd. Dat eten ze nog liever dan ehm… alles denk ik. Ik ben spontaan de naam kwijt, maar ook kilometers van dat vieze stinkende spul eruit getrokken. Een deel naar de kippen en een deel in de kliko. Ook wat storende druiventakken afgebroken die me steeds in mijn gezicht zwiepten.

Het was eigenlijk een heel lekker dagje buiten en ik had alle pepers willen plukken. Maar ja, dat kan ook in de stromende regen en dit ook, maar liever niet. Ook nog een hommel gezien! Wat laat nog.

@moderators deze post kon ik weer niet posten…. Tig x op reactie toevoegen gedrukt en foto uploaden lukt ook al niet.

Geplaatst:

Niks gedaan, want tijdens de net een uurtje droog, heb ik maar even een ommetje gemaakt 🌧️. Morgen ga ik in de herkansing.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Vanmiddag mijn komkommer planten en bonen planten verwijderd.

Ik zag veel N z spinazie in de tuin .

Is,me nog nooit overkomen maar ik heb 1 kilo kunnen oogsten.

Geblancheerd en linzen Nz spinazie soep van gemaakt, lekker. 😊

En natuurlijk een paar porties in de vriezer.

aangepast door peulenschil

Geplaatst:

Gisteren middag alle spaanse margrieten eruit gehaald en een deel van de bloembollen erin gedaan. Verder weinig gedaan ivm met de regen.

Geplaatst:

Onkruid wat bloembollen en wat opruimperikelen. Moet nog steeds pepers plukken… maar geen tijd 🫣

Geplaatst:

Wat struiken in de houtwal gesnoeid en de takken in de takkenwal gepropt. En genoten van het lekkere weer!

Geplaatst:

De tunnelkas op de volkstuin leeggemaakt. Ik hield er een blauwe vuilniszak met "is het Phyt of niet" tomatenresten aan over (in grijze kliko) en een flinke kilo aan restpepers.

En nog twee kleine komkommers. Absurd, zo lang als die planten doorgaan. Verder nog de bonenstokken ontmanteld en opgeruimd.

IMG_20251102_152519936_HDR.jpg

Sommige Dahlia's vinden het leven ook nog leuk, maar de Zinnia's zijn er wel klaar mee. Ik vind het zelf oogsten van beide soorten zaad wel wat lastig. Rond deze tijd, droogt mijn tuin niet meer op, dus alle zaadhoofden bestaan vooral uit natte, vaak beschimmelde proppen. Nou ja, dan koop ik daar wel zaden van 🤷

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Paprika's en pepers in de foliekas geoogst. Er staan nog steeds paprika’s waar de planten nog redelijk van zijn, die heb ik laten staan, de rest weggedaan. Ook de zoete aardappelen geoogst, wilde er klein beetje van uit halen maar toen zag ik dat sommige al begonnen te schimmelen dus heb ik alles geoogst. Emmer vol. Enkele flespompoenen geoogst, de laatste bietjes die niet meer groeiden eveneens. Yakon bladeren geplukt voor thee.

Geplaatst:

Hier ook opgeruimd in d kas en een groenbemester gezaaid. Hier zijn de paprika planten ook nog prachtig. Die zit ik dus ook staan.

Alvast ruimte gemaakt voor mijn winterzaai-zaaisels. Dat ga ik komende week zaaien, er ligt al een mooi stapeltje zaadjes binnen. Voornamelijk bloemen.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
2 uren geleden, hazeltje zei:

en een groenbemester gezaaid

Kan dat nu nog? Of alvast gezaaid voor het voorjaar?

Geplaatst:

Beetje laat inderdaad. Maar ik deed dat in de kas, waar de tomaten en komkommers stonden. Ik hoop dat het zo beschut dan toch nog opkomt. Ik zaaide oerrogge. Op het zakje stond dat je kon zaaien t/m oktober, dus ik vond 2 november ook wel kunnen ;-)

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Haha ja dat zou ik dan inderdaad ook nog proberen. Ik had in de kas onder de tomaten en paprika’s wat oud wortelzaad gegooid, waar warempel een deel van is opgekomen. Zodra de laatste paprika’s er uit zijn (ze kleuren nog steeds) zal ik ze afharden en dan de hoes van de foliekas af. Ze moeten het ook wel buiten kunnen.

Geplaatst:

Hubby heeft gisteren het grootste deel van de resten van de tomaten eruit gehaald, plus alle stokbonenranken.

Ik heb aanwijzingen gegeven...

Elke dag een beetje, dan komt het ook wel goed.

Geplaatst:

Elke dag een beetje inderdaad. Zo doen mijn man en ik dat ook saampjes! Dan komen we er ook zeggen we dan tegen elkaar! @Rookie

Geplaatst:

Pepers geplukt. Paar in een pot gezet. Zoals de holy moly waar ik maar een handje pepers van heb. Plant zelf is ook miniatuur 🤣

IMG_3188.jpeg

Heel veel naakt en huisjesslakken naar de eeuwige velden gestuurd. Zitten er nog genoeg. Stomme beesten.

IMG_3189.jpeg

Eindelijk wat rijpe Malawi peppedew

IMG_3190.jpeg

Hangt nog minimaal zelfde hoeveelheid aan pepers. Die peachadew heeft voor de rest van zijn leven genoeg gegeven wat wen oogst 🤣🤣🤣

Geplaatst:

Chayotes geoogst. Er hangen nog een paar kleintjes, ik denk niet dat die nog wat gaan worden maar je weet maar nooit. Maar al met al toch al gauw zo’n 15 tot 20 in totaal (met vandaag erbij) er af gehaald. Plant ook meteen gesnoeid. Verder water gegeven in de foliekas, er kleuren nog steeds paprika’s. En alle flespompoenen en enkele vijgenbladpompoenen geoogst, de planten begonnen nu echt de geest te geven. Onder het tomaten afdak een rekje gemaakt en daar de pompoenen te drogen gelegd, een beetje beschut half achter glas dus, want het past niet meer thuis in de vensterbank. De drie verdwaalde wortelen geoogst uit de niets-opgekomen bak, deze waren de echte die-hards. En verder oranje en gele calendula en een paar klaprozen geplukt voor op tafel in een schaal. Nog heel even de nazomer vasthouden, het was vandaag best lekker. En o ja, spruitjes geoogst! Ook al zo’n ‘eerste keer’ - van de 2 planten is een niet aangeslagen maar van de ander nu dus oogst. Zo leuk!

Geplaatst:

Wooohhh het lijkt wel een lente dag vandaag😍

Dus de raapsteeltjes geoogst!!

Voor het eerst dat ik die in de herfst zaai….met je weet maar nooit… en dankzij de zachte temp en de kappen op mijn bakken groeit het nog steeds 😊

Gelijk het grootste blad van de “bloemetjes sla” geoogst ( er zitten knopjes in de toppen!! Ik laat ze bloeien want ook eetbaar en staan leuk in vaasje en voor de groei maakt het niet veel uit heb ik gemerkt…. 🤔

Ook varia slablaadjes waren groot genoeg om te oogsten.

Bietenblad verwen ik de kippendame’s mee 😊

Hè lekker hier word ik weer blij van!!😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

IMG_6258.jpeg

IMG_6259.jpeg

IMG_6260.jpeg

IMG_6261.jpeg

Geplaatst:

@Vrouwholle bedankt voor de uitleg hoe ik iemand moet taggen.zonder hoofdletter dus.

Ik had voor mijn gevoel ook al likes gegeven maar dat was dus niet zo. 2X op hartje drukken dus.

Raapsteeltjes hoe lekker.

Had je van de MM of echte raapsteeltjes?

Bij mij kwamen ze niet op.

Nu heb ik wel 1 meiknolletje. 😅

Lekker raspen door de salade.

Vandaag een mini spitskool geoogst. Goed voor mij alleen.

Jij kunt nog lekker door oogsten met je kappen. Hier ook nog wel wat sla maar moet toch wel de nachten in de gaten houden.

Bloemetjessla, ik was dat al weer bijna,vergeten. 🌱😊🌱

Geplaatst:

Laatste stokken afgebroken. Pompoenplant (flespompoen) geruimd. Beginnen met het huisje op te ruimen. Cor trimde ondertussen een stuk kweekgras waar we volgende week zeil over willen leggen. En voerde alle onkruid af. Samen de bak van de zoete aardappels nog een keer heen en weer geschept en de verstekelingen er uit gevist. Nog wat spruitjes geplukt.

Geplaatst:

Dat blad van de meiknolletjes van mm vind ik niet lekker @peulenschil Ik heb de namenia gezaaid… ook wel bladmoes genoemd .Hopelijk groeit het nog een keer aan 🤞

Dat 2 keer klikken bij een like is mij ook overkomen in het begin….duurde ook een tijd voordat ik door had dat een hele tijd feitelijk geen likes had gegeven terwijl ik dacht van wel…😅

Leuk zo’n eenpersoons spitskooltje .. de mijne word steeds belaagd door rupsjes… die zijn moeilijk te vinden tussen al die laagjes koolblad…😏

Ik ben echt fan van de bloemetjes sla ; mooi en lekker!🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

Geplaatst:

Bloemtjessla?

Geplaatst:

Bloemetjessla inderdaad! Ben ik ook wel benieuwd naar! 😉

Wat een groene oase @Vrouwholle! Jouw foto's zijn een lust voor het oog. 💚

aangepast door Janie

Geplaatst:

Fedia cornucopia is de officie naam van de bloemetjes sla… @Tanja65 en dankjewel 🙏🏻😊 @Janie .

Snelgroeiende saladeplant verwant aan veldsla. Ze is redelijk winterhard.

Ik heb haar al vaker gedeeld hier. 😊😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

aangepast door Vrouwholle

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.