Tanja65 Geplaatst: 9 februari Geplaatst: 9 februari @woldistel ongetwijfeld, vooral omdat we tegenover een weiland zitten. Er zal altijd wat aanwaaien. Maar helaas is het grootste deel van ons landje nog steeds overwoekerd door kweekgras. We zullen flink aan de bak moeten, maar het gaat gewoon niet zo snel met ons. Het is. We doen wat we kunnen en genieten ervan! 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
appelvrouw Geplaatst: 9 februari Geplaatst: 9 februari De kompostbak geleegd in de nieuwe houten bak voor groente. Twee vlinderstruiken geplant en eindelijk óók de zeer verwaarloosde gele roos nog vanuit vorige tuin in de pot. Wat braam stengels en klimop geoogst voor vlechtwerk. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Petrasmoestuin Geplaatst: 9 februari Geplaatst: 9 februari Vandaag 2 soorten erwten vroege mei tussen vochtig keukenpapier gelegd en de wintererwten. Daslook voorgezaaid, want in de bakken die ik gevuld heb in het najaar doen niets met de Daslook zaden. 2 Quote
Liekie Geplaatst: 9 februari Geplaatst: 9 februari Hele dag buiten geweest! De kas schoon gepoetst, nu kan ik er weer doorheen kijken en erachter de bijenkasten zien. De compostbak aan de onderkant leeggemaakt en van boven weer aangevuld met afval van de kippen en konijnen. Stuk of 20 engerlingen uit de compostbak gevoerd aan de kippen. Feestmaal! 3 hoge siergrassen uitgegraven en in de konijnenren geplant. Feestmaal! Perenboompje geplant waar eerst die siergrassen stonden. Rucola uitgeplant in die schone kas met verse compost uit de ton. Binnen de paprikas, pepers en de wedstrijdaubergine gezaaid. Nu gestrekt op de bank. Lekker dagje! 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 9 februari Geplaatst: 9 februari @Tanja65 wat een ellende met kweekgras. Waar komt dat bij jou vandaan? Ik heb last van heel wat mos dat in de bakken groeit vanwege de vochtige tuin en de vele bomen. Maar hoe komt het bij jou? En wat doe je dan? 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 9 februari Geplaatst: 9 februari (aangepast) Het kweekgras staat er voor het grootste deel nog omdat de vorige eigenaar van onze moestuin alleen in bakken kweekte en de rest (kweekgras!) liet staan. Van origine is dit hele moestuincomplex weiland dus daar komt het van. Het zit overal. Wij zijn ook alleen in de bakken begonnen maar dan groeit dat gras dus als een malle weer je bak in. Het andere stuk dat we hebben ligt helemáál vol. Het enige dat écht helpt, is helemaal uitgraven. Elk stukje wortel dat blijft zitten, komt uiteindelijk weer omhoog. Maar het zit zo diep dat dat eigenlijk niet te doen is. Wij doen dus next best: we graven zo veel mogelijk uit en alles wat boven komt direct ook weghalen. Dat put de wortels uit. Aangezien we vorig jaar door blessures nauwelijks iets konden doen, heeft het kweekgras behoorlijke stukken heroverd die we eerder hadden opgeschoond. Maar die stukken gaan toch beduidend makkelijker schoon dan die we nog niet eerder hebben gedaan. Enfin. Dit jaar zullen we wel heel veel en vaak kweekgras afgraven. Het moet toch schoon. Een deel van ons landje hebben we met zeil afgedekt, in de hoop het kweekgras daar te laten sterven. Een ander deel gaan we no-dig proberen, met karton en compost, à la Charles Dowing. En de rest uitgraven. We zullen zien wat het beste werkt. De bak van vandaag is in elk geval redelijk grasarm nu, 9 februari aangepast door Tanja65 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Petrasmoestuin Geplaatst: 9 februari Geplaatst: 9 februari Wat een ellende! Dat zou ik er nu niet bij kunnen hebben hoor! Maar waarom is een heel persoonlijk verhaal! Quote
Tanja65 Geplaatst: 9 februari Geplaatst: 9 februari We wisten het van tevoren… Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Bakken opruimen en het hele stuk regelmatig schoffelen is ook nog een makkelijke optie. Hier een raam gewassen aan twee zijden in een harde koude oostenwind. Er gemest en bewaterd en volgezet met plantjes. Vier kruiwagens mest gehaald en nog een stukje gespit in de natte sneeuw die er ondertussen viel. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Wat is iedereen toch hard aan het werk! Chapeau voor iedereen. Ik kijk het vanachter het raam toe. Brrrr. Koud en nat. Quote
Gitta Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Hier hetzelfde hoor Mellie. Ik ben wel binnen bezig voor de tuin. Ik heb vanmorgen weer een aantal zaden uit de deno gehaald. Een aantal sweet California wonder en 2 zaden van de verrassing peper over gezet in potjes. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Hier ook lekker rustig aan. Wel wat zaden voor gezaaid maar nog niet heel veel Quote
Rookie Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ik doe nog niets voor buiten. Nog een paar weekjes. Quote
Patrijs Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Beter weer vandaag zonder veel wind. Nadat het laagje sneeuw gesmolten was weer wat stukjes gespit. Ook wat laatste hoekjes waardoor het ineens snel lijkt te gaatn. Nog wat doorgeschoten sla en andijvie planten verknipt en achterop bij de wintergroenten wat losse stukjes gespit en onverwacht wat verdwenen pastinaken opgespit. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari On 2/9/2025 at 5:58 PM, Tanja65 said: Ik ben vast niet zen genoeg, @Flup. Dat kan ik niet beoordelen. Maar ik ben ook niet altijd zen genoeg. Zeker niet als ik die brandnetels onder de mispelstruik met doorns verwijder en dan door zowel de brandnetels als de doorns van de mispel geprikt wordt. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari @Flup Au! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Prima bijna windstil weer op de tuin. Een flinke strook kunnen spitten en een zak pastinaken geoogst. Nog een emmer boerenkool gehad in ruil voor een kruiwagen mest. 2 Quote De moestuin van Patrijs
hazeltje Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Een lading compost gestort aan een kant in de kas, rijtje stenen erlangs gestraat, zodat het net een echt bed is, nu nog op zoek naar houtsnippers voor het pad. Dan is de kas bijna zo ingericht als ik wil. 2 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Petrasmoestuin Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Ik ben 3 uur bezig geweest in de kou, o.a. weer peulen en sugar snaps in de bak gezet. Ze kregen zelfs al blaadjes. Vooral de peulen, die waren tot 7 cm lang. Ik heb de beste uitgezocht en de rest weg gedaan, mijn ervaring is dat ze in de bak ook niet veel doen als ze niet snel groeien. 3 Quote
Tanja65 Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Jij durft, @Petrasmoestuin. Of gaat het bij jullie niet vriezen? 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Petrasmoestuin Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Ja het vriest inderdaad. Ik woon in het Noorden. Ik heb het in delen gedaan hoor. Steeds een uurtje en dan koffie drinken b.v. en dan weer een uurtje en dan even eten en dan ben ik doorgegaan toen het bijna donker werd. Ik ben altijd laat 's morgens, vaak om 10.30 uur ontbijt (dan heb ik oefeningen gedaan en de was in de droger) en dan rond het middag uur begin ik dan. Maar wel tevreden nu. Nu moet ik morgen weer de erwten een plek geven, gelukkig heb ik een bak waar ze in kunnen, tijdelijk of niet. Want die hoef ik niet om te scheppen. Want die hebben ook al stevige worteltjes. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Redden die peulen-zaailingen dat @Petrasmoestuin als je ze nu uitplant met die vorst? Daar had ik geen idee van. Dat ze vroeg buiten gezaaid konden worden, wist ik wel. Maar dat je ze als zaailing met vorst in de grond kan zetten wist ik niet. Even los van het feit dat het voor jouzelf ook fris zal zijn geweest 😉. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Ik ook niet @Dahli, dus gelijk een test. Maar wat ik gelezen heb, kunnen ze aardig wat koude hebben en ik had de aarde een beetje voorverwarmd via mijn tuinmutsen, de aarde was in ieder geval niet bevroren. Degene die ik niet heb afgedekt wel, die zijn keihard. Wij zullen het zien. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 februari Geplaatst: 13 februari Vorige week gaven ze hier op dat het beter weer werd. En een paar dagen later werd alles teruggedraaid. En nu weer geven ze een week op met zware vorst. De vorige 2 jaren ben ik maar 1 week later begonnen en heeft het niet gevroren. Ik wou mijn peulen een weekje vroeger zetten, om mijn zomergroente er eerder in te zetten, omdat bij ons het snel vochtig is, zeker in het najaar. En het jammer vind om alle tomaten te verwijderen voordat ze eigenlijk klaar zijn. Door het vocht krijg ik allerlei ellende. Afgelopen jaar kon ik de zomergroente erg laat inzetten, omdat het fout liep met het voorzaaien door te weinig licht en warmte. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.