Geplaatst: 31 juli31 Jul De eerste sperziebonen en de eerste patisson in een prutje met knoflook, ui, paprika, tomaat en wat kruiden. Geserveerd met zilvervliesrijst en een salade. Alleen de rijst, paprika en tomaat kwamen uit de winkel, de rest uet.
Geplaatst: 31 juli31 Jul Ovenschotel met spitskool, courgette, tomaat, knoflook, prei, augurk, wortel en peper, meeste uet. Gewoon alles wat we hadden eigenlijk. Harde gedroogde worst en gesnipperde ham erdoor, kaas er over, mjam. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Gisteren stampot andijvie gegeten. Aardappelen en andijvie uet. 1 augustus1 Aug aangepast door Gitta Tekst toegevoegd
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Heel veel perziken, vijgen, paar tomaten en bosbessen en aardbeienjam. Vanavond salade het met tomaat!
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Vanmiddag Zoete Courgettetaart gemaakt met 2 grote courgettes uet en vanavond de andere helft van Spitskool in bladerdeeg met Meiraapsalade uet (die moet ik nog gaan maken). Even uitrusten nu. 2 augustus2 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 2 augustus2 Aug Vanmiddag hadden wij geen honger door de courgettetaart, toen heb ik een beetje meiraapsalade uet gemaakt met bosui uet.Vanavond een wortelsalade met rode ui uet. Weer veel te veel gemaakt, een beetje over voor morgen.
Geplaatst: 2 augustus2 Aug Heerlijke boboti met verse sperziebonen uit de moestuin. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 augustus2 Aug @Petrasmoestuin dir was een luie versie, want we vonden nog een pakje kant-en-klare kruidenmix op zolder bij de voorraad. Inmiddels stappen we steeds meer af van dergelijke kruidenmixen, en maken we ze zelf. De essentie van bobotie is sperziebonen met stukjes appel, rozijnen en geruld gehakt - en dan uiteraad bobotie kruiden. Dit geeft de karakteristieke bobotie smaak. Er zijn veel variaties van dit gerecht in omloop! Wij eten het traditioneel met rijst, onze zoon geeft de voorkeur aan aardappel. Wij doen er ook knoflook door (zit in de meeste recepten), ik zie ook veel recepten met verse paprika, en al dan niet met creme fraiche. Dat laatste maakt het wel veel lekkerder (vinden wij). Je kunt ook yoghurt gebruiken. De sperziebonen half gaar koken, afgieten. Ondertussen rozijnen wellen in een kopje warm water of rooibosthee. Het gehakt met de knoflook en kruiden opbakken, voor de pit eventueel nog wat extra peper, even de uitgelekte sperziebonen meebakken, als laatste de appel, rozijnen en creme fraiche en dan alles in een grote ovenschaal. Als we het met aardappelen maken doen we die er voorgekookt overheen, met rijst doen we de rijst apart. In de oven zetten en op 200C een half uurtje in de oven gaar laten worden. Eet smakelijk! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 augustus3 Aug 10 uren geleden, Tanja65 zei:Heerlijke boboti met verse sperziebonen uit de moestuin.Die stond hier ook op het menu maar het regende gistermiddag toen ik bonen wilde plukken veel te hard dus vanmiddag nieuwe kans.Voor bobotie zijn echt veel recepten online te vinden, van de knorr wereldgerechten zonder pakjes tot meer authentieke welke zonder sperziebonen is. Gisteren de sla die begon door te schieten uit de tuin gehaald en opgegeten met broodjes hamburger.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Ja weet ik @Loes. Ik vroeg mij alleen af hoe Tanja het maakt. Boboti is inderdaad lekker.Vroeger kocht ik altijd van die kant en klare pakken van Knorr. En daar zat ook Boboti tussen. 3 augustus3 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Ja bobotie ( met een E aan t eind..) Karin Luiten geeft daar een heel mooi recept voor, zonder zakjes en pakjes. Gisteren hebben we courgette soep met aardappel en een berg basilicum erin gegeten en zojuist een broodje met de nieuwe jam die véél lekkerder is dan ik gisteren al likkende uit de pan dacht. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Ja het gaat mij om de kruiden die ik zelf kan samenstellen. Dank je wel. @appelvrouw
Geplaatst: 3 augustus3 Aug 46 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:het gaat mij om de kruiden die ik zelf kan samenstellen.Hierbij een link naar het vrijwel originele recept als je de auteur mag geloven. De kruiden worden expliciet genoemd + nog wat optionele toevoegingen. Deze variant lijkt mij erg lekker.The Tasty ChilliZuid-Afrikaanse Bobotie - authentiek recept – The Tasty C...Zuid-Afrikaanse bobotie is een fruitige ovenschotel op basis van gehakt, rozijnen, ei en specerijen geserveerd met gele rijst en tomatensalsa.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Ik had vanmiddag een recept opgeslagen, maar deze kruiden trekken mij meer aan. Kruiden die ik regelmatig gebruik, jammie!Ga ik volgende week een keer maken.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Bedankt voor het delen van het bobotie recept @Dahli . Deze ha ik zeker een keer maken. Wij aten vandaag een gemengde salade met de oogst van vandaag. Het was weer erg lekker.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Een zomerse stamppot van twee aardappels ( @Jorieke123 ) en een halve koolrabi ( idem) , op smaak gebracht met wat runder-bouillon en gemalen komijn en kurkuma. Gemarineerde nijlgansborst reepjes ( sojasaus balsamico azijn) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Vandaag wel bobotie met sperziebonen uit eigen tuin. Dubbel portie gemaakt dus morgen ook. (en daarnaast ook nog 1 portie bonen ingevroren, goed bonenjaar hier!)ik gebruikte heel wat jaren dit recept als basis: https://www.keukenliefde.nl/bobotie-de-smaak-van-zuid-afrika/Later wat aangepast door deze: https://www.flyingfoodie.nl/recept/bobotie/ maar dan dus wel à la Knorr met sperziebonen.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Nu heb ik 4 verschillende Boboti gerechten, ik zal degene kiezen met de minste ingrediënten om mee te beginnen.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Ik heb het wel een keer zonder sperziebonen gegeten. Maar eerlijk, het zal mijn Hollandse smaak wel zijn, maar ik vind het lekkerder mét. En nee, Knorr komt er hier niet in. 3 augustus3 Aug aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Vandaag lekker gemengde groente op de BBQ. Courgette, patisson, tomaat, wortel en een lente-uitje (die laatste uit de winkel). Met een varkenshaasje ingewikkeld in bacon.En o ja we hebben ook soep gemaakt met ongeveer dezelfde groentes, want we hadden heel veel courgettes over, ook nog een paar van die knoeperds. Daar ook nog wat bladeren spitskool bij gedaan. De rest van de courgettes in kleine blokjes op de voedseldroger gemikt. Liters soep in voorraad nu, plus gedroogde courgetteblokjes om meel van te maken. Morgen tussen de middag lekker een soepje. 3 augustus3 Aug aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Meel van courgette? Nog niet eerder gehoord. @Tanja65 4 augustus4 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 4 augustus4 Aug @Petrasmoestuin gewoon de courgette flink laten doorgroeien en dan heel goed drogen, ik gebruik een voedseldroger. Daarna fijnmalen met de kruidenmolen, zodat het echt poeder wordt. Voila. Ik doe dat met heel veel groentes die 'over' zijn, met de pulp die over is van het bietensap maken, maar ook om bv met diverse groentes om zelf groentenbouillon (poeder) te maken. Je kunt bij bakken ongeveer 1/4 tot 1/3 van je reguliere meel door groentenmeel vervangen, een beetje afhankelijk van welk meel je gebruikt. Let er wel op dat gedroogde groentes in contact met water of melk enorm uitzetten en veel vocht opnemen, je moet dus extra vloeistof toevoegen en je krijgt ook een grotere hoeveelheid deeg. 4 augustus4 Aug aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Ik vind het knap dat je dit soort dingen ook doet. Ik heb er echter geen tijd voor. Ik heb ook geen voedseldroger en kruidenmolen.Alle groentes die ik over heb (dit jaar dus veel) blancheer ik en doe ik in de vriezer en dat kost mij ook al veel tijd.Maar wel interessant om te onthouden dat je van groente dus zelf meel kunt maken.
Geplaatst: 4 augustus4 Aug @[mention= rel=]tanja65[/mention] ik vind bobotie heerlijk maar heb daar wel dankzij Knorr mee kennis gemaakt. En vond het verbazingwekkend lekker! Ik doe nooit iets uit dat soort pakjes, maar de man had gekookt. Ik was enorm verrast! En het suffe is, je moet alsnog alles zelf erbij doen, maar je kruidenmix is dan al af. Hoef je zelf niet moeilijk te doen met snufje dit, snufje zo. Denk dat de meeste mensen daar tegen aan lopen. Wij eten vanavond bietensoep uet met veel biet en knof en knofpasta met suppengewürz. Serveren met bieslook en basilicum en dot gekochte crème fraiche. Ook salade uet en een spitskooltje. Rest gekocht.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.