Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Van Jorieke kregen we een bos hon tsai tai. Dat is Lie nu aan t roerbakken en dan maakt hij er een stamppot je mee geloof ik, ik laat het gebeuren. Het ruikt hier in ieder geval erg lekker.  

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik had brandneteltopjes geoogst voor een soepje maar omdat het er niet heel erg veel waren heb ik ze mee gestoofd met prei en die is samen met spaghetti, vis ei room en citroensap en citroentijm in de oven gegaan. 

• Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oeh dat klinkt lekker!

Wij aten gisteren 2 x soep met udon noodles en eigen eitjes. Vandaag döner met ingemaakte rode kool en heel veel sla uet. Ow en eigen knoflooksaus. Dat zal ik nooit of te nimmer kant en klaar kopen, want zelfgemaakte is zo veel lekkerder.

• Like 4
Geplaatst:

Champignons vorig jaar ingemaakt. 2 potten. Gevuld met roomkaas waar ik een teentje knof en wat kruiden doorheen heb geroerd. Zelfde mengswl ook voor de peppadews gebruikt, maar helaas geen foto van.

c93db214a6299b131836f44e4d5c57e7.jpg

De steeltjes doe ik erbij en waren een lekker hapje tussendoor voor mezelf. Hap slik weg!

7e11e769389ef5282665cce1f81c4862.jpg

Dit bordje is allemaal gekocht, maar de vinaigrette is met eigen peterselie
En over d e geroosterde groenten zaten eigen kruiden en er is 1 asperge uit eigen tuin bij

ac6cf5e2e99c5b1db31eb9e153c344f3.jpg

De eerste echte bos dille uet is een feit! Zat o.a. in de cacik met eigen pepermunt.

0e1bbd45d7ac4eb676dd1848408c0b57.jpg

Door de rode bieten salade eigen kruiden o.a. dille en pepermunt.

90b0ba12deff7d8f7abe2ee107898067.jpg

4 kg gehakt voor de köfte met eigen paprikapoeder, chilivlokken, peterselie en eitjes.

b7c8ae1bf7787fcb027889c1c9e99050.jpg

Ik had zelf knoflooksaus gemaakt. Nog atom maar ook al geen foto van. Daarvoor heb ik 4 soorten peper, waarvan 2 soorten gedroogd en 2 vers, gebakken in olijfolie en laten trekken. Iets van een uur. Als het pijn doet aan je neus, dan weet je dat het goed scherp is.

Turkse yoghurt met de afgekoelde chili’s incl olijfolie erover en dippen maar! De meeste Nederlanders vonden het te pittig, maar ik verbaasde me over de paar die het met gemak wegwerkten. Er waren vrienden uit Palestina en zei lachten erom. Het was niet pittig ik go na er nog net niet van jodelen, dus zo zie je maar hoe relatief dat allemaal is.

e13a4dcd4f7f00971280a276ca350edd.jpg

Pastasalade met eigen rucola, pepermunt, basilicum, chili, paprikapoeder en knof.

Topdag. En alles is op! 10 kg vlees. 25 man. Plus nog al dat andere eten wat echt niet weinig was. Dat had ik niet verwacht.

• Like 5
Geplaatst:

Ziet er allemaal heerlijk uit, Mellie  en de foto’s kunnen zo in een kookboek. Misschien eens een boek maken met al die recepten? 😊😋

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ben jij professioneel cateraar of kok of zoiets @Mellie? Serieuze vraag. Als dat niet het geval is, zou ik het sterk overwegen als ik jou was. Niet normaal hoe lekker en mooi jouw gerechten er altijd uitzien!

p.s. Wat zijn die oranje vruchten op de schaal met fruit?

aangepast door Dahli
  • Like 1
Geplaatst:

@dahli nee, ik vind koken gewoon leuk en het oog wil ook wat! Super mooi compliment dank je wel. 🫶

Die oranje vruchten zijn Turkse mispels. Yeni dunya heet het, nieuwe wereld. De pelt de schil en eet de binnenkant. Heel zoet en sappig horen ze. We hadden er 1 die dat niet was, maar de rest wel.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Als bijgerecht wat tuinspul verwerkt in een pesto van zevenblad, bieslook, daslook en knoflook uet, met kaas en op een cracker uit de winkel.

PXL_20250413_175902444.jpg

• Like 7
Geplaatst:

Rabarbermoes! Groene, dus een beetje zuurder. Om die reden er kaneel, rozijnen en een banaan in verwerkt. Jammie! 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Eergisteren rode bieten met ui en knoflook uet. Ook de tijm en peterselie kwamen uet. 

Hier helaas geen foto van gemaakt. 

Gisteren een gemengde sla met verschillende soorten sla uet (wintersla, winterpostelein, ijsbergsla, veldsla, knoflook bieslook en gewone bieslook).20250415_172054.thumb.jpg.a277f4265a223138ebe5b16787404c5a.jpg

• Like 5
Geplaatst:

@gitta ik kan wel sla overwinteren, maar ijsbergsla lukt echt niet. Dat wordt zo snel snot. Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen of is dat nieuwe zaai?

• Like 1
Geplaatst:

Wij aten gisteren 1 bak spinazie en paksoi met Chinese kool en daslook. Jeetje het was zó lekker! Mijn kinderen zijn geen fan van spinazie. Alleen in börek en gözleme… Dit protest duurde echter heel kort en schoorvoetend werd er gezegd dat deze spinazie niet zo vies was. Eerlijk, ik had er nog wel een kilo van op gekund. Eigen sloai met kruiden en gekochte tomaten en paprika.

• Like 2
Geplaatst:

Vanavond okra soep vooraf! Jummm! Mijn lievelingssoep. Maar zo duur dat ik het alleen met bijzondere gelegenheden maak. En vanavond is de gelegenheid dat ik er waanzinnig veel zin in heb. Maar normaal bewaar ik het voor een bayram of iets dergelijks.

49bbb2d9a95b0fd2e765c90476260345.jpg

Uit de vriezer gehaald. Zo opzetten en vanavond smullen.

• Like 1
Geplaatst:

De eerste paarse en groene asperges uit eigen tuin. Zo lekker :-) Je moet wel even 3 jaar geduld hebben, maar dan heb je ook wat.

Verder nog een flinke berg koolbloemknoppen en ninestar broccoli/bloemkool.

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...