Gitta Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Zojuist het tweede gekiemde zaadje ontdekt. Deze zal ik vanavond in een potje stoppen. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari @Nasuada, het probleem is dat als je vóór 17 maart zaait, je 4 wk geen toezicht hebt. Dat lijkt me erg lang, te lang. Meenemen is helemaal leuk zoals Kruidenvrouwtje zegt. Optie 1) zodra je weer thuis bent, direct zaaien. Temperatuur zit dan al wat meer mee, dus kans op snellere kieming. Je bent er dan tenminste vanaf het begin bij. 2 Quote
Erny Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Half april lijkt me echt te laat. @Nasuada Kun je niet nu beginnen en zorgen dat ze water krijgen als je weg bent. Diverse systemen met petflessen op YT te vinden. En @Huub ... die buitentemperatuur maakt natuurlijk niet uit als je ze warm voorkiemt... 3 Quote
driepinter Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari Op 13-2-2025 om 21:39, driepinter zei: maar om niet teveel achter te raken heb ik zojuist 4 zaadjes geplant van de wedsraubergine, en van de lidl 4 paprikazaadjes en 4 cayennepeper zaadjes. Na 5 dagen komt het eerste cayenne pepertje op. Bij de rest is er nog niets te zien. Geduld is een schone zaak 2 Quote
Gitta Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari @driepinterbedoel je de wedstrijd aubergine? Zo niet, dan zit je in het verkeerde topic. Dit is het topic van de wedstrijd aubergine namelijk. On topic. De zaadhuid van het eerste zaadje is eraf en de kiemblaadjes zijn bruin. Deze heb ik dus verwijderd. Het tweede zaadje zit inmiddels in de grond. Ik heb die wat dieper gepland. Hopelijk helpt dat om de zaadhuid tijdens opkomen al kwijt te raken. 🤞🏻 De andere zaadjes laten nog geen wortel zien, zijn wel mooi dik. Ik ben allang blij dat er überhaupt wat opkomt. Vorig jaar is dat niet gelukt. Ik vind het heel spannend en leuk dat er nu wel iets gebeurt. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari Ja ik bedoelde de wedstrijd aubergine. En ik heb ze 5 dagen geleden gezaaid dus nog ff geduld. Dat ene pepertjeplantje wat wel al opkomt, ik hoop maar dat dat inderdaad een peperplantje is en geen verdwaald onkruidzaadje🥲 2 Quote
Dahli Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari De golden eggs zitten nu 17 dagen in de deno en er gebeurt helemaal niets 🙁. Ik vrees het ergste. En dat terwijl de jalapeno die ik bij wijze van proef in vermiculiet-deno heb gezet 6 dagen geleden al worteltjes laten zien… Quote
Lia56 Geplaatst: 19 februari Auteur Geplaatst: 19 februari @Dahli het kiemen van pepers en aubergines kun je niet met elkaar vergelijken Quote
Dahli Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Dat blijkt @Lia56, ik word er erg onrustig van 😉. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Ik ook… nog niente. Ga nu weer nieuwe zaaien. Quote
Lia56 Geplaatst: 19 februari Auteur Geplaatst: 19 februari Geduld... Aubergines kiemen vrij traag, dus om deze te kweken heb je wel wat geduld nodig. 2 Quote
Erny Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Behalve die van mij, niet wedstrijdsoort, blijkbaar... want die hebben er erg zin in. Moet zeggen dat ik in het begin de temperatuur per ongeluk een beetje hoog heb gehad (ipv op het schakelklokje minder uren had ik het in meer uren veranderd) dus misschien vonden de aubergines het fijn om in het begin een beetje tropisch verwend te worden? Denk dat het wel tegen de 30 graden was ipv de bedoelde 25/27. Misschien is dit wel een geheimtip??? 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Bij mij staan alle aubergines in dezelfde bak, op hetzelfde warmtematje. Wel allemaal in een eigen potje. De andere komen ruim op. De wedstrijdversie nog niet. Maar die is ook bijna twee weken later gezaaid. Alles kan nog. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Lia56 Geplaatst: 19 februari Auteur Geplaatst: 19 februari 1 hour ago, Erny said: Denk dat het wel tegen de 30 graden Dat zou heel goed kunnen... Quote
Tanja65 Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Van elk zaadje dat ontkiemt word ik blij. Maar van deze héél erg!! 8 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari 17 dagen. In de deno nog niets, de andere bakjes ook nog niet. Deze wilde erg graag denk ik. 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
hazeltje Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Oh fijn eentje boven de grond. hier nog niets. 1 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Petrasmoestuin Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Mijn andere 3 Aubergines willen graag, maar degene van de wedstrijd nog niet. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Joehoe, een teken van leven!! Nu nog z’n muts af, dan kan hij naar de vensterbank, eindelijk! 8 Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari (aangepast) Hier ook! 5e gezaaid en op 25 graden gehouden🌞 21 februari aangepast door appelvrouw 6 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
MROE Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari (aangepast) Dit geeft weer hoop. gezaaid op 02-02-2025! 21 februari aangepast door MROE Quote
HuubvG Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Ik wilde wachten met zaaien tot eind februari, omdat dat het advies is dat op de verpakking staat, en dat wordt het al zo'n beetje. Ik heb potgrond van vorig jaar, maar die durf ik niet te gaan gebruiken. Vorig jaar heel veel last gehad van de varenrouwmug in alle grond, binnen zowel als buiten. Ik zie ze nu ook nog/alweer vliegen... Wat te doen? Ik kan niet al mijn grond ontsmetten. Maar welke grond ik ook ga gebruiken, ik vrees dat de aubergines hetzelfde lot zal treffen als de wedstrijdzaden van vorig jaar. Lekker ondergronds aangevreten worden en dan langzaam in elkaar zakken. Daarom zie ik een beetje op tegen het zaaien, tegen de wedstrijd zelfs. Of ik moet goeie zaaigrond kopen/maken en vanaf het begin alles in groentezakjes van fijn gaas van A.H. gaan telen, óf gewoon maar bij voorbaat opgeven? Quote
Lia56 Geplaatst: 21 februari Auteur Geplaatst: 21 februari @HuubvG Opgeven is geen optie... deze kunnen in een pot dus misschien voor hen een nieuwe zak aarde? 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari @Lia56, ja, ik heb a gezegd hè? Goed, ik zal de b er ook bijvoegen. Nieuwe zaai- en stekgrond voor het zaaien, nieuwe potgrond voor in de potten, dát was ik sowieso van plan. Maar dan nog, de rouwmuggen vliegen over en die dalen neer op de nieuwe zaai- en stekgrond en later ook over de nieuwe potgrond. Ik zal dus van begin af aan alles moeten afschermen, zoals al vermeld. Hier in huis vliegen zelfs nu de rouwmuggen, even nadat ik de kamerplanten water gegeven heb, kruipen er weer nieuwe boven de grond. Dat is dus het probleem. Ik zal hier niet verder uitweiden over de mugjes, er lopen verschillende draadjes over. Ik ga daar wel weer verder kijken en meld me hier weer als de aubergines erboven hangen staan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.