Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vandaag de enige opgekomen ei verpot. Dat het maar snel een groeispurt mag maken, want dit gaat me toch tergend langzaam….

• Like 4
Geplaatst:
1 minute ago, HuubvG said:

Laatste zaailing werd slechts 1 cm hoog, eerst groen, toen geel, toen viel die om, nu bruin... :problem:

Wat ontzettend jammer. Zal toch eens bij 123zaden navragen waarom deze Egg zo moeilijk te telen is

• Like 2
Geplaatst:

O, daar kwamen ze vandaan, @Lia56?

Eerder werd altijd in het eerste bericht de leverancier van de wedstrijdzaden gemeld, ik kon het ditmaal niet terugvinden. Ik vroeg me al eerder iets af over de houdbaarheidsdatum, maar dat was als grapje bedoeld. Nu vraag ik het me serieus af of de zaden misschien al (te) lang gelegen hadden.

• Like 2
Geplaatst:

Ben benieuwd naar hun rectie, @Lia56. Gezien de diverse manieren waarop hier heel veel mensen hun zaailing hebben geprobeerd op te kweken, kunnen ze zich er niet van afmaken met het argument dat jij verkeerd hebt gezaaid. 

• Like 4

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Daar ben ik ook benieuwd naar @Lia56. Ik durf gerust te stellen dat het totale kiempercentage onder de 25% ligt. En dat, zoals @Tanja65 terecht opmerkt, bij een grotere groep mensen waarvan je toch kunt stellen dat veel van hen ervaren moestuinierders zijn. Geen beginnende prutsers, maar mensen die de juiste kiemomstandigheden creëren en weten waar ze mee bezig zijn.

• Like 3
Geplaatst:
1 uur terug, Dahli zei:

totale kiempercentage onder de 25%

Nee niet bij mij. Ik heb nu toch 4 planten en durf te beweren dat het hebben van een constante en hoge warmte, ook als de zaailing net boven de grond is dé truc is met deze aubergine. Ik had 5 uit 6 en een plantje ging dood en ik weet bijna zeker dat dat was  omdat ik de zaailing uit de warme moederschoot had gerukt en in de “koude “ lucht had geplaatst in laats van nog even op 28 graden te houden. Met de laatste twee zaailingen ben ik dus veel voorzichtiger. 
Wel denk ik dat het eigenlijk geen soort is voor onze streken daar kiemt hij te langzaam en groeit  hij ook te langzaam voor. Enne dan straks buiten houden..🥶ik voorzie problemen. 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw ik denk dat je zeker gelijk hebt voor wat betreft de ideale omstandigheden. En er zullen er meer zijn die een groter aantal tot ontkiemen en tot verdere opkweek weten te brengen, maar ik lees hier toch ook geregeld dat er helemaal niets of hooguit 1 of 2 zaden ontkiemen. Dus gemiddeld ligt het kiempercentage toch echt wel laag denk ik. Bij mij is 25% gekiemd, maar misschien ben ik wel een beginnende prutser 😉

• Like 2
Geplaatst:

Ja dat las ik ook maar ik denk dus dat de kiemkracht in principe, en daar hebben we het toch over? goed is.  Alleen we wisten niet met zijn allen dat dat lang en op hoge temperatuur moest.

• Like 2

Geplaatst:

Ik ben ook benieuwd wat ze je gaan antwoorden. 

Ik geef mijn 3 deno'tjes nog tot dit weekend en dan was dat waarschijnlijk mijn deelname tot zo ver. Volgend jaar een nieuwe kans. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ik wel, ook constant, dus ook ‘s nachts. Als ik dit lees, heb ik qua opkweek wel iets fout gedaan: ik heb de zaailingen veel eerder dan met 7 tot 10 cm in een groter potje gezet. Namelijk 24 dagen geleden op het moment dat de eerste echte blaadjes eraan kwamen. Ze zijn hierna toch gegroeid, maar zijn zelfs nu nog geen 10 cm.

wat ik me afvraag is wat dat laatste symbool (60 - 65 dagen) inhoudt. Dat je 60  - 65 dagen nadat de planten 50 - 75 cm hoog zijn kunt oogsten? Dan vrees ik dat dat, met de verplichte buitenkweek, rond december zal zijn 😃.

• Like 3
Geplaatst:
6 minutes ago, Dahli said:

Dat je 60  - 65 dagen nadat de planten

"normaal" zou t binnen 10-20 dagen moeten kiemen, (vlgs t zakje) en na 60-65 dagen ( na het kiemen, de eerste oogst. De plant wordt tussen de 50-75 cm hoog

• Like 1
Geplaatst:

@appelvrouw, gezien jouw hoge kiemingsgetal, hoe zat het met jouw licht? Ik bedoel dan het licht op de plantjes hè...

Bij mij waren de omstandigheden ook goed; warm, vochtig - maar niet veel licht.

Ik had overigens 5 van de 8 opkomst, is 62,5 %.

Helaas: levensvatbaarheid na kieming was 0!

Geplaatst:

Dank voor de uitleg @Lia56. Bij mij kiemde de eerste precies na 20 dagen, ik lig nog op schema dus 😃. In het normale geval zou er hier dus eind april vruchten mogelijk moeten zijn, ruim gerekend. Ik blijf hoop houden, al is die ijdel 😉.

Geplaatst:

Eind april hè..haha opschieten dan lilliputters! De mijne zijn 3 cm

Huub ik heb de zaden in het pikkedonker laten kiemen..nou ja bijna donker,Deno methode n een bruine koffiefilter. ik denk dat veel plantjes wel te snel de koude kamer in zijn gejaagd. Ja Lia dank ik zie het ook, 60-65 dagen na het zaaien, dat is al heel snel voor sommigen van ons.

• Like 2

Geplaatst:

Ik had de hoop al opgegeven, maar er zijn er 2 gekiemd. Wel in dezelfde pot. Die heb ik nu een aparte pot gegeven. Hopelijk overleven ze dat ook, want zo groot zijn ze nu ook nog niet. In vergelijking met mijn andere gezaaide aubergines (oud zaad), daarvan is er helemaal niks opgekomen. 

• Like 2
Geplaatst:

Bij mij waren er 2 van de 7 ontkiemd.

ze zijn nu 10 cm hoog. Ik heb ze constant op 23 graden staan. +/- 1 graad ivm opwarmen.

Hierbij ook de foto van april. Ze staan nog in P9 potjes. Na het verplanten zijn ze pas gaan groeien.

IMG_2340.jpeg

• Like 9
Geplaatst:

Mijn laatste 4 zaadjes een week of 2 geleden gezaaid, dit keer in vermiculiet, in kweekbakje op warmtematje van 25 graden. Maar nog steeds niks te zien. Vast een kwestie van beginnerspech. Wat is de poedelprijs eigenlijk?

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...