trmn70 Posted January 4 Share Posted January 4 Hallo allemaal ik ben Tineke , en ik stond op de wachtlijst voor een moestuintje . Ik woon in de stad en nu is er een tuin vrijgekomen alleen die zit vlakbij een ringweg waar ze 70 rijden . ( binnen 50 meter) Een tuin vlakbij een spoor heeft me nooit getrokken , maar weet niet goed wat nu evt. de schadelijke effecten zijn van vlakbij een weg . Heb er wat over gelezen , over fijnstof en andere neerslag ....maar in hoeverre klopt dit nu eigenijk ? En je zou het ook wat kunnnen verbeteren door het aanleggen van een heg oid ? En zou het ook niet zo zijn dat groentes uit zon tuin , ook al zit die vlakbij een weg ...nog altijd gezonder zijn dan de bespoten groentes uit de supermarkt ? Iemand hier een idee over ? groetjes Tineke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted January 5 Share Posted January 5 Niet veel mensen weten dat Nederland één van de smerigste landen is qua luchtverontreiniging. Allemaal onzichtbare vervuiling voor het blote oog. Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing, maar ik geloof dat volledig onbespoten, traag gekweekte groentes, ookal liggen ze bij een ringweg, nog steeds gezonder zijn dan de 'kapot'gespoten groentes uit de supermarkt. Maar vooral ook door een hogere dichtheid aan voedingsstoffen omdat je geen gebruik maakt van kunstmest wat de planten kunstmatig opjaagt. Dus ik zou zeggen: gewoon doen en altijd al je groentes wassen. Hier snoep ik nog wel eens wat zonder te wassen, maar wij zitten kilometers bij de snelweg vandaan en middenin een woonwijk. 😉 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted January 5 Share Posted January 5 Als je een perceel kunt kiezen, zo ver mogelijk van de ringweg. Heb je er één vlakbij de weg, zou ik vragen indien er één vrij komt ver van de weg, dat je kunt wisselen. Voor de rest kun je de groenten nog goed spoelen. https://www.eoswetenschap.eu/natuur-milieu/hoe-gezond-eigen-kweek "De belangrijkste metalen cadmium, koper, zink en lood komen vooral van slijpsel van remschijven en autobanden, dat als straatstof rondwaait. Het zijn vaak vrij grote deeltjes, ze waaien dus niet zo heel ver. Vooral de eerste tien tot vijftig meter is kritiek." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 5 Share Posted January 5 Op atlasleefomgeving.nl kun je een heleboel gegevens vinden over luchtkwaliteit en bodemverontreiniging, misschien heb je daar nog wat aan. Zo kan ik zien dat er rond ons complex een bodemonderzoek is geweest en dat is goedbevonden. Wij zitten wel naast het spoor maar daar zit een sloot tussen die het water afvoert naar een vijver verderop en ook is er een rand van minstens 50 meter bomen en struiken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted January 5 Share Posted January 5 Naast wat er door de lucht komt aanzetten is er nog een ander probleem. Het regenwater kan vanaf de weg ook in je grond komen. Geen idee hoelang deze situatie er al is maar dat tikt na jaren ook aan. Op 20 tot 20 meter zou je veilig zijn..Samen met wat er door de lucht aan komt waaien zou ik ervoor kiezen om een rondje over te slaan. Maar als jouw keuze anders is: een heg zetten helpt en ze de bladgroente zo ver mogelijk van de weg. 1 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 5 Share Posted January 5 Vroeger lagen heel veel moestuincomplexen naast het spoor. Is ook niet ideaal, maar toch denk ik dat dat gezonder is dan supermarktgroente. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
driepinter Posted January 5 Share Posted January 5 Persoonlijk denk ik dat 50 meter van de weg afzitten niet heel veel zal uitmaken qua fijnstof. Zoiets reikt ver , denk aan saharazand wat je hier weleens aantreft. En dan helpt een heg neerzetten ook niet. Misshien dat als je direct net naast de weg zit meer last kunt hebben van olie, ruitenwisservloeistof,strooizout of iets dergelijks, wat na een flinke regenbui in de sloot terechtkomt. Dus gewoon leker tuinieren en goed je groente wassen. Vergeet ook niet dat je van de bespoten groente uit de supermarkt ook niet weet van welk perceel ze afkomstig zijn. En van die "biologische melk" van die volgens het etiket afkomstig zijn van koeien die minimaal zoveel dagen per jaar grazen in de wei, staan de koeien misschien ook wel in het weilland naast de snelweg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted January 26 Share Posted January 26 (edited) Woon hier direcht naast de A12 en de moestuin zit achter in onze tuin, dus het dichtst bij de snelweg. Kan er me niet druk om maken als ik het niet eet dan adem ik het wel in... Landbouw gif en bestrijdingsmiddelen vind ik linker, dat is gemaakt om te vernietigen. Edited January 26 by Wortel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts