Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Wij hebben dit jaar drie soorten aubergines; de black beauty in de foliekas op de moestuin, de golden egg in een pot buiten op de moestuin, en de astrakom zowel buiten in een pot in de achtertuin als in de foliekas in de achtertuin. Tot mijn verbazing doen de aubergines buiten het veel beter dan die in de foliekassen. Hoe zou dat komen? Beide kasjes worden druk bezocht door insecten dus daar kan het niet aan liggen. Aan de soort lijkt me ook niet. De astrakom buiten doet het beter dan zijn broertje binnen. Maar aubergines zijn toch warmteminners?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
38 minuten geleden, Tanja65 zei:

Hoe zou dat komen?

Misschien omdat ze buiten net iets meer water krijgen met die buitjes de laatste tijd? Ik lees her en der dat aubergine toch wel van vochtige grond houdt zonder te natte voeten vanzelfsprekend.

Geplaatst:

Ik heb er 3 in de kas en ze willen niet zo dit jaar… heb wel eindelijk de eerste bloemen eraan.

Geplaatst:

Voor het eerst heb ik aubergine. Ze staan in de kas. Ze bloeien maar er lijkt geen bevruchting te zijn. Wat kan ik doen?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Kwastje en zelf aan de gang?

Geplaatst:

Hmmmm. Ik ben er bang voor.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 2 weken later...
Geplaatst:

Inmiddels van pukkie 3 mini vruchtjes kunnen oogsten ;zo leuk ongv 3cm groot dus gaat lekker snel…en mooie kleine plant voor in pot dus helemaal goed voor mijn beperkte ruimte…😍 De eerste vrucht was aangepikt/gegeten bovenop maar evengoed toch verder gegroeid 👍😊

IMG_5276.jpeg

Ik heb ook Slim Jim een wat grotere plant waarvan de vruchten wat langer worden en tros gewijs groeien…lila gestreept… nog niet van kunnen oogsten hoewel er wel mooie bloemen en beginnende vruchten inzitten maar ik heb al paar keer grote bladeren verwijderd die geel worden dan en droge/ bruine plekken krijgen… dus🤞🤞🤞😬🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5277.jpeg

Geplaatst:

Wat een leukerd @Vrouwholle die Pukkie 😍. De golden egg is de eerste aubergine die ik kweek en ik vind ze leuk die kleintjes. Hoe ga jij de pukkies bereiden?

Geplaatst:

Die kleintje hoef ik geen vocht aan te onttrekken @Dahli dus ik snij ze fijn en maak een “ prutje” van gebakken ui, knoflook, pukkie , en tomaatjes en eet dat op zelf gebakken brood als lunch. 😋

Als er later meer aubergine tegelijk geoogst kunnen worden maak ik ratatouille en nog ‘n gerechtje waar ik de naam ff van kwijt ben…🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Ik ken ze als Ukkie en Pukkie van de Nieuwe tuin in België (=gepensioneerd).

Beide ei-grootte aubergines, de ene paars en de andere wit.

Ik vond ze net zo moeilijk als andere aubergines, maar ze hebben wel een heel hoog jip en janneke gehalte, hartstikke leuk om te kweken. Waar is Takkie (Slim jim? 😮)

Heb je de witte Ukkie ook nog @Vrouwholle?

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Misschien ook wat voor mij om te proberen.

Ik heb (zit buiten en weet de namen niet) 3 auberginesoorten met problemen en ook de golden egg als 4e.

Vorig jaar vele bloemen maar geen aubergine.

Geplaatst:

Nee die witte Ukkie heb ik niet @woldistel ik ben gek op paars gekleurde planten/bloemen…😊

Ik heb ze idd daar vandaan van toen de dochter het overnam en het nanotuin heette., maar helaas is zij er nu ook mee gestopt…bijzondere zaden hadden ze … echt jammer.

Echt leuk bedacht jouw vergelijking…😍

Ik zette ze per 2 in een niet al te grote pot.. maar volgend seizoen eens kijken hoe ze 1 per pot gaan… igv de slim Jim.. ik overweeg om ze nu alsnog uitelkaar te halen en ieder een eigen pot te geven omdat de ene echt kleiner in groei blijft…🤔

Maar omdat ik op die plek tomaten planten die ziek waren weggedaan heb kan ik mischien beter geen planten verpotten op de plek…🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌻🌱

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.