Jump to content

Aubergine 2025

Lia56

Recommended Posts

Vruchtgroenten zijn groenten waarvan, in tegenstelling tot de meeste andere groenten, de vruchten worden gegeten. De bekendste en meest gegeten soorten zijn tomaten, aubergines, courgetten, komkommers, paprika's en pompoenen.

Aubergines behoren niet alleen tot de noemer fruit, ze zijn ook nog eens verwant aan de familie bessen

De meeste mensen denken dat aubergines een groente zijn, maar omdat de plant zaden heeft, is het technisch gezien een vrucht ! 

.

Waar komen aubergines vandaan?

De aubergine is afkomstig uit Oost-Indië en wordt daar al meer dan 4.000 jaar gekweekt. De bekendste soort is ongetwijfeld de donkerpaarse aubergine die je ook in de meeste supermarkten kan vinden. Maar naast de klassieke donkere, peervormige vruchten zijn er ook heel wat andere auberginesoorten te vinden in verschillende vormen en kleuren. Zo bestaan er langwerpige of eivormige aubergines in groen, geel, rood of wit. Vooral de aubergines met marmerpatroon vallen hard op.

Edited by Lia56

Er is nog geen aubergine 2025 topic toch? 
De titel aanpassen en dan past het topic prima naast de tomaten en paprika topic's in het groente gedeelte van het forum. Wie weet worden door de teeltwedstrijd wel meer mensen fan van aubergines. (Zo ben ik jaren geleden fan geworden van koolrabi door de forumwedstrijd) 

• Thanks 1

• Lia56 changed the title to Aubergine 2025

Ik was al fan van aubergines, maar doe niet mee met de wedstrijd. Ik heb voor dit jaar 6 soorten die ik wil kweken, dus dat vind ik ook wel genoeg. 3 daarvan had ik vorig jaar ook al, maar 2024 was nou niet het meest auberginevriendelijk qua weer. Niettemin heb ik van bijna alle planten wel een paar vruchten kunnen plukken.

IMG_20250128_135646508_HDR3_020614.thumb.jpg.fb0bc293370652f40b94b05a6d5b0e96.jpg

Een paar jaar geleden werd ik fan van de lange dunne aziatische soorten toen die vaak bij de Jumbo lagen. Behalve dat ze wat zoeter zijn, vind ik ze ook handig in gebruik. Snake of Mugla komt dan weer uit Turkije 😀 maar is ook lang en dun.

Nieuw zijn voor mij dit jaar Nagasaki long, Mitoyo en de Jewel jet. Die laatste is een lage soort, die ook in pot of bak kan.

Ik vind aubergines trouwens niet erg gemakkelijk om te kweken. Kiemperiode is soms lang en bevruchting gaat ook vaak moeizaam, ondanks dat het in principe zelfbestuivers zijn. En ze zijn gevoelig voor te koud en te vochtig weer.

Maar misschien wordt 2025 wel een geweldig aubergine jaar 🍆 🤩

• Like 4

Wauw, ik leer hier elke dag bij. Ik had nog nooit van lange, dunne aubergines gehoord! Maar ja, ik kom dan ook nooit bij de Jumbo, lol.  Op de wenslijst voor volgend jaar!

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 3 weeks later...