Lia56 Posted January 27 Share Posted January 27 Vruchtgroenten zijn groenten waarvan, in tegenstelling tot de meeste andere groenten, de vruchten worden gegeten. De bekendste en meest gegeten soorten zijn tomaten, aubergines, courgetten, komkommers, paprika's en pompoenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted January 27 Author Share Posted January 27 Aubergines behoren niet alleen tot de noemer fruit, ze zijn ook nog eens verwant aan de familie bessen De meeste mensen denken dat aubergines een groente zijn, maar omdat de plant zaden heeft, is het technisch gezien een vrucht ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 27 Share Posted January 27 Ik denk dat dit een veel te groot topic gaat worden Lia, met al die verschillende soorten? We hebben ook al een topic voor tomaten en 1 voor paprika's. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted January 27 Author Share Posted January 27 (edited) . Waar komen aubergines vandaan? De aubergine is afkomstig uit Oost-Indië en wordt daar al meer dan 4.000 jaar gekweekt. De bekendste soort is ongetwijfeld de donkerpaarse aubergine die je ook in de meeste supermarkten kan vinden. Maar naast de klassieke donkere, peervormige vruchten zijn er ook heel wat andere auberginesoorten te vinden in verschillende vormen en kleuren. Zo bestaan er langwerpige of eivormige aubergines in groen, geel, rood of wit. Vooral de aubergines met marmerpatroon vallen hard op. Edited January 28 by Lia56 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted January 27 Author Share Posted January 27 (edited) .. Edited January 27 by Lia56 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 27 Share Posted January 27 Er is nog geen aubergine 2025 topic toch? De titel aanpassen en dan past het topic prima naast de tomaten en paprika topic's in het groente gedeelte van het forum. Wie weet worden door de teeltwedstrijd wel meer mensen fan van aubergines. (Zo ben ik jaren geleden fan geworden van koolrabi door de forumwedstrijd) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 28 Share Posted January 28 Ik was al fan van aubergines, maar doe niet mee met de wedstrijd. Ik heb voor dit jaar 6 soorten die ik wil kweken, dus dat vind ik ook wel genoeg. 3 daarvan had ik vorig jaar ook al, maar 2024 was nou niet het meest auberginevriendelijk qua weer. Niettemin heb ik van bijna alle planten wel een paar vruchten kunnen plukken. Een paar jaar geleden werd ik fan van de lange dunne aziatische soorten toen die vaak bij de Jumbo lagen. Behalve dat ze wat zoeter zijn, vind ik ze ook handig in gebruik. Snake of Mugla komt dan weer uit Turkije 😀 maar is ook lang en dun. Nieuw zijn voor mij dit jaar Nagasaki long, Mitoyo en de Jewel jet. Die laatste is een lage soort, die ook in pot of bak kan. Ik vind aubergines trouwens niet erg gemakkelijk om te kweken. Kiemperiode is soms lang en bevruchting gaat ook vaak moeizaam, ondanks dat het in principe zelfbestuivers zijn. En ze zijn gevoelig voor te koud en te vochtig weer. Maar misschien wordt 2025 wel een geweldig aubergine jaar 🍆 🤩 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted January 28 Author Share Posted January 28 @woldistel Ook al doe je niet mee met de wedstrijd, heel veel succes met jouw plantjes 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 28 Share Posted January 28 Wauw, ik leer hier elke dag bij. Ik had nog nooit van lange, dunne aubergines gehoord! Maar ja, ik kom dan ook nooit bij de Jumbo, lol. Op de wenslijst voor volgend jaar! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 28 Share Posted January 28 58 minuten geleden, Lia56 zei: Ook al doe je niet mee met de wedstrijd, heel veel succes met jouw plantjes Dankjewel en je kunt me weer vinden aan de zijlijn, waar ik iedereen virtueel toejuich! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted Friday at 02:26 PM Share Posted Friday at 02:26 PM Het 🍆 zaaisel van 8 februari begint te ontkiemen. De winnaar is Jewel jet, een lage aubergine met kleine vruchten. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted Friday at 02:32 PM Author Share Posted Friday at 02:32 PM Is dus een toppertje! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted Friday at 03:06 PM Share Posted Friday at 03:06 PM In ieder geval qua ontkieming 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts