Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
2 uren geleden, Mai Pensato zei:

Welk ras is het ?

Geen idee maar het moet een al wat ouder zaadvast ras zijn dat prima geschikt is voor de volle grond. Minstens 15 jaar geleden maakte ik een fietstochtje vanuit Breisach am Rhein door het landbouwgebied tussen Rijn en Schwarzwald en zag daar vanuit perspotjes paprikaplanten in de volle grond gezet worden. Ik heb een paar planten gevraagd en mee gekregen en omdat ze zaadvast bleken te zijn kweek ik nog ieder jaar hun nakomelingen. Stom genoeg heb ik niet gevraagd welk ras het is. Het zijn niet zo grote planten met een grote opbrengst aan dikwandige blokpaprika's , goed van smaak en ze rijpen vroeg af. Ik teel ze zowel in de volle grond als in kas. Het is sindsdien mijn favoriete paprika gebleven.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Als je de exacte locatie nog weet, gooi eens een balletje op richting de kwekerij.. Wie weet kom je de soort te weten, als je al zo lang van de nakomelingen van een zaadvaste soort kweekt, is dat misschien leuk om terug te horen voor de kweker.

Geplaatst:

De paprika productie loopt super, hieronder de puntpaprika 3 planten waarvan de grootste vruchten de 15cm aantippen nog niks hiervan geoogst maar kijk er echt naar uit, de eerste grote mag zijn zaad inleveren.

thumbnail_IMG_4735.jpg

En nog enkele andere stammetjes vol in productie.

thumbnail_IMG_4729.jpg

thumbnail_IMG_4730.jpg

thumbnail_IMG_4736.jpg

Geplaatst:

Mijn paprika sweet banana blijft maar zo lichtgroen, dus ik zocht eens op wanneer ze afrijpen tot geel. Laten ze nou rood worden 🥴. Excuus aan degenen die ik een sweet banana heb gegeven op de MTFD als ‘gele’ paprika. Ik dacht het oprecht.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Hmmm. Wat hebben we hier? Beestenbende in mijn paprika's? Ik zie niemand lopen, vliegen of springen.

PXL_20250721_115602761.jpg

Geplaatst:

Rupsen denk ik…. Vlinder in je kas gevlogen.

Geplaatst:

Of jonge krekels of mini slakjes die in de jonge blaadjes hebt gezeten, als bladeren groter worden, groeien de gaten mee, waardoor het meer opvalt.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 13-7-2025 om 22:21, Mai Pensato zei:

Zal binnenkort wat foto's maken en hier plaatsen

Onder het motto "beter laat dan nooit" hierbij een update met foto's van mijn paprika-kweek ervaringen dit jaar.

Op 12 feb heb ik 10 verschillende soorten gezaaid waarvan er helaas 4 niet kiemden (ik zaai altijd minimaal 3 zaden per soort. Ik baalde met name van de rode Sweet Palermo F1 (een professioneel gekweekt ras, super lekker en productief en de gele zoetepunt Astor F1.

Daarom heb ik later in een tuincentrum nog een rode en gele zoetepunt planten gekocht.

De 2 snackpaprika's waren het eerste in productie hetgeen logisch is. Maar de doorgroei van deze viel later tegen. De rode blok paprika California Wonder (een bekend en stokoud ras) gaf in het begin 5-6 paprika's maar stopte daarna met groeien...

De 2 zoete rode punt paprika's doen het zeer goed: ze blijven maar doorgroeien en steeds nieuwe vruchten zetten. Deze zijn inmiddels meer dan 2 meter hoog en iedere plant heeft 4-5 stengels.

Foto''s

21juli:

02 Paprika 2025-07-21 08 Massouca Arwen Snack RZ Timia.png

21 juli:L snackpaprika Arwen F1

03 Paprika 2025-07-21 06 Arwen.png

21juli: California Wonder

04 Paprika 2025-07-21 12 California Wonder.png

1 aug: Thor F1

05 Paprika 2025-08-01 02 Thor.png

1 aug: gekochte rode zoete puntpaprika (rasnaam weet ik niet):

06 Paprika 2025-08-01 03 Massouda Kornelya.png

1 aug: oranje zoete punt Timia en links gele snackpaprika

07 Paprika 2025-08-01 04 Timia Snack RZ.png

11 aug: gele snack paprika en Sweet Chocolate (links)

08 Paprika 2025-08-01 05 Snack RZ Sweet Chocolate.png

11aug: zoete rode punt (gekochte plant):

09 Paprika 2025-08-11 02 Kornelya Massuoda.png

Oogsten tot nu toe (4x) daarnaast nog af en toe paar losse geoogst:

10 Paprika 2025-08-24 oogst collage bijgesneden.png

Er hangen nog veel vruchten aan de planten...

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Wow indrukwekkend! Grote oogst zeg. Bij mij zijn de paprika’s bijna allemaal opgegeten door slakken en die het wel doen, gaan niet zo lekker.

Geplaatst:

Vorig jaar had ik ook heel veel last van slakken in de paprika's, dit jaar totaal niet

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

De mooie grootste sterkte paprika planten gingen in de voorjaar naar buiten.

De ieilige te kleine plantjes in bekertje waar ik niks van verwachte binnen gelaten voor “ zo lang ze het volhouden…..

Nou dat is dus veeeeel langer dan ik verwacht had….

Met alleen water en bakje omdraaien en echt 0 voeding…

Zien ze er vandaag zo uit!!!😳

Bizar toch? 🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5488.jpeg

IMG_5489.jpeg

IMG_5490.jpeg

Geplaatst:

Ongelooflijk @Vrouwholle ! En dat ze nog rechtop staan zonder ondersteuning. Ze moeten topzwaar zijn. Leuk hoor.

Geplaatst:

Ze leunen tegen het raam @Dahli mijn “keus peperplantje liet ik in mijn kasje staan in hun zaaipotjes.. die kregen water mee met de tomaten en hebben nu schattige ieni mini pepertje die ook zowaar rood worden!!!

Ze doen alles hè die planten om voor nakomelingen te zorgen💪😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Wat een mooie paprika's.

Die van mij hebben buiten niets. Tenminste 3 blokpaprika's.

De puntpaprika's van Gitta wel, maar worden nog niet rood.

Geplaatst:

Mijn buiten paprika’s (palermo’s) zijn ook nog niet rood hoor @Petrasmoestuin die hebben een groeistilstand opgelopen tijdens de hitte golf in Juni…🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5469.jpeg

IMG_5472.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Bij mij beginnen de punt paprika en Piquillo paprika nu te kleuren. Ik heb blad en nieuwe bloemen gesnoeid om ze beter af te laten rijpen. Bij de california wonder paprika is 1 paprika al bijna rood. Hier nog geen foto van genomen. Zal ik vrijdag doen.

20250827_184323.jpg

Geplaatst:

Ik heb dat ontbloemen/bladeren bij paprika’s nog nooit gedaan eigenlijk..🤔

Ik zette de planten meestal naar binnen als het buiten te koud werd… of ik liet ze buiten en merkte dat ze als volwassen planten best aardig wat kou kunnen verdragen….groene paprika’s zijn ook eetbaar denk ik altijd….😊

Maar het is wel een idee ; opruimen na de oogst en in februari gewoon weer opnieuw beginnen…🤔

Bij jou staat het er prachtig bij @Gitta 😍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
  • Auteur

@Vrouwholle groene paprika's zijn zeker ook te eten en heb ik al wel geoogst. Maar ik wil ook graag een paar mooie rijpe paprika's oogsten. Ook om weer zaden te verzamelen voor volgend jaar. Het duurt dit jaar alleen zo lang voor ze rijp zijn. Dus daarom deze maatregel genomen.

Geplaatst:

Ja gelijk heb je @Gitta ik vind ze rood ook het lekkerst 😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Mijn paprika's beginnen nu wat kleur te krijgen eindelijk. Tussen de 2 foto's zitten 4 dagen. Hopelijk volgende week de eerste rode paprika.

20250827_171349.jpg

20250823_125732.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Hierbij de beloofde foto van de californiawonderpaprika. Vrijdag al gemaakt, maar had weinig tijd om te posten.

20250828_091202.jpg

Geplaatst:

De eerste 2 puntpaprika's geoogst. Deze zijn de grootste. Ze willen allemaal niet rood worden. Misschien dat de kleinere ook groter worden en ik hoop ook een beetje rood. Dank je @Gitta voor de plantjes. Mij lukte het dit jaar niet.

Ernaast de Espelette pepers, de plantjes van @Rookie

20250906_134859.jpg

Geplaatst:

Hier willen de paprika’s ook niet kleuren. Ik snap er niets van. Ik begreep dat paprika’s kleuren door warmte, niet per se door de zon. Maar ik had de foliekas enkele dagen geleden voor de storm dicht gedaan, en vergeten weer te openen. Toen ik er gisteren na enkele dagen weer kwam, was het er letterlijk bloedheet. Maar geen enkel rood spoortje op de paprika’s… 🫣

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

bij mij ging het ook niet snel, maar opeens binnen een week werden ze rood. Overigens heb ik ook veel groene geoogst omdat het toch al kouder wordt en ik heb er nog best wat groene aanzitten nu... staan buiten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vanmorgen de “vensterbank paprika’s geoogst!! 😊

Ieder plantje kreeg 1 mooi rood mini blokpaprikaatje!!

1 was voorloper en oogstte ik al eerder….

Ze mogen op een mooi bordje nog ff te pronk liggen want ik blijf het bijzonder vinden….🤔😍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

IMG_5942.jpeg

IMG_5996.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.