Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Featured Replies

Geplaatst:

die 2e is een kers he ? wild of halfwild of whatever. Die 1e denk ik wel te kennen, ga ff zoeken voor je. Heb het ook wel eens gezien in het wild. Dacht giftig.

ps. Klimop bloeit wel degelijk hoor.

Geplaatst:

1e foto Heggerank( Brionia Dioica Jacq. familie Cucurbitaceae )..zeer giftig, 15 bessen zijn al dodelijk voor een kind. Als ik ze in mijn tuin zie gaan ze er ( als enige plant zowat ) onmiddellijk uit.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

haha klaar met zoeken. ( google ) die naam had ik dus in ieder geval niet paraat. Maar wat Jet zegt dus.

Geplaatst:

zo dat is snel!!!

het is inderdaad heggerank... heb me suf gezocht...

@Bit, ik zei al voorzichtig dat ik het nog nooit had gezien dat zegt natuurlijk ook niet alles haha

denken jullie dat de kers (zo ziet ie er uit kwa vrucht en blad, alleen is het blad rood) eetbaar is?

Geplaatst:

Eetbaar, jawel. Of ie lekker is, is de vraag. Ik zou zeggen, proef maar en vertel het ons ! Zo rijp mogelijk, elke kers is het zoetst ( minst onmogelijk zuur ) als hij echt rijp is.

Geplaatst:

Ik heb in het voorjaar allerlei bloemen gezaaid op een braak liggend stukje grond in mijn tuin, alleen nu staat er van alles en ook vrij grote plantjes en ik weet niet of dat onkruid is of dat het bloemen zijn, misschien weten jullie het? Verder weet ik niet hoe het komt dat mijn foto's vanaf de Iphone roteren zodat ze elke keer gedraaid in mijn bericht komen....

onkruid258271339443755.JPGonkruid386381339443756.JPG

onkruid-180411339443755.JPG

Geplaatst:

Foto 3 is een papaver.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

wauw wat weten jullie toch veel, wat handig! Enorm bedankt

Geplaatst:

Echt leuke dingen komen ervoorbij

Ik heb er ook eentje, dacht zelf aan zo'n wild sieraardbeitje...

Er zitten wel een soort van doorntjes aan en stond er ineens

img0696-b-10-6-onbekende-plant16791339420750.jpg

Geplaatst:

Roos is inderdaad familie van de aardbei (zoals ik al dacht en schreef in je seizoen, ff nagekeken voor de zekerheid...)

En ik heb eens even een struikroos hier in het gemeente-perkje bekeken, en dat ziet er ongeveer hetzelfde uit! Dus mijn gokje is toch een roos!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Ja dat is een roos.

Geplaatst:

Rosa Rubignosa. dikke kans dat dat m is. Oftewel Hondsroos. Roos, wilde, zaailingen vooral, zijn erg divers. Maar deze maakt de meeste kans.

Geplaatst:

Daar kun je de rozebottels van eten, toch? Of Jam van maken oid??

(zou mooi zijn miranda, is ie niet alleen maar mooi! )

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Mag ik nog ff terugkomen op die Cephelaria Gigantea ?

Net een paar foto's gemaakt van de mijne, nog in pot en dus niet zo hoog , moet nog een plekkie krijgen, maar de nwe tuin raakt al vol.

dscn454043401339521093.JPG

Het stadium van de knoppen vóór het stadium van de foto van die van jou. ( mooi he ? )

en het stadium daarna :

dscn453825711339521178.JPG

Geplaatst:

Mooi inderdaad Bit, die eerste heb ik ook op de plaat gezet, dacht dat dat de eigenlijke knop was

Geplaatst:

Bedankt, zou wel leuk zijn. Het grappige is dat ik zaden had van een hondsroos en die kiemen helemaal niet, zou wel heel leuk zijn als hij uitzichzelf zomaar in de tuin is gekomen.

Ik ga hem maar in een potje zetten en dan wachten we het gewoon even af

Geplaatst:

Wie kent deze plant? Vorig jaar meegebracht uit Portugal. Bloem is zowat 8cm diameter en geurloos, niet spierwit maar een beetje roomwit. De lederachtige lancetvormige bladeren zijn ongeveer 1x5cm, kleverig en verspreiden een zware, zoetige en ietwat wierrookachtige geur, zeer aangenaam vanop afstand, maar te intens om van dichtbij genietbaar te zijn. Je ruikt de planten al op geruime afstand, voor je ze effectief ziet. Dit is een klein plantje dat ik meegebracht heb, maar ginder wordt het een heesteractig gewas dat ongeveer 1.5m hoog wordt. Houtige doosvruchtjes, geribbeld bolrond, een goeie cm groot. Daarin vele honderden kleine puntige donkerbruine zaadjes, een halve mm groot.

dsc200599531339852214.jpg

dsc200856991339852224.jpg

dsc201169941339852228.jpg

dsc201476201339852237.jpg

dsc201546051339852240.jpg

dsc201655921339852244.jpg

Stefan Van de Rostijne

Geplaatst:

Cistus ladanifer.Ik was een paar jaar geleden in Extremadura op vakantie waar dit heestertje volop aanwezig was..samen met de machtige kurkeiken.

Het is een plant uit de zonneroosjesfamilie (Cistaceae). In het westen van het Middellandse Zeegebied groeit deze plant op droge,

rotsachtige plekken.

Uit het hart van deze plant wint met een soort etherische olie waarmee men de geur van amber maakt voor de parfumindustrie.

Geplaatst:

Klopt. Het is een Cistus en daar zijn nogal wat varianten in.

Mag ik de volgende kandidaat binnen laten:

p101003078911339858733.JPG

Deze groeit hier langs een weggetje in de buurt dat we vaak gebruiken. De bodem is er vaak kurkdroog en bikkelhard door de kalksteen maar het plantje schijnt er goed te gedijen.

Het is een merkwaardig plekje waar het altijd enkele graden warmer is dan zeg maar tien meters verderop.

Geplaatst:

Door de bloemetjes moest ik meteen aan Potentilla denken..ik denk de Zilverschoon..(potentilla anserina )

Geplaatst:

En dat is hem inderdaad.

Zilvergroen/grijs varenachtig blad met bloemetjes die qua vorm aan boterbloempjes doen denken (van op afstand dan toch) maar iets minder fel geel.

Het is ook eentje uit de rozenfamilie blijkt zo.

Alleen vraag ik me nu af hoe die daar is terechtgekomen want elders in de buurt komt het niet voor.....

Bedankt, appeltje.

Geplaatst:
Echt leuke dingen komen ervoorbij

Ik heb er ook eentje, dacht zelf aan zo'n wild sieraardbeitje...

Er zitten wel een soort van doorntjes aan en stond er ineens

img0696-b-10-6-onbekende-plant16791339420750.jpg

Nu kwamen jullie uit op Hondroos maar zou het heel per ongeluk ook zo;n dwerg astilbe kunnen zijn? Mijn moeder dacht dat ze het herkende van vroeger in de tuin

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.