Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

trompetbloem, denk ik, maar welke?

Geplaatst:

Conny het is een nachtschone...(Mirabilis jalapa.) dat is een vaste plant.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja en je hebt er ook nog een gele variant van.

Geplaatst:

Nachtschone inderdaad ...ik heb m ook.

Volgens mij is die niet winterhard, kan zichzelf wel uitzaaien.

Geplaatst:

Appelvrouw, Erwin1964 en geedee,

Hartelijk bedankt voor jullie reactie.

Het blijkt dus een leuk plantje te zijn voor op de tuin.

Ik ken hem al een tijdje doordat hij in mijn postwijken groeit.

Groetjes,

Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

jawel, maar wat Geedee dus inderdaad zegt. Het is géén vaste plant he ? Je kan de bollen / knollen wel overwinteren, zoiets als dahlia's , maar dus niet buiten. Kan geen vorst hebben, of alleen onder een zeer dik dek , en vooral niet nat.

Geplaatst:

Wat is dit? Is dit nou wel of niet postelein? Ik dacht dat het postelein was, maar ik twijfel.

16555001348150347.JPG

Plaatjes die ik op internet kon vinden waren ook niet echt duidelijk. Wie weet het zeker?

Geplaatst:

Het lijkt wel verdacht veel op de zomerpostelein die ik hier ook heb staan.

Misschien helpt het om even te proeven? Of heb je het nog niet eerder gegeten?

Geplaatst:

Lijkt heel erg op postelein ja. Zijn de blaadjes wat dikkig? En zo te zien is het ook al oogstrijp. Gewoon vlak boven de grond oogsten dan groeit het waarschijnlijk ook nog weer aan.

Geplaatst:

Oh groeit het dan weer verder??? Ik plukte ze tot nu toe in hun geheel!

Geplaatst:

Er zijn 2 soorten postelein;Zomer en Winterpostelein.

Postelein(Portulaca oleracea) is een halfwinterharde,eenjarige plant,zacht waterafdrijvend en laxerend,bevat vitamine C,ijzer,calcium,caroteen,thiamine,riboflavine en niacine.Postelein bevat ook vetzuren die hartkwalen helpen voorkomen.

Winterpostelein(Claytonia perfoliata,ook bekend als Montia perfoliata)bevat dezelfde inhoudsstoffen als winterpostelein.

m.v.g.

hansi

Geplaatst:

Gelukkig, had ik het toch goed. Andere tuinders lieten me hun postelein zien, dat zag er toch anders uit. Dat zal dan een andere soort zijn. Die had dunne steeltjes.

Morgen wil ik het dan gaan eten, ben benieuwd wat mijn gezin er van vindt.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

ik wil de volgende plant in mijn tuin aanplanten .....maar welke plant is dit nu .hij word vrij hoog ( vind ik wel fijn en er komen witte bloemetjes aan

buiten zie ik ze ook bijna overal staan waar ik wandel .omdat ik ze mooi vind wil ik ze ook graag in mijn tuin ( aan de kant van de buren

012-3.jpg

013-2.jpg

Geplaatst:

Is dat Japanse Knoop ? Ik kan het echt moeilijk zien met die zon en in dat licht. Heb 3x moeten kijken, dat ik pas zag dat dat ding bloeit.

Latijnse naam weet ik nu ff niet. ik google ff

edit: Fallopia japonica ( ? )

ps. Als je dat in de tuin wil, pas dan wel op wat je in de tuin neemt. Dat is een giga - lastpost. Breekt een terras gerust open met zijn uitlopers.

Geplaatst:

ja ik wil deze echt in mijn tuin zetten ...ik wil er plus- 2 meter in de lengte mee aanplanten en dan ongeveer 30 cm komt namelijk langs een schutting te staan .

Geplaatst:

Ja, snap ik , en is ook helemaal niet lelijk ofzo. Het heeft wel een iets tropische aanblik.

Maar weet wel wat je neemt, De schutting is niet meer veilig ahw. De buren zullen er niet blij mee zijn ( loopt er geheid onderdoor ) en zelfs al zou hij ingesloten staan in tegels , padbreed, daar loopt ie ook onderdoor.

Geplaatst:

ja iets tropische heeft ze wel

ik weet dat ze hem buiten ook willen bestrijden meestal staat hij wel ergens waar water in de buurt is

en als hij via de grond na de buren gaat zie ik hun rot ... ook niet meer

nu nog alleen kijken waarneer ik hem kan aanplanten inverband met het overzetten

Geplaatst:

Ik zou het niet doen jack. Ik wilde hem ook ( wist het niet wat voor lastige plant het is) en vind hem erg mooi. Maar ik bestrijd hem nu sinds het voorjaar, en hij komt ook steeds verder weg op...Oppassen dus met die plant!

Kijk hier even: even-een-raadsel-t3049-110.html?hilit=japanse

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

ik zie ook buiten dat hij veel plek in neemt .

maar waar ik hem wil zetten kan hij gerust zijn gang gaan .er staat alleen een knotwilg en wat fruit bomen

hoe hoog worden ze eigenlijk . ik wil als ik hem zet toch dat hij plus-180 hoog word

Geplaatst:

Ik zou het zelf ook ten zeerste afraden. De plant is een enorme pest in Nederland. Zaden van de Japanse knoop werden gebruikt in dierenvoeding. Daardoor werden ze met goederen treinen door Nederland gereden. Dan onsnapt een enkel zaadje wel eens, wat resulteerde in een uitbraak van het soort langs sporen. De plant verplaatst zich door middel van uitlopers , die echt meters in een jaar kunnen afleggen. en door zaden die nog verder kunnen komen. Deze uitheemse plant wordt als 1 van de grootste bedreigingen gezien van het nederlandse landschap momenteel. Het is niet voor niets verboden om in dierenvoeding meer te gebruiken. Dan zou ik eerder voorstellen om gewoon voor een bamboe te gaan. Die zijn bij de ergste gevallen, nog 5 keer minder erg als deze plant :P en ze kunnen stuk hoger worden dan 180

Geplaatst:

Kan wel 2 /3 mtr worden.Heb zelf een hoek waar het staat en blijf ,het is wel een loper maar kan het wel in de hand houden.maar dat kost tijd.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

de aanzet om hem toch te zetten is dat ik hem zo mooi vind en .bamboe heb ik al maar dat duur ook een lange tijd voor dat het een grote bos is ....

dan hou ik de Japanse Knoop van begin op aan in toom .

Geplaatst:

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je doelbewust een plant die enorm woekert, op de erfafscheiding wilt zetten. Je buren krijgen dan geheid uitlopers van jouw plant op hun terrein.

Tenzij je graag (nog meer?) ruzie met ze wilt, snap ik niet waarom je niet wat meer rekening met je buren zou willen houden.

Want als ik dit zo lees, gaat dat niet lukken om zo'n struik daadwerkelijk in toom te houden...

Geplaatst:

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. voor mijn vraag denk ik dat ik hier moet zijn.

Wat is dit voor een plant/struik?

Hij groeide o.a. tussen de kruisbesstruik. Het lijkt mij dat dit geen verband heeft met elkaar, maar je weet maar nooit.

Ook wel op andere plaatsen kom ik hem tegen, een beetje verwilderd.

Aan de struik zitten scherpe doornen en onder het blad zitten iets kleinere doornen.

vraag-forum-270971349090266.jpg

De volkstuin waar deze groeit heb ik sinds 3 weken dus de voorgeschiedenins ken ik niet.

Alvast bedankt.

vraag-forum75661349089652.jpg

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.