Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Amrutten, bedankt voor je identificatie van Nicotiana en Zinnia. De Zinnia is dan waarschijnlijk Zinnia peruviana. De exacte ondersoort van die Nicotiana lijkt wat lastiger, niet zo vaak zie je die oud-roze kleur bloem.

Beide soorten kende ik wel en heb ik zelfs op de tuin staan, maar in deze variëteiten herkende ik ze toch niet.

Ik ga die perkjes in de gaten houden, als het zaad rijp is ben ik erbij!

Geplaatst:

Hi,

Ik vraag mij af wat voor klimplantje dit is.

Overdag zijn de bloemetjes open en snachts vouwen ze zich helemaal dicht.

Ruiken zoet.

IMG2018081211163011921534074841.jpg

Geplaatst:

Ook al vind je het een mooi bloempje, de rest van de plant wil je eigenlijk niet in je tuin. Ze vermeerderen zich snel ondergronds en zijn heel slecht weg te krijgen. Elk klein stukje wortel dat blijft zitten wordt weer een plantje. Vreselijk spul.

Je kunt de Ipomea ook als siersoort zaaien, deze zijn ook mooi, met kleurtjes, en zijn 1 jarig dus daar heb je geen last van.

Geplaatst:

Ik denk toch dat het akkerwinde is, het kleine zusje van de haagwinde. De akkerwinde heeft een roze patroon in de bloem, kleiner blad en kleinere kelkjes dan de haagwinde. Roze patroon in de kelk hier niet heel uitgesproken aanwezig, maar wel zichtbaar.

Geplaatst:

Akkerwinde inderdaad. Vergelijk vooral het blad van Haagwinde en Akkerwinde maar eens. Het roze is inderdaad in de bloem ook nog wel te zien.

Geplaatst:

Een pompoen! Zaden gekregen in een restaurant waar ze er een soepje van serveerden.

Ik zelf niet, maar mijn vriendin naast me op de tuin.

De plant begon heel bescheiden, maar groeit nu als een achterlijke, met bergen pompoenen.

Zijn nu nog groen, of ze dat blijven weet ik niet. Ik ben wel nieuwsgierig of iemand deze herkend..

Ik zou graag willen weten welke pompoen het is....

image80971534350473.jpegimage72581534350477.jpegimage79961534350481.jpeg

Geplaatst:

Onderstaande plant tussen de aardbeien was voor mij een raadsel. De bladeren zijn ook vrij dik.

Nu de bloeiwijze zich openbaart, lijkt het me een Stippelganzenvoet - Chenopodium ficifolium.

Misschien wel door de stippeltjes op de bladeren.

Niet zeker, toch ook leuk om te delen.

WP20180819154842Pro84181534766863.jpgWP20180819154848Pro77831534766864.jpg

Geplaatst:

Er is wat wildgroei ontstaan in een gedeelte van mijn tuin. In deze wildgroei staat o.a. een slank boompje van zo'n 2 meter hoog. Ik heb geen idee hoe het daar gekomen is en wat voor boompje het is.. Perenboom, appelboom, of iets heel anders?

Snapchat-10770039165031534777781.jpg

Snapchat-59349944077621534777807.jpg

Snapchat-69457937356011534777825.jpg

Geplaatst:

Ik was dit weekend in het tuincentrum en zag een mooie plant. Er stond alleen bij: ‘Vaste planten: €1’

Ik vond het wel een koopje, want de bloemen waren prachtig! Iemand een idee wat het is?

538604FB-180A-494E-B9AA-501E64BB373613061534778507.jpeg

Geplaatst:
Een pompoen! Zaden gekregen in een restaurant waar ze er een soepje van serveerden.

Ik zelf niet, maar mijn vriendin naast me op de tuin.

De plant begon heel bescheiden, maar groeit nu als een achterlijke, met bergen pompoenen.

Zijn nu nog groen, of ze dat blijven weet ik niet. Ik ben wel nieuwsgierig of iemand deze herkend..

Ik zou graag willen weten welke pompoen het is....

Ik denk niet dat het een vijgenbladpompoen is, maar een soort muskaatpompoen gezien vorm en tekening van het blad en hoe de pompoen er uitziet. Houden van een lange warme zomer, dus dat zou goed moeten komen dit jaar...

Geplaatst:
Ktrijn, dat is een van de vele verschijningen van de kokardebloem (Gaillardia) lijkt me. Zaadjes verzamelen en volgend jaar zelf zaaien

Jaah, dat is het! Het internet is verdeeld over het feit dat het een vaste plant is of niet, maar dat maakt niet uit, ik ben er sowieso blij mee, fleurt meteen de tuin op!

Zaden oogsten voor de zekerheid is een goed idee!

Geplaatst:

Mogelijk dat die Gaillardia een kortlevende vaste plant is, net als een stokroos. Op welke sites je hebt gekeken en wat die zeiden weet ik niet, ik heb alleen even bij de RHS gekeken, omdat ik in Engeland weleens het begrip 'shortlived perennial' heb horen bezigen, en ja, bingo; dat werd ook van de Gaillardia gezegd.

Ik zou inderdaad proberen zaad over te houden, want je weet niet of deze bloem volgend jaar nog terugkomt of niet.

Geplaatst:

@Goliath. Appel of peer is het zeker niet nee. Denk eigenlijk eerder aan kers, al geef ik gelijk toe dat het een wat vage gok is, kan ook iets heel anders zijn.

ps. Die gallardia van Katrijn, is inderdaad een wat zwakkere vaste plant. Onze winters zijn veelal gewoon te nat en dan rotten ze weg. Met wat geluk en groene vingers ( niet tot de vorst door laten bloeien ( rond half sept. op 10- 15cm van de grond wegknippen in zijn geheel ), lukt dat wel om hem te behouden hoor.

Geplaatst:

2018082418193970731535127905.jpg

Is dit verbena officionalis? Als ik Google kom ik inderdaad op ijzerhard. Maar die naam wordt gebruikt voor verschillende soorten. En ik ben op zoek naar de officionalis voor de medicinale krachten in een thee

Geplaatst:

Bit heeft gelijk. Dit is een Verbena bonariensis of een andere verbena..omdat hij in de pot is is hij misschien wat kleiner gebleven. En zeker niet de medicinale ijzerhard.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...