Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(rode) melde oogsten hoe doen jullie dat?


Margareth

Aanbevolen berichten

ik heb t dus niet over t onkruid maar de gekleurde tuinmelde... plukken jullie daar soms een paar blaadjes van of knip je een stuk stengel af (zoals bij citroenmelisse en dropplant ed) of oogst je de hele plant? Op welke manier heb ik t meeste plezier/oogst van mn melde? Ik wil het als spinazie gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er zelf geen ervaring mee, maar met de wilde melde in m'n achterhoofd, lijkt het me het handigst om vanaf onder naar boven blad te plukken zolang het nog zacht is.

Denk wel dat de plant dan snel over zal gaan op bloei...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoer Margareth! Ik heb tuin en boomgaard vol met twee gekleurde soorten meldes..maar eten ho maar..

Ik denk dat je ze het blad jong moet oogsten..een flinke lading meldes lijkt me dan wel handig..als je alleen maar hier en daar een blaadje wilt.

Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar je ervaringen

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

zodra het plantje 8 blaadjes heeft top ik hem.

dan krijgt hij allemaal zij-scheuten.

daarvan oogst ik steeds de blaadjes.

af en toe top ik ook deze scheuten.

op deze manier heb je redelijk wat oogst,

en schiet hij niet meteen in bloei...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het best de bladeren eraf plukken. Ze groeien weer een en kan je dus nog een x ervan eten. Pluk wel de jongste bladeren. De oudere zijn taai. Ik eet ze vaak vers in een salade of zo op brood met wat roomkaas. Lekker! Maarre ookal kook je de bladeren zoas spinazi, als het oudere bladeren zijn blijven ze taai...

Of de plant dan doorschiet ligt aan verschillende dingen. Wanneer ze in de volle zon staan schieten ze sneller door heb ik gemerkt en toppen is ook een goed idee! Doe ik zelf nooit, maar vind het wel een goed idee.

Je kan melde trouwens ook prima eten wanneer de plant gaat bloeien hoor. Doe ik ook. Pas in September ofzo worden ook de jonge bladeren taai....

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk super toch he zo'n forum

ik begin vaak aan iets leuks (denk ik) zonder al te veel kennis van zaken en met trial en error kom je er natuurlijk ook, maar dit is toch veel handiger

@appelvrouw goed idee! voor de gekke groentes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Als de Melde uiteindelijk zaad gaat maken na de bloei, kun je de zaden eraf ritsen en door de yoghurt gooien.

Van de amaranthen familie, waar bvb ook de quinoa onder hoort, werd vroeger van het zaad brood gebakken. Dat is ook nog het proberen waard maar dan moet je veel zaad hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...