Huibert Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Goedemorgen, Ik wil een heel aantal aalbesstruiken erbij planten en heb een aantal aalbesstruiken die veel te groot zijn. Dus dacht ik: ik hak ze met een scherpe schop doormidden en verplant één helft. Ik lees echter nergens dat dit een werkende methode is.... Iemand hier ervaring mee? Groet, Huibert Quote
driepinter Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Ja hoor, die kun je prima scheuren of doormidden hakken. Misschien nog heel even daarmee wachten tot de nachtvorsten voorbij zijn om ze een betere start te geven. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Ja verplanten gaat prima. Dat hebben wij ook gedaan om plaats te maken voor mijn speciebak. Quote
EdelSpint Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Zolang beide/alle delen maar wortel houden. Inderdaad even wachten met de vorst. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Op 10-2-2025 om 08:51, Huibert zei: Ik lees echter nergens dat dit een werkende methode is.... I Misschien dat het vooral komt doordat de meeste bessenstruiken (aalbes, zwarte bes, kruisbes) zich zo gemakkelijk via stekken en afleggers laten vermeerderen. Te grote of te dichte struiken houdt je vooral binnen de perken door snoeien. Quote
svvoorden Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Ik zou inderdaad gewoon jonge takken die dit jaar groeien in het najaar afknippen in stekken in een pot of gewoon in de tuin. Wij doen dit altijd met rode, zwarte bessen en jostabessen voor verkoop op een jaarlijkse plantjesmarkt. De meeste soorten wortelen gemakkelijk, al heb ik begrepen bij een kweker dat dit bij sommige soorten vrijwel niet lukt. Quote
Patrijs Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari Na splitsen ook een deel van de takken wegsnoeien en bij droog weer in het voorjaar genoeg water geven. Indien je gaat stekken dan kan je ook voor een bepaalde vorm gaan, zoals een struik op een stammetje, etc. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.