Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe tuinbonen klaarmaken


Borsalino

Aanbevolen berichten

Eind deze week gaan de tuinbonen zeker dik genoeg zijn, hoop ik.

 

Is mijn eerste keer dus zal wat gissen zijn.

 

Maar dan moeten ze nog klaargemaakt worden.

Her en der lees ik dat ze dubbel gekookt moeten worden.

 

En dan wat er verder mee en hoe lang koken enzo..........................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin, gewoon doppen.

De kooktijd is sterk afhankelijk van de grootte. (tussen de 5 min en het kwartier)

Het verhaal gaat dat koken met half water/half melk de bonen malser zou maken.

Houd het water of melkmengsel tegen de kook aan. Oja, natuurlijk ook wat zout toevoegen.

Afgieten en klontje boter erbij. Er hoort bonenkruid over (of een vers takje meekoken) maar ik vind peterselie met wat bieslook ook erg lekker.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee joh, dat doet niemand (meer) dat is voor tandeloze oude besjes .

Mijn recept: koken totdat ze zacht aanvoelen ( zoals Bonnie zegt afhankelijk van de grote 5 à 15 m.), in een andere pan spekjes uitbakken en deze samen met wat bonenkruid ( of tijm) en een klontje boter ( dus niet het spekvet)..zout en peper...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even zitten neuzen in mijn boeken. Je had vroeger ook bruie tuinbonen, die hadden een taai vel en moesten dus dubbelgedopt worden. ( zo heet het verwijderen van de velletjes om de boon, en dat dioe je dus na een paar minuten koken) Bij de bonen van nu is dat niet nodig. Het mag wel. Stel dat je je verveelt en geen 25 kilo aardbeien moet oogsten.......

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Bonen doppen en 3 min. kort koken in water met beetje zout.

Spekjes bakken in eigen vet, uitje snipperen en mee fruiten.

Tuinboontjes toevoegen en alles ca. 5 min. roerbakken.

Peper en evt. zout ( spekjes zijn ook al zoutig ) naar smaak toevoegen.

Doe er ook wel eens ( gedroogd of verse ) bonenkruid nog door.

 

( ik gebruik altijd redelijk kleine boontjes, als ze gedopt zijn zo groot als mijn duimnagel, hooguit. ondat ik ze dan lekkerder vind! )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik ook de kleinste zijn het lekkerst, de grote kun je inderdaad dubbel doppen,maar dan hoef je ze eerst niet te koken, Vroeger thuis kookte mijn moeder spek mee, ik weet jammer genoeg niet wat voor spek, maar was zo lekker! de tuinbonen gaf de smaak af aan het spek. heerlijk,moet het alleen aan de slager vragen wat voor spek? volgend jaar ga ik ze ook zetten en dan wil ik dat recept ook proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En was het lekker,ik vind ze niet lekker.Maar heb ze wel in de tuin voor echtgenoot die het lekker vind als ze klein zijn.

Gisteren alles eruit gehaald de gepelde boontjes in de diepvries en de zeer kleine boontjes waar niets inzit gekookt en dat was de avond maal met sla er over .Goed gekeurd.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...