aseel Posted March 7 Share Posted March 7 Beste tuinders, Ik zit op kleigrond te tuinieren. Wil dat de kleigrond makkelijke bewerkbaar word en dat de wortels van de planten en bomen makkelijke kunnen groeien. Ik krijg nu de kans om grote hoeveelheid perliet te krijgen(gratis)als het doorgaat naatuurlijke Zou ik dat mengen met kleigrond.of de perliet zuiver gebruiken..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted March 7 Share Posted March 7 Van perliet heb ik geen verstand. Misschien heb je ze al gevonden, dan wellicht ten overvloede hier wat topics over het verbeteren van kleigrond. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 8 Share Posted March 8 Gratis perliet, yummie!!!! wij moeten inmiddels door de neus betalen voor niks wegende zakjes van 100L. Ga je hydro telen? Dan kun je net als sommige komkommertelers volledig op pelliet, krijg je gigaveel wortels mee, nog meer dan andere commerciele substraten. Volgens trial van een grote Vlaamse aanbieder. Maar anders altijd als verluchtiging en beetje vochtberging mengen. Het is gepoft gesteente dus het breekt op, dus uiteindelijk is het gewoon mineralen, na zoveel jaar. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted March 9 Share Posted March 9 Ik zou zelf geen perliet door de kleigrond gaan mengen. Ziet eruit als tempexbolletjes. Perliet mag dan op termijn uiteen vallen maar daar gaan vele jaren over heen. Als je kleigrond gemakkelijker bewerkbaar wil maken dan kun je er beter compost doorheen mengen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
driepinter Posted March 9 Share Posted March 9 Onlangs heb ik voor het eerst van mijn leven een zakje perliet gekocht voor mijn zaaigrond, een zakje van 6 liter voor belachelijk veel geld. Ik werkte heel vroeger bij een bloemenkweker van de oude stempel die ook een stukje grond had met zware zeeklei. Die liet er inderdaad compost doorheen mengen. Zelf ben ik geen kenner , maar wat zou dan precies het bezwaar zijn om perliet door de klei heen te mengen ? Het lichte gewicht en het drainerend vermogen zijn toch juist 2 eigenschappen die je wilt in kleigrond ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted March 9 Share Posted March 9 Het ziet eruit als tempex. Als je eventueel je huis wil verkopen denken de mensen misschien dat de grond vervuild is met tempex. Bovendien stimuleert compost het bodemleven en daar heb je meer aan dan zo'n 'dood' materiaal als perliet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
driepinter Posted March 9 Share Posted March 9 Afgezien van wat andere mensen denken over mogelijke vervuiling lijkt het me ook weer helemaal geen kwaad te kunnen.. Lijkt me juist een buitenkansje om een grote hoeveelheid perliet gratis te kunnen krijgen, al weet ik natuurlijk niet of het om een paar zakken of om een vrachtwagen vol gaat en wat de verhouding wordt. Puur theoretisch : stel, een kuub kleigrond weegt 1800 kg, een kuub perliet misschien 100 kg. Als je je kleigrond mengt met perliet zal het soortelijk gewicht van de grond een stuk lager zijn, en dus makkelijker bewerkbaar ? Klei is in de regel l vruchtbaarder dan zandgrond lijkt me, maar om te compenseren dat je het minder vruchtbaar zou maken met perliet zou je er dus zowel compost als perliet doorheen kunnen mengen ???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted March 9 Author Share Posted March 9 Is helaas weggeven..door de aanbieder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted March 9 Share Posted March 9 Hoeveel Liter had de aanbieder liggen? Als je de groot verpakkingen koopt van 100l zat je 2jaar terug op 9,99. Toen dus meteen twee zakken gekocht. Denk als je leverancier zoekt voor bigbags, dat de kost prijs vele malen lager ligt. Zeker als je nagaat als je bij intratuin voor 10liter een euro of 7a8 betaald, wat harstige duur is. Vind persoonlijk perliet en tempex bolletjes niet opelkaar lijken, zeker als je het in de hand neemt en met je nagel er in drukt, tempex veert mee, perliet valt uit elkaar. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted March 10 Author Share Posted March 10 420 zakken slabs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 10 Share Posted March 10 Vorig jaar of was het alweer jaar daarvoor kreeg ik een PM, of ik hier in Westen nog een adresje wist, anders moest ze op weg naar Duitsland naar haar adres in het Oosten. Nou die was goedkoper dan hier. Want zelfs in Aalsmeer heb ik nooit een adres kunnen vinden. Ik had destijds twee zakjes (4 jaar geleden?) meebesteld met pallet potgrond dan gingen ze gratis op die stapel wat extra krimpfolie eromheen. Via een van zijn andere webwinkels had hij ook een losse zak bezorgd voor 23,50. Je raadt het al de verzendkosten. Ook een andere aanbieder, die was enkele dubbeltjes goedkoper, maar dan was het slechts 1 zakje per pakket. Dus bij twee of meer zakjes al duurder. Ik kwam toen bij een zoekrondje voor dat forumlid al prijzen tegen van rond of boven de 40 euro per zakje, was echt onbetaalbaar geworden. De rijsthulzen als alternatief waren vorig jaar ook al met 50% gestegen naar 30 euro per zakje van 20Kg. Ze zeggen dan dat is ongeveer 200 Liter, maar zoals iedereen met een specie kuip kan vertellen, mag je in je handen knijpen wanneer er 150L in zit. Ik heb toen dus ook gezocht naar big bags. En ik verwacht op basis daarvan dat je past een gunstige prijs krijgt bij vrachtwagen of meer. In die buurt van Zaandam/-stad stond er destjds ook grote hoeveelhed gratis kleikorrels op te halen, toen ik een paar kuub potgrond mengsel wilde maken en dan gaat daarin dus een derde verluchtiging, in vorm van puimsteen, perliet, rijsthulzen of kleikorrels. Alleen puimsteen is langdurige oplossing, want de rest breekt (snel) af, en wordt door grond naar boven gewerkt. @aseelkomkommerkas leeggehaald? Je kon ze in komkommerteelt driemaal gebruiken, maar je moest de slangen voor korrels wel elke keer stomen. Had ik maar een vrachtwaggel, maar kreeg zelfs drie zakjes potgrond nauwelijks thuis:-(. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted March 11 Author Share Posted March 11 Hi Donald, Heb op marktplaats voor 12.50 per kuub gevonden..als ik nou 20 kuub bestel voor 300 vierkante meter tuin..heeft dat geen zin..of breekt dat oook snel af? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 11 Share Posted March 11 @aseel Ik zou voorlopig even voorzichtig zijn. Aan de prijs te zien is dit perliet dat in de bouw gebruikt wordt . Ik heb ooit eens gelezen (vind het helaas nu niet meer zo snel terug) dat dit minder geschikt is voor planten (verontreinigingen of anderszins ? ) In je tuin storten is zo gedaan, het spul weer wegkrijgen lukt alleen nog maar door je tuin af te graven. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted March 11 Author Share Posted March 11 Dankje voor de waardevolle tip, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 12 Share Posted March 12 (edited) Tja, het is puur hydro substraat, dus na een jaar(tje) gaat het weg, vanwege opbouwen biofilm en dat soort zaken. Of dat een probleem in in grond. Ik zou het wel durven. Oh las gebruikt in tuinbouw. Als tweedehands. Bouwperliet, is zover ik weet vooral een sorteringskwestie, grovere korrels, juist gewenst ter verluchtiging in potten. Knauf was juist het merk wat ze verkochten in de regionale Tuinbouwhandel. Edited March 12 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 12 Share Posted March 12 @aseelIk vond wel jouw gevraagd advertentie, maar geen advertentie per kuub. Wel isolatiekorrels met de bekende groene opdruk op witte zakken met RHP logo. Ook niet als ik perlite in plaats van perliet gebruik. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted March 12 Author Share Posted March 12 Kreeg een bericht van de koper..dat het 12.50 is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 13 Share Posted March 13 Voor 1 kuub of moet je dan een volle vrachtwagen net als jij met je 20 kuub? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted March 13 Author Share Posted March 13 Eigenlijke moet je minimaal 40 cuub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 13 Share Posted March 13 (edited) @donaldkdat was ik en ik heb toen een paar zakken van 100 liter bouwperliet gekocht bij een bouwmarkt voorbij Emmerich in Duitsland. Was 19 euro per zak, is nu bijna het dubbele. Perliet en vermiculiet Duitsland Edited March 13 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 13 Share Posted March 13 @fre3ke, ja ik vond toen online ook al zakjes van duidelijk boven de 40 euro voor 100L. Waar Rorror ze voor een tientje haalde geen idee. Ik Betaalde al bijna het dubbele en dat is drie, nee vier jaar geleden, zonder verzendkosten. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted March 13 Share Posted March 13 Vermoedelijk bij een toeleveringsbedrijf voor de boomkwekerijsector. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 13 Share Posted March 13 (edited) Gratis perliet in grote hoeveelheden en op marktplaats aanbiedingen voor 12.50 euro per kuub doen je toch afvragen hoe dat kan ? Blijkbaar wil men graag van het spul af want anders laat het idioot grote prijsverschil met de reguliere handel zich niet verklaren. Ook al is het bijna zeker 'tweedehands' spul en al eerder gebruikt, voor het luchtiger maken van kleigrond hoeft dat nog geen probleem te zijn, maar neem je het risico als je weet dat er voor perliet behalve in de bouw en de tuinbouw nog andere toepassingen zijn ? Zie onderstaande quote die afkomstig is van een perlietfabriek in de V.S. Google heeft de tekst naar het nederlands vertaald. Quote: Afval- en morsbeheer Perliet, in zijn geëxpandeerde vorm, is erg goed in het absorberen en vasthouden van vloeistoffen, vooral in de fijnere soorten. Dit maakt geëxpandeerd perliet nuttig voor de beheersing en bulking, transport en insluiting van vloeistoffen. Capaciteit om vloeistof vast te houden Perliet houdt afvalvloeistoffen op drie manieren vast: aan de schuimige buitenkant, in de vele holtes en hoekjes aan het oppervlak, en zwevend tussen de deeltjes zelf. Fijne perlietsoorten, strakker verpakt, zorgen voor meer oppervlak en meer interruimtelijke openingen, zijn dus meer absorberend en houden meer afvalvloeistoffen vast en stabiliseren. https://www.hessperlite.com Edited March 13 by Frans Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
aseel Posted March 13 Author Share Posted March 13 İk heb ook afgezien van de bulk perliet Probeer bij een tuinders te scoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted March 13 Share Posted March 13 5 minuten geleden, Frans zei: Zie onderstaande quote die afkomstig is van een perlietfabriek in de V.S. Als het bij de perliet fabriek vandaan komt moet het niet zo'n probleem zijn. Behalve als daarna de perliet gebruikt is om afval stoffen op te nemen. Maar dan zou het afgevoerd moeten worden als vervuild matriaal. 1 uur terug, Brabantse Tuinprins zei: Vermoedelijk bij een toeleveringsbedrijf voor de boomkwekerijsector. Kwam bij een growshop winkel vandaan die ondertussen failliet is.. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts