Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo, ik heb een kuub bekomen van deze luchtige gedroogde koemest. Een boer in de buurt droogt de mest zelf, en gebruikt verkoopt dit aan landbouwers en veeboeren. De veeboeren gebruiken het als bedding. Het is nagenoeg reukloos, en een paar dagen geleden gedroogd. De urine is er zegmaar uit.

Hij zei heel goed voor ik de groentetuin, en andere tuiniers op het complex gebruiken het trouwens ook. Ik ben er nog even voorzichtig mee, het is door het beetje regen wel warm geworden. Ik heb er ook al een paar vierkante meter mee bestrooid en ingewerkt in de toplaag. Kleigrond.

Maar kan hier bijv al gelijk aardappels poten of moet het een week of wat laten rusten? Het is ongeveer 1 kruiwagen op 10 vierkante meter. 

Close up 

IMG20250324190425.thumb.jpg.eddd3e893e6a52a5cf56d0378828f734.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Tja, beetje net als met paardenmest, hoeveel medicatie zit er in? 

Geplaatst:

Daar zou ik me niet zo druk over maken, die eventuele resten worden niet meer opgenomen door de nieuwe gewassen, zie het onderzoek hiernaar waar ik eerder naar refereerde.

Wel is van belang hoeveel meststoffen er in zitten.

Aardappelen willen het liefst een beperkte mestgift van oude mest of groeien op oude kracht, meststoffen die zijn achtergebleven na bijv. de teelt van prei, mais of koolgewassen die wel graag veel mest willen.

Ik geef ze compost of een matige gift verteerde paardenmest.

Ik zit op zeer arme zandgrond dus bemest wat meer als op bijv. kleigrond.

Ook kies ik voor zandgrond geschikt pootgoed.

Koemest kan snel te veel stikstof bevatten wat veel blad en weinig knollen geeft.

ik weet niet wat dit precies is, gedroogde drijfmest of een residu na vergisting van mest?

In de toplaag zal het veel minder doen omdat aardappels hun voeding niet alleen uit een toplaag halen maar dieper wortelen.

Het zal dan eerst moeten inspoelen en dat kan lang duren als het droog blijft.

Stikstof voor aardappelen, nodig maar delicaat!

Er dient voldoende stikstof (Chemisch symbool = N) toegediend te worden om tot een goede opbrengst te bekomen. Let op, indien er te veel toegediend wordt,  resulteert het in een verlate knolaanleg en tragere afrijping van het gewas of kan het een onregelmatige knolvormen en groeischeuren erger maken. Een weelderig gewas door een hoge N-gift verhoogt ook het risico op plaagaantasting. Stikstof speelt ook een belangrijke rol in de knolkwaliteit. Globaal kan gesteld worden dat een hoge stikstof-bemesting de kwaliteit negatief beïnvloedt: een lager onderwatergewicht, meer kans op doorwas, een slechtere bakkleur, minder bloemige aardappelen en een minder goede smaak. Zoals je merkt kan het teveel voorzien van stikstof zware gevolgen hebben voor je aardappelteelt. Wees hier dus uiterst voorzichtig mee en raadpleeg steeds een expert of de gebruiksaanwijzing van de meststof!

Aardappels hebben liever kalium en wat magnesium, zeker op zandgrond.

Alles natuurlijk afhankelijk van grondsoort en voorgaande bemestingen op die plek.

Schermafbeelding 2025-03-24 210306.png

aangepast door Patrijs

Geplaatst:
  • Auteur
1 uur terug, rorror zei:

Mooie foto! Ik heb je foto op deze pagina gebruikt.
https://www.moestuinforum.nl/encyclopedie.html/basis_10/bodem-en-bemesting/mest-r342/

Pagina moet nog wel afgeschreven worden, dus wie weet wil je die wel aanvullen, laat even weten, dan geef ik je rechten om de pagina te bewerken. 😀

Leuk, dank je voor het aanbod maar ik heb nog niet veel ervaring met mest van dieren. Ik heb altijd compost gebruikt en wat paarden mest. 

Wat de boer zei:

Het is gescheiden koemest stikstof is eruit maar de fosfaat zit er nog in zorgt tevens voor goede hummus in de grond gewoon er lekker doorwerken en ff laten liggen.

Wat is ff dan he, . De meeste tuiniers op het complex doen pas in april of mei wat en hebben het erin gefreesd.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Daar bij je medetuinders zal je relevante info kunnen halen.

Ik werk zelf ook de mest onder, behalve bij de vaste planten.

Ook doe ik dat ruim van tevoren zodat het afgebroken wordt door het bodemleven en invloed van het water in de grond.

De planten moeten het op kunnen nemen dus het moet wel in de goede vorm beschikbaar zijn.

Op droge zandgrond doet mest weinig, en de grond begint nu alweer op te drogen hier.

We hebben winters/voorjaren gehad zonder regen van betekenis, dan doet mest ook niets.

Zonder stikstof klinkt al beter, zeker bij toediening van een kruiwagen/10M2.

Het gaat dus niet om gedroogde verse koemest maar gedroogde bewerkte koemest.

Op de foto lijkt het op stalmest met de  kleine stukjes stro of hooi er door?

Ik zou bij de buren afkijken wat er werkt en hoe ze dat doen, daar mee beginnen en dan finetunen.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

De stikstof is eruit? Is dat een plausibel verhaal? 

Geplaatst:
  • Auteur

Ik denk dat de urine eruit is, daar zal de meeste stikstof in hebben gezeten?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:
  • Auteur
1 uur terug, Patrijs zei:

Daar bij je medetuinders zal je relevante info kunnen halen.

Ik werk zelf ook de mest onder, behalve bij de vaste planten.

Ook doe ik dat ruim van tevoren zodat het afgebroken wordt door het bodemleven en invloed van het water in de grond.

De planten moeten het op kunnen nemen dus het moet wel in de goede vorm beschikbaar zijn.

Op droge zandgrond doet mest weinig, en de grond begint nu alweer op te drogen hier.

We hebben winters/voorjaren gehad zonder regen van betekenis, dan doet mest ook niets.

Zonder stikstof klinkt al beter, zeker bij toediening van een kruiwagen/10M2.

Het gaat dus niet om gedroogde verse koemest maar gedroogde bewerkte koemest.

Op de foto lijkt het op stalmest met de  kleine stukjes stro of hooi er door?

Ik zou bij de buren afkijken wat er werkt en hoe ze dat doen, daar mee beginnen en dan finetunen.

Gescheiden mest, ik weet niet precies hoe en wat maar gewoon wat de koe gegeten heeft, gescheiden en gedroogd. Het heel zacht en vezelig, grassig. Geen ligstalmest met stro denk ik, maar ik denk dan natte mest wat door de vloer gaat?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Dat zal het wel zijn, maar ik ken het niet.

Er staat als je gaat zoeken dat er nog wel stikstof in zit maar precieze hoeveelheden meststoffen kan ik niet vinden.

Ik zou zelf voor de aardappels de helft van de aangeraden hoeveelheid inwerken.

Maar dat is op gevoel nogmaals kijk bij de buren die het langer gebruiken.

Ik vind ook

• Aanleg moestuin en bestaand gazon: 1 tot 2 liter gedroogde koemest per vierkante meter

Gedroogde koemest - Tuindivers.nl

aangepast door Patrijs

Geplaatst:
  • Auteur

Bij die andere site staat dan weer 

Gedroogde koemest voor een moestuin of volkstuin 3 tot 5 liter per vierkante meter

Heeft u een moestuin of wilt u deze aanleggen? en wilt u deze voorzien van een goede, geheel natuurlijke en organische bemesting? Dan kunt u 3 tot 5 liter gedroogde koemest strooien per vierkante meter. Verdeel de gedroogde koemest gelijkmatig over de oppervlakte. Eventueel kunt u met een hark de gedroogde koemest goed verdelen. Zo bent u verzekerd van een zeer goede basis voor al uw groente & fruit

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik heb dit eens bij de aardbeien gebruikt en die toonden meteen (binnen 3 weken) overbemestingsverschijnselen. Nu zijn dat wel vaste planten, maar ik zou dus nu gaan strooien en het voorzichtig in de bovenlaag harken. Dan kan het met eventuele regen nog wat uitspoelen en verdunnen zodat je aardappels er gebruik van kunnen maken op diepte. Let wel, dit is puur theoretisch benaderd en beredeneerd, niet berust op enige ervaring, meer hoe ik het dus zou doen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic