Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wou niet té negatief doen maar sluit me aan bij Fruittuin!! Ook hierbexaxt hetzelfde: mara de bois is niet veel soeps, maar ik geef ze komend jaar nog wel een kans. Waren vrij kleine eerstejaars plantjes met kleine wortels dus ik zie het nog een jaar aan!

Ostara en Korona waren super!

Geplaatst:

Dit jaar mijn best smakende aardbeien

1 Daroyal

Deze is al jaren mijn nummer 1. Grote glanzende aardbeien met een perfecte zoet zuur balans. Hierdoor heb je veel aardbeien smaak. Daarnaast is de productie veel groter dan van mijn andere rassen.

2 frau mieze schindler

Zodra de aardbeitjes geheel donker rood zijn, smaken ze heerlijk zoet. Ze smelten op je tong en zijn zo lekker dat je ervan blijft smullen. Doordat de planten wat kleiner zijn gebleven heb ik de tussenafstand 15cm gemaakt ipv 30cm.

3 Lambada

Heerlijke aardbei.

Niet zoveel opbrengst. Doordat de planten wat kleiner zijn gebleven heb ik de tussenafstand 15cm gemaakt ipv 30cm.

Door het succes van de bovenstaande de denk ik eraan om Sonate em Malwina te verwijden. Dit zijn ook goed smakende aardbeien, sonta niet te donker rood laten worden en malwina juist super rood. Voordeel van deze rassen is dat sonate direct na Daroyal gaat rijpen en Malwina het seizoen verlengt.

Ik was van plan om mare des bois te proberen maar door deze bovenstaande negative recenties begin ik nu te twijfelen.

Gezien mijn bovenstaande voorkeursrassen, welke rassen zouden jullie aanraden?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat ik door de jaren heen ook al vaststelde, niet elke grond geeft dezelfde smaken en elk jaar kan de smaak anders zijn.

Ben nu sinds enkele jaren bezig aan mijn 5e moestuin, waren telkens andere gronden, altijd goede grond met voldoende vocht dat wel

De klei/leem waar ik nu op teel is tot nog toe de beste zowel qua opbrengst als qua smaak

Is niet omdat bvb de Lambada bij iemand niet bijzonder was/is dat dit gelijklopend is voor iemand 100 km verderop op andere grond...

Ik heb 3 soorten staan (allemaal in volle grond) Lambada en Korona waren dit jaar vergelijkbaar van smaak en wat ons betreft verrukkelijk.

Korona was vorig jaar echter een stuk zoeter en voller van smaak dan de Lambada die niettegenstaande lekker, toch minder was.

De Ostara blijft overduidelijk achter in de 'smaaktest' zowel dit jaar als vorig jaar en staat nochtans op de zonnigste plek.

Toen ik beginnende moestuinier was had mijn vader ook Lambada,

in tonnen in verrijkte potgrond,

de smaak vond ik toen niet zo bijzonder of verandert je smaak doorheen de jaren?

Voor volgend jaar dus de Daroyal eens bijbestellen.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:
Op 6-8-2019 om 23:41, Roland zei:

Heeft iemand stekjes van de doordrager Albion?

Te koop bij Baldur , Duitse site, erg betrouwbaar en je kan er zelfs op rekening kopen .

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik neem denk ik

vroeg (volgens Erwin Duivenvoorden): Elianny, Elsanta, Lambada, Elvira, Sonata (+Dayoral van aardbeiplantje)

midden: Korona, Induka, Rumba, Vima Zanta (volgens Vissers zijn Korona en Vima Zanta even vroeg als Elianny en Elsanta)  (+Faith van aardbeiplantje)

laat: Malwina

doordrager: Evie 2, Ostara (+Amandine van aardbeiplantje) (+Albion van Baldur, wel duur dus maar 3 stuks of kan iemand in de winter met blote wortel opsturen?)

specials: ananas, cherryberry, frau mieze schindler

Is het nog slim om nu nog frigo planten te bestellen, die dit jaar nog stekken maken? Of is het te kort dag voor de stekken?

Ik wil 96 bato aardbei bakken, maar zal nu een deel vullen en de lekkerste stekken voor de overige bakken.

Geplaatst:

Daroyal al jaren mijn lekkerste aardbei. Dit jaar echter erg vlak van smaak. Niet zoet, niet zuur en geen aroma.

Lambada heeft een aantal aardbeien met goede zoete smaak met een zuurtje. Heerlijk. Maar ook aan deze planten zit af en toe een aardbei zonder smaak.

Van Daroyal dacht ik dat ik ze overrijp liet worden maar de iets minder rijpe vruchten zijn ook niet zo lekker als de afgelopen jaren. De aardbeien staan sinds 2 jaar op deze nieuwe plek.

Sonata en Frau mieze Schindler krijgen nu de eerste rijpe vruchten. 

Geplaatst:

Hier is de Daroyal ook niet naar huis te schrijven. Had een jaar dat de Sonata's dit ook voorhadden. Heb ze te vroeg buitengekieperd maar zal nog eens een paar planten. De Frau Mieze is elk jaar goed en heb er al rijpe gegeten dit jaar en deze zijn dan wel zeer goed. Goede regelmaat ;-)

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Ik heb dit waarschijnlijk ook met Korona gehad. Waren helemaal niet zoet en na 3 jaar vervangen voor een ander ras. Misschien ruilen tegen stekjes van mijn Sonata of Dorayal?

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb Mieze Schindler en Lambada staan die ik heel lekker vind. Maar ook Amandine en die smaakt nergens naar. Ik overweeg om de Amandine planten maar meteen weg te doen. Of kan het zijn dat ze einde seizoen beter gaan smaken?

Geplaatst:

onze eerst geoogste Daroyals waren ook wat vlak van smaak, de 7 kg daarna waren heerlijk, zonnig weekje deed wonderen

korona was weer prima ondanks de oudere planten, nieuwere rijtje was top

ergo conclusio: veel tweedejaars telen

Geplaatst:

Dank. Ik kan lokaal Korona kopen, ik vervang de Amandine maar meteen door Korona, niet nog een jaar doormodderen.

Ook bij het mooie weer dat we hadden, smaakte Amandine niet.

Geplaatst:

Ik heb dit jaar voor het eerst een paar Vima Zanta aardbeien geproefd en denk dat dit een blijver is. Ik vond ze erg lekker.

Rijpen tegelijk met Daroyal en Lambada.

• 1 year later...
Geplaatst:

Door deze fantastische topic aangemaakt door, raakte ik geinspireerd om op kleine schaal verschillende soorten aarbeien te kweken. Voorheen had ik altijd de FMS of cherryberry in de volle grond die vinden wij allemaal heerlijk geeft niet altijd veel vrucht en vooral medium maat aarbeien maar de smaak zo heerlijk zoet, elke 3 jaar wisselde ik de plantjes.

Dit jaar heb ik de volgende soorten staan verdeeld over 40 bato bakken, de smaak hiervan zal over +- 3 weken getest gaan worden als alle soorten mooi vrucht dragen heb ze als frigo plantjes gekocht en ik plant 4 plantjes in een bato bak. 

Soorten:

Vroeg: 16x elianny, 4x lambada, 4x gariguetta, 8x kimberley.

Midden: 16x malwina, 4x Vima Xima, 4x Karona, 4X tago

Laat: 16x Senga Sengana, 4x Rumba, 4x Vima Zanta, 8x Maxim.

Doordragers: 24x Evie 2

Speciale soorten:

4x ananas, 4x Fms, 4x cherry berry, 4x mara des bois.

16575631959146300130629155046885.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Mijn ervaring dit jaar in de verhoogde bak:

Daroyal - veel oogst, snel kleinere aardbeien, matige smaak

Ostara - medium oogst, veel grotere aardbeien, smaak zelfs licht onrijp zeer zoet en met veel aroma

Malwina - teveel mest gegeven en daardoor maar een par aardbeien kunnen proeven, plantjes waren ook slechts één jaar oud, die handvol smaakte wel goed, pluk nu nog af en toe een random vruchtje

Van 10x ostara en 10x Daroyal, tweedejaars planten, rond de 10 kilo, 5,5 Daroyal en 4,5 ostara. De planten stonden er zo goed bij dat het halve complex me nu de ‘jongen met de mooie aardbeien’ noemt. 🤣 Geluk is met de dommen (of beginners).

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag van 2 soorten al mogen smullen. Mara de bois en kimberley. 

Mara des bois: 6,5 , medium groote aarbei met een goede bite, en een zuurtje erin, smaak is goed maar niet heel bijzonder. 

Kimberley: 8,5, Mooie grote/zeer grote aarbei met een goede stevige bijt, heerlijke aarbei aroma en lang te bewaren in de koelkast. Heeft een heerlijk zuurtje ondanks dat ik meer van zoet houw vond ik de Kimberley echt een heerlijke aarbei om te eten. 

20220714_094321.jpg

20220714_094841.jpg

20220714_110326.jpg

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...