Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jonge komkommers worden geel


willem

Aanbevolen berichten

Vorig jaar en ook dit jaar weer heb ik vaak dat jonge komkommertjes geel worden en afsterven. Een enkeling, 1 of 2, worden dan groot en vervolgens gaat dit zo door. Wat doe ik fout?

Het zal vast iets te maken hebben met te veel of te weinig water of bemesting, maar wat..?

 

Zie foto's. Ik zie trouwens ook wat wittige (ingevreten?) streepjes op de komkommer op de foto, heeft dit er ook nog iets mee te maken? Of is dat een beestje die er van heeft gesmuld?

 

2012-06-07-1730731339592754.242012-06-07-1731651339592755.24

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het komkommerverhaal nog niet helemaal maar wat ik tot nu toe begrijp is dat er rassen bestaan die parthenocarp zijn. Dus vuchten krijgen zonder dat er bevruchting plaatsvindt. Vooral de nieuwere soorten.

Oudere rassen hebben dus mannelijke en vrouwelijke bloemen nodig.

 

Dus wat voor ras is het?

Als een plant niet tot vruchten komt kunnen daar een paar redenen voor zijn.

Geen bevruchting (mocht dit nodig zijn bij jouw soort).

In de kas zijn weinig bijtjes/hommels dus het blijft een optie.

Te vochtig waardoor er ook geen goede bevruchting kan plaatsvinden.

 

Een plant die misschien zwakker is en daardoor de vrucht niet laat ontwikkelen, dus voedingtekort of te veel?

Temperatuur is niet goed, maar in de kas denk ik dat dit wel goed zit.

 

Maar wat bedoel je precies met de andere doen het wel?

De andere vruchten aan deze plant of andere planten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik op de foto zie heeft naar mijn idee niet te maken met bevruchting (zie hier voor stukje eerdere uitleg: hier). Blij dat je foto's bijgevoegd hebt want waar ik aan denk bij vruchtjes die er zo uitzien (eerst groeien, en dan geel worden/verwelken) is iets met het wortelgestel van de plant (beperkte opname van voeding/water). Meestal komt dat door een te natte of juist te droge grond (nu of in het verleden). Maar het kan ook iets met te veel of te weinig mest te maken hebben (met wat, wanneer en hoeveel?). En de temperatuur werkt natuurlijk ook niet echt mee maar kijk vooral even of de eerstgenoemde oorzaken op jou plant van toepassing zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik dit ook heel erg, nu bij een komkommerplant,ik heb er nu nog 4. Er zijn er 3 van hetzelfde ras, bij de een dus wel,bij de andere niet,alleen diegene die het nu heeft,die plant heeft wel een tijd binnen gestaan,en heeft vele wortels meer als de andere,kan zelfs de grond niet losmaken. Want dan zit ik gelijk op de wortels,dus ik denk inderdaad wat Jorg zegt, toch iets verkeerd gedaan met te droog of te nat, het ziet er nu naar uit sinds die buiten staat dat hij het beter gaat doen. succes

 

 

ps even nagekeken buiten,ik heb er 4 van hetzelfde ras en 1 snack komkommer dus 3 hebben het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het kan ook iets met te veel of te weinig mest te maken hebben (met wat, wanneer en hoeveel?).

 

Ik denk dat hier het probleem in ligt en ben dan ook benieuwd naar de antwoorden van Willem op "met wat, wanneer en hoeveel".

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!

Als antwoord op het bemesten. Ik heb hier eerlijk gezegd niet veel aan gedaan, bij het planten (eind april, als plantje gekocht) wat potgrond en compost in het plantgat. Begin van deze week heb ik er wel wat koemestkorrels rondom de plant gelegd, deze bedekt met een laagje aarde en vervolgens wat water gegeven.

 

Wat is ongeveer de hoeveelheid water die je een komkommerplant moet geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is ongeveer de hoeveelheid water die je een komkommerplant moet geven?

 

Veel ! Iedere dag moet je er bij met de tuinslang. Hoeveel is moeilijk te zeggen, dit is een zaak op gevoel. Is afhankelijk van de luchtvochtigheid in de kas of de windsnelheid als ze buiten staan en natuurlijk de temperatuur.

De vruchten worden gevormd en zijn in feite klaar als ze zo'n 10 tot 15 cm lang zijn. Daarna dienen ze opgepomp te worden met water tot ze de supermarktgrootte hebben. Zelf hou ik van een wat stevigere komkommer en als ik dorst heb dan neem ik wel een glas water (of een biertje ). Daarom oogst ik de komkommers als ze een lengte hebben van zo'n 25 cm.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel !

Dat is natuurlijk relatief

Ik probeer de grond vochtig te houden, maar meet het niet echt af.

 

Jullie oordeel is dus dat ik te weinig bemest? Zo ja, hoe vaak/veel moet dat dan? En kan dat 't beste met koemestkorrels of is er nog een speciale 'power mix'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin van deze week heb ik er wel wat koemestkorrels rondom de plant gelegd, deze bedekt met een laagje aarde en vervolgens wat water gegeven.

 

Koemest is een organische meststof welke vij langszaam vrijkomt en daarom toegevoegd wordt aan de grond vóór het planten. Omdat komkommers snel groeien en grote vruchten geven zijn het grote eters. Om de groei er in te houden mest ik ze iedere maand bij met een anorganische meststof omdat dit direct vrijkomt. De mest die ik er voor gebruik is de eerste keer NPK 12-10-18 zoor een snelle groei. Zodra de eerste vruchten eraan komen verander ik de samenstelling (niet de hoeveelheid ! ! !) door er Patentkali aan toe te voegen (een half deel).

Bij mij staan ze in de kas in emmers van 12 ltr. op plantschotels ter controle van de watergift.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dan ga ik eens kijken of ik dat morgen ergens kan krijgen. Alhoewel NPK 12-10-18 voor mij nu nog lijkt op een modern nummerbord weten ze er bij de kwekerij, waar ik wel eens planten/zaden haal, vast meer van.

Wat is de hoeveelheid meststof die je geeft? En weet je toevallig of dit ook voor de paprika's gebruikt kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12-10-18 is een van de meest toegepaste kunstmeststoffen en bij de Welkoop of tuincentra volop verkrijgbaar. De zak in een afgesloten doos of emmer bewaren onder droge omstandigheden.

Ik geef ze niet meer dan een halve afgestreken dessertlepel per plant per keer rondom de wortels.

 

Met paprika's heb ik te weinig ervaring maar omdat ze een minder grote eter zijn dan komkommers denk ik dat het bijmesten m.i. de helft zou mogen zijn als bij komkommers.

 

Bedenk wel dat je met organische meststoffen als koemest minder risico loopt op verbranding dan met anorganische meststoffen. Bovendien verbeteren die laatste ook niet de structuur van de grond. Daarom teel ik ze in emmers. De grond met wortels gaat op de composthoop.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik merk nu ook bij 1 van mijn komkommerplanten dat de nieuwe jonge komkommertjes wat slap worden, en sommige ook geel worden.

Onderaan de plant hangen bijna volgroeide komkommers. Ik heb de planten ongeveer 2 weken geleden een halve dessertlepel mest gegeven (patentkali + 12-10-18 meststof).

De andere komkommerplant vertoont dit beeld niet, en die jonge komkommers blijven het wel gewoon goed doen.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet 'normaal' dat ze iets geelachtig beginnen? Ik heb namelijk enkele gele komkommertjes gehad (waren ze nog maar 2 cm groot), nogal geel maar na loop van tijd werden ze groener en uiteindelijk heb ik ze gewoon kunnen oogsten (en lekker waren ze zeker!). Moet wel zeggen dat de plant voor geen meter groeit. Op het moment hangen er geen komkommers aan (enkele heeeeeeele kleine, dat wel), dus hoop dat hij nu de lucht in gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Hoi

 

Ik heb dit een paar weken terug ook gehad met een van mijn komkommers. De plant heeft dan mest nodig. De komkommerplant is een groot verbruiker. Ik mest om de paar weken wat bij. Na twee weken moeten er alweer goede nieuwe aankomen. Succes ermee!

Een komkommer heeft geen bevruchting nodig.

 

Groetjes Nikki

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...