Geplaatst: 19 april19 Apr Hij was er nog niet, het Pompoentopic 2025. Vandaag heb ik binnen voorgezaaid: 3 x Vijgenbladpompoen/Boule de Siam. 1 voor mijn moestuin-schoonzusje en 2 voor hier in de tuin. Hopelijk klimmen ze net zo mooi tegen de muur als de Kuri’s vorig jaar. Je ziet er nog niets aan, maar ze zitten er toch echt in.
Geplaatst: 19 april19 Apr Ik heb Jack be Little klaarliggen om te zaaien. Voor het eerst een minipompoentje proberen. Mijn planning is om deze eind april/begin mei te zaaien gelijk met de courgette en komkommers.
Geplaatst: 19 april19 Apr Dit zijn enkele van de pompoenen. Ik was er al vroeg bij, geloof 21 februari gezaaid. Maar ze kwamen pas op toen het warmer werd. Ik wil flinke planten hebben om de slakken voor te zijn dit jaar. Vorig jaar waren ze nog groter en toch de helft weg door de slakken weg. Toledo was een zeer lekkere pompoen, een kleine muskaatpompoen heerlijk zoet. Rijpe goed af, want pas laat in de zomer zetten ze vrucht. Heb nog een paar andere, Jack Be Little, Nee Zealand Blue, een butternut, en nog wat soorten wat ik zo niet uit het hoofd weet.
Geplaatst: 30 april30 Apr Auteur Het gaat moeizaam met 2 van de 3 vijgenbladpompoenen. 1 doet het goed en is al een paar dagen boven (foto 1). De 2e is pas gisteren ontkiemd, laat vind ik na 11 dagen. Hij ziet er ook niet goed uit (2e foto). De 3e is nog helemaal niet ontkiemd. Herkent iemand dit? Ik neig naar een 2e zaaipoging met 2 zaden.
Geplaatst: 7 mei7 Mei Vandaag alle pompoenen verspeend, Muscat de Provence was niet opgekomen dus opnieuw gezaaid. Voorlopig bevalt het me wel om ze iets later te zaaien en de grond lekker op te laten warmen. ☀️ Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 18 juni18 Jun Auteur Ieder jaar verbaas ik me weer over de enorme groeikracht van pompoenen. Dit jaar dus de vijgenbladpompoen.18 mei jl.Precies 1 maand later. Dit zijn 2 planten. De derde staat in de voortuin en laat ik over de grond kruipen.
Geplaatst: 21 juni21 Jun Even zoeken, is er al een pompoentopic 2025? Ja, gevonden!Hier beginnen de eerste bloemen en vruchtjes al te verschijnen. Ook begint een van de planten al ranken te produceren. Wat gaat het snel ineens.Dit jaar heb ik een flat white boer, ik heb deze nog niet eerder gekweekt.
Geplaatst: 21 juni21 Jun Auteur 26 minuten geleden, Arja zei:flat white boerLeuke en ook heel mooie soort om te zien! Ik las dat hij zoetig is en daarom ook goed te gebruiken in taart en gebak. Zo’n 15 kg per stuk, die krijg ik nooit tegen mijn muurtje op. In ieder geval niet met vruchten 😃.
Geplaatst: 23 juni23 Jun Blijft een fascinerend gewas die pompoen, zo groeikrachtig als die wortels lekker zijn aangeslagen. Ik kan me niet meer voorstellen dat ik ze een tijdje terug als P9 plantjes uitplantte omdat ze in die potjes te groot waren. De eerste ranken worden zichtbaar, ben vooral heel erg benieuwd naar de compact blijvende Amoro F1! Die ranken zijn gaaf, maar uiteindelijk is een compacte plant ook wel wat waard vanuit praktisch perspectief.Overigens heb ik pas twee weken geleden nog de laatste pompoen geplant: musquee de provence die echt joekels van pompoenen kan geven á 20Kg per stuk. Zo'n soort die je op de markt in Frankrijk per 'partje' kan kopen zeg maar. Hopelijk kan ik er dit jaar weer één van oogsten en dan pompoenpuree maken. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 30 juni30 Jun Voor wie nog twijfelt, dit is de groeiwijze van Amoro F1. 4 pompoenen terwijl de plant nu nog geen m2 beslaat. Echt een uitkomst. 😉 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 1 juli1 Jul @Rookie ca. 1kg per stuk en zijn een Hokkaido type dus de 'normale' oranje pompoen. Is ook veel gebruikt in de professionele teelt juist vanwege deze compacte groeiwijze dus je zal de pompoenen herkennen als dezelfde uit de supermarkt. Heb ook de uchiki kuri, die geeft hetzelfde type pompoen, maar zeker de eerste vruchten zijn wat groter en zwaarder en die plant die maakt dus wel ranken van enkele meters. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 1 juli1 Jul Ik ga deze op mijn verlanglijstje zetten.Ik heb de UK ook, maar dat wordt inderdaad een grote plant, die veel ruimte inneemt.Ik vind deze compacte groeiwijze wel erg leuk.
Geplaatst: 1 juli1 Jul MSDG, Ik had deze twee jaar terug ook. Errug leuk. Ging wel iets van een uitloper maken, bijna meer een tweede plant eraan vast. Uiteindelijk 6 pompoenen van de plant gehad. Had wel het idee dat hij iets minder lang houdbaar is als bv uchiki kuri. Dus best het eerst opmaken. Smaak was prima!
Geplaatst: 1 juli1 Jul 3 uren geleden, Rookie zei:compacte groeiwijzeToch zegt een site dat hij 75 x 75 cm nodig heeft. Ja, mijn lijst wordt ook weer lang. 1 juli1 Jul aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 1 juli1 Jul Ik ook. Ik heb ook een beetje veel courgette, komkommer en pompoen gezaaid. Ze worden allemaal zo groot en elke dag moet ik ze opnieuw vastzetten om te voorkomen dat ze naar de buren gaan groeien, maar lukt niet helemaal, hahaha. Ach, ik experimenteer ook altijd graag.
Geplaatst: 2 juli2 Jul Op 30-6-2025 om 22:49, MSDG zei:Amoro F1Ik heb hem ook genoteerd, juist vanwege de compacte groei.
Geplaatst: 2 juli2 Jul @jootje je ziet ook onder op de foto dat er een soort van uitloper is. Maar in vergelijking met een normale groeiwijze van een pompoen stelt dat uitlopertje van nu 50 cm niet zoveel voor. Het is een zeer nuttige toevoeging aan het pompoenassortiment. Vaak heeft het bewaren in mijn ervaring vooral te maken met het goed laten rijpen, zo laat mogelijk oogsten en de schil laten afrijpen in de zon tot ie knetterhard is. Zal er dit jaar eens op letten, heb ook butternuts, UK en Musquee de Provence dus dan kan ik een kleine vergelijking doen.Oja, ik heb een tweede exemplaar op een composthoop gezet, die groeit nog niet zo hard, maar daar vind ik 'm dus ook handig voor omdat ie niet zoveel ruimte inneemt. 😄 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: Zaterdag om 15:485 d Weet iemand welke pompoen dit mogelijk kan zijn? Ik kwam via Google al op dit forum en dat het mogelijk een reuze pompoen is. Daarbij komt meteen mijn volgende vraag: wat is jullie ervaring met zaden, in dit geval pompoenen, en dat wat je koopt ook is wat je krijgt? Ik heb die pompoen niet gekocht, ik kan niet meer vinden wat het wel moet zijn. Crown prince, mogelijk van het ringetje onder, maar die is niet geel. Kruisbestuiving? Ik heb de laatste jaren pompoenzaden gekocht bij Jansen zaden omdat daar leuke soorten tussen zaten. Maar ik baal altijd als wat je krijgt niet is wat je kocht. Omdat je iets koopt met een speciale reden. Het eerste jaar dat mijn pompoenteelt succesvol lijkt maar 2 jaar terug had ik ook iets wat ik niet thuis kon brengen.
Geplaatst: Zondag om 20:254 d Houdt je zelf niet bij wat je plant dan? Dan kan je het zakje boosdoeners identificeren. 😅 Qua vorm overigens wel een crown prince, weet alleen niet of die van oranje naar grijs kleuren. Kan ook nog zijn dat ie anders kleurt bij het afrijpen en dan gaat het dus gewoon goed. 😉 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: Maandag om 20:593 d Het was de bedoeling alles goed bij te houden, maar dan verdwijnt er toch een kaartje. Ik moet anders nog eens goed zoeken onder de plant, heb daar veel grasmaaisel gegooid als mulchlaag. We wachten af, wordt vervolgd.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.