Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Vandaag verschillende pompoenen opgebonden. Thelma Sanders' sweet potato squash is ook begonnen met het maken van vruchten. De plant wordt flink groot dus heb ik gedeeltelijk opgebonden.

IMG_20250720_111457517_HDR.jpg

Het is jaren geleden dat ik acorn pompoenen had. Ben erg benieuwd hoe deze het gaat doen.

Een andere waar ik benieuwd naar ben is de Guatemalan green ayote. Dat is een flespompoen met diepgroen vruchtvlees.

IMG_20250720_152916273_PORTRAIT.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@woldistel ik ben dit jaar al blij dat ik uberhaupt slaag met de pompoenenteelt. Ook nog niet eerder succesvol. Maar deze varieteiten zien er wel super intrigerend uit! Ik moet echt een wensenlijst gaan aanleggen. Keep us posted over het vervolg.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik had tot nu toe nergens meeldauw. Maar gisteren kwam ik op de tuin en zaten mijn butternutpompoenen ónder. Ligt dat aan de soort? De rest heeft (nog) nergens last van. Ben wel bang dat het nu met de regen zich snel zal verspreiden, en we kunnen de komende dagen niet op de moestuin zijn helaas.

Geplaatst:

In mijn ervaring tot nu toe slaat meeldauw juist snel toe als het lang droog is geweest, de planten moeten hard werken en zijn aan het verslappen. Als dan de regen komt dan is meeldauw razendsnel om de zwakke planten te pakken. Daarom snoei ik ook best veel blad weg, ze hebben niet super veel blad nodig om toch te blijven groeien.

En het is aannemelijk dat de ene soort er slechter tegen kan dan de andere. Daarom zijn er ook meeldauwtolerante rassen in bijvoorbeeld komkommers te verkrijgen. Al is meeldauw over het algemeen niet zo'n issue bij pompoenen.

Geplaatst:

Kijk, kijk!!!🧐😊

Mijn mini pompoentje wil “ zwanger” worden…🤞🤞🤞….🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5019.jpeg

IMG_5020.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Er zitten vanzelfsprekend tientallen bladeren aan mijn (vijgenblad)pompoenplant, die zijn allemaal egaal groen. Behalve deze die me vandaag opviel. Wijst dit op een ziekte en moet ik me zorgen maken (en blad verwijderen) of gewoon een vreemde eend in de bijt? Herkent iemand dit misschien?

IMG_7930.jpeg

Geplaatst:

Op 12-7-2025 om 17:48, MH95 zei:

Weet iemand welke pompoen dit mogelijk kan zijn? Ik kwam via Google al op dit forum en dat het mogelijk een reuze pompoen is.

Daarbij komt meteen mijn volgende vraag: wat is jullie ervaring met zaden, in dit geval pompoenen, en dat wat je koopt ook is wat je krijgt? Ik heb die pompoen niet gekocht, ik kan niet meer vinden wat het wel moet zijn. Crown prince, mogelijk van het ringetje onder, maar die is niet geel. Kruisbestuiving? Ik heb de laatste jaren pompoenzaden gekocht bij Jansen zaden omdat daar leuke soorten tussen zaten. Maar ik baal altijd als wat je krijgt niet is wat je kocht. Omdat je iets koopt met een speciale reden. Het eerste jaar dat mijn pompoenteelt succesvol lijkt maar 2 jaar terug had ik ook iets wat ik niet thuis kon brengen.

IMG_1328.jpeg

IMG_1329.jpeg

Inmiddels keurt hij oranje, volgens het kaartje (wat ik inmiddels gevonden heb) zou het New Zeeland Blue moeten zijn. Die heb ik al eerder gezaaid, maar eerder was de oogst nooit veel, dus wist ik het niet, maar heb ik wel meer pompoenen gehad die ik niet thuis kon brengen. Ook nu nog 2 andere, het zou Crown Prince kunnen zijn, maar dan missen ze de crown. 1 pompoen lijkt wel de vorm van New Zealand Blue te krijgen. Mogelijk was het zaad niet zaadvast. Hopelijk zijn ze dan wel te eten.

Geplaatst:

Ik ben begonnen met mijn oude updates te lezen en kom leuke dingen tegen waarvan ik sommige half vergeten was. Zo kerfde ik vroeger nog wel eens de naam van een a.s.jarige in een pompoen of iets anders. De littekens vormen dan later je tekst

Je moet dat heel voorzichtig doen en de pompoen moet minstens zo groot als een tennis bal of wat groter zijn en niet aan zijn steel of steel aanzet beschadigen. Je gaat heel lichtjes door de buitenste laag van de pompoen heen, maar zeker niet te diep. Je maakt gewoon een lichte beschadiging. Dan de vrucht rustig terugleggen of laten hangen en verder laten groeien.. hopelijk vormen de zich dan vormende littekens mooi jouw tekst. fingers crossed.

F21BA062-4F42-4643-9C5B-502B30699873.jpeg

9438B684-AA68-4705-8E32-B0F772695B02.jpeg

44E28F94-D1F5-4935-A9E3-32B1C91DA850.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat cool, @appelvrouw! Je hebt nog twee dagen 😜 want dinsdag word ik zestig. Zestig! Enfin dat is erg offtopic uiteraard. Terug naar de pompoenen.

Vandaag spotte ik de eerste butternutpompoenen in wording! En ook een paar jack-be-little - kleine oranje pomoentjes. Die heeft de verhuizing van onze foliekas achter naar de moestuin goed overleefd (want hij bleek ondanks zijn suggestieve naam toch mijn halve kas in beslag te nemen). Ook de vijgenbladpompoen heeft al een paar duidelijke starters geproduceerd. Het belooft een mooi pompoenjaar te worden! Helaas hebben onze uchi kuri’s het dit jaar niet gehaald. Geen oranje pompoenen dit jaar, behalve dan een paar kleintjes van jack-be-little.

Geplaatst:

Wat jammer @Tanja65 Die van mij zijn nog geel, ik hoop dat ze ook oranje worden. Maar gelukkig gaan de andere pompoenen wel goed. Heb je fotos?

Geplaatst:

Nee, geen foto’s gemaakt. Wel van de watermeloen in wording en de bijtjes in de patisson. Maar te druk met alle andere dingen. Overigens zijn mijn pompoenen ook allemaal nog klein en onrijp. Maar je kunt wel zien of het iets wordt, of dat het vruchtbeginsel afsterft. Ik heb vandaag vooral overal blad weggeknipt, zodat de bloemen zichtbaar zijn en er hopenlijk nog meer pompoenen worden bevrucht.

Geplaatst:
  • Auteur
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Die van mij zijn nog geel, ik hoop dat ze ook oranje worden

Vorig jaar begonnen mijn uchiki kuri’s ook geel. Later worden ze oranje. Komt goed.

Geplaatst:

In een vrouwelijk bloem van de Hercules die een beetje bedekt hangt achter bladeren zat vol mieren. Ik was bang dat ze een nestje wilden maken.
Ik heb met een kwastje (waarmee ik ze normaal kan bevruchten, maar totaal niet nodig met zo veel hommels en bijen) geprobeerd eruit te krijgen. Ging niet goed. Toen met spuit en kwastje, dus de vrucht is kleddernat geworden en zal denk ik niet goed bevrucht zijn?

Toen heb ik er 2 kruidnagels ingelegd en een muntplantje er voor gezet. Maar ik vrees dat de mieren vanaf de grond (en eventuele andere dieren) via de takken van de grond mijn bak in komen. Ik had in alle hoeken al kruidnagels gezet preventief (al diverse keren mierennesten in mijn bakken gehad).
Ik zag geen bladluis. Ik kwam een lieveheersbeestje tegen en die heb ik op de plant gezet.

Kan ik ze beter maar snoeien denken jullie? Ik heb het ook in het snoeitopic gevraagd. Maar hier de vraag over mieren of ik het goed heb opgelost zo. Hebben jullie dat ook weleens gehad?

Op de foto zie je er niet zo veel, ze zaten ook op de buitenkant van de bloem, allemaal richting het hart. Hij hangt aan de rechterkant bijna op de grond.

20250728_133933.jpg

20250728_133050.jpg

Geplaatst:

Niemand nooit mieren in een bloem gehad?

Geplaatst:

Jawel mieren en vele andere beestjes die op het zoete eetbare in de bloem afkwamen maar die liet ik eigenlijk gewoon met rust. Ik had er in ieder geval nooit merkbare last van maar ik had de pompoenen wel altijd in de volle grond.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb een pompoenplantje gekregen en in een pot gezet maar weet niet welk ras het is.

20250804_113424~2.jpg

Geplaatst:

Hoi en welkom op het forum! Ik weet ook niet welk pompoenras het is, maar wat een mooi plankje heeft hij! Slimme constructie om zware vruchten toch verticaal te kunnen kweken.

Geplaatst:

Dankjewel voor de reactie,nu weet ik ook dat de app werkt.

Geplaatst:

Hallo,is er niemand die mij kan vertellen wat voor pompoen op bovenstaande foto is want ik wil er soep van maken en heb gelezen dat er ook giftige pompoenen bestaan.

Geplaatst:

In principe hoef je je niet veel zorgen te maken. Alleen kruisingen met sierpompoen KUNNEN giftig zijn. Maar zaad van gemengde teelt is ook maar zelden giftig. Maar het is simpel te controleren. Gewoon een minihapje nemen. Bitter? Dan niet eten.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
Op 28-7-2025 om 16:16, Petrasmoestuin zei:

Ik had in alle hoeken al kruidnagels gezet preventief (al diverse keren mierennesten in mijn bakken gehad).

Werkt dat?

Geplaatst:

Als ik echt een mierennest had, dan spoot ik brandnetelgier en liet het 1 of 2 dagen zitten. Het nest was dan in ieder geval weg. Wel eerst de eitjes weghalen uiteraard, zo veel mogelijk.

Ik heb ook koffiedrab gestrooid op de randen. De een zegt dat het niet helpt en de ander wel. Maar ook als het niet zal helpen, is het voeding voor je grond. Ik heb vandaag ook kaneel gekocht, dat strooi ik ook, maar dat is meer tegen slakken.

Geplaatst:
  • Auteur

@Petrasmoestuin Waarom zijn mieren eigenlijk schadelijk in je pompoen-moestuinbak? ik heb geen idee namelijk. Ze eten geen planten en wortels bij mijn weten. Wel onderhouden ze bladluis, maar op die inmiddels grote planten maakt dat toch niet zo heel veel meer uit? Of zie ik wat over het hoofd?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.