Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Voor het geval dat ze schadelijk konden zijn had ik ze weggehaald. Maar ik begreep later dat ze niet schadelijk zijn bij pompoenen.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Dit jaar had ik geen zicht meer op wat ik zaaide, en er zat ook zaad uit een gekochte pompoen bij, dus ik weet niet eens wat dit is. Ben er wel blij mee, iedere 80 cm groeit er een pompoen. En nog eens drie in het hart.

IMG_20250809_194226.jpg

IMG_20250809_194243.jpg

Verder heb ik staan Sweet Mama, nog een kabocha, en een vrij grote oranje soort die waarschijnlijk gekruist is.

Geplaatst:
  • Auteur

Even weg geweest en de vijgenbladpompoenen zijn enorm gegroeid. De bakstenen erachter geven een aardige indicatie van het formaat. Inmiddels zijn er 10 stuks in de maak.

IMG_8173.jpeg

Geplaatst:

Wouw @Dahli ! Wat een joekels! Waar smaken die naar? Zijn ze lekker? Die wil ik ook wel proberen. Jij laat ze gewoon hangen? Zijn volgens mij zeker 5 kg.

Geplaatst:

Zo zien mijn tafels er momenteel uit. Ik heb er wel een pompoen af moeten halen die scheef groeide en een bruine vlek had. En uiteraard ook weleens hele kleine die het niet goed doen. Maar vooral de Hercules is heel actief. Ik ben benieuwd of ze straks allemaal te eten zijn.
Wel snel mijn vriezer leeg maken, want ik moet ook nog appelmoes erin zetten en al deze pompoenen dus.

20250810_132320.jpg

20250810_132334.jpg

20250810_132345.jpg 20250810_132354.jpg 20250810_132404.jpg

Geplaatst:

Ik vind het wel ingewikkeld om te weten wanneer pompoenen rijp/eetbaar zijn, veel sites noemen als het steeltje verdroogt, maar sommige andere sites zeggen dar ze dan alleen nog voor de sier zijn. Wie weet het? En is het met alle pompoenen hetzelfde?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

De pompoenen hoeven toch niet in de vriezer? Die leg je weg op een koele plek, en dan blijven ze maanden goed.

Geplaatst:

Inderdaad als het steeltje verdroogt, de steel wordt bruin en dun. Het breekt bijna af. Het is net zo als bij andere zomerplanten eigenlijk.
Maar je kunt het beste letten op de steel van de pompoen zelf, als daar vlak boven een bruin verdroogd gedeelte is, dan is hij te oogsten.
Het is ook maar mijn 2e jaar voor mij, maar vorig jaar was het duidelijk te zien. Ik had alleen heel veel pech. 4 planten, 2 gestorven, 1 p.o. de hoofdstam doorgesneden en de laatste was niet in orde, dus ik had niets.

Geplaatst:

Nee @jootje Ik bedoel blancheren. Als ik straks 35 pompoenen heb, dan ga ik dus de meeste blancheren voor soep, voor taart, voor curry, voor hondenkoekjes, etc.
Maanden goed? Die ik in de winkel koop blijven 2 weken goed, ik heb er al een paar moeten weggooien in het verleden, omdat ik ze te lang in de voorraadkast liet liggen waar het vrij koel is.

Geplaatst:
Op 20-7-2025 om 16:20, woldistel zei:

Thelma Sanders' sweet potato squash is ook begonnen met het maken van vruchten.

Deze heb ik even opgezocht, wat een leuke! Waar haal jij de zaden? Ik zie ze vooralsnog alleen in de VS.

Geplaatst:
Op 23-7-2025 om 13:14, Tanja65 zei:

butternutpompoenen ónder.

Welke zijn dat Tanja? Ik heb ze namelijk ook. Ik heb de Hercules.

Geplaatst:

ik heb de Waltham, @Petrasmoestuin . Overal verkrijgbaar, niet heel exclusief volgens mij. Maar voor mij de eerste keer butternut dus goed genoeg.

Geplaatst:

Op 23-7-2025 om 15:32, MSDG zei:

Al is meeldauw over het algemeen niet zo'n issue bij pompoenen.

Ik had de aangetaste bladeren weggeknipt, de plant is goed bijgetrokken. Hopen dat dat zo blijft.

Geplaatst:
  • Auteur

@Petrasmoestuin Ik teel deze pompoen voor het eerst dus weet nog niet hoe ze smaken. Ze worden in Spaanstalige landen vaak gebruikt om een zoetige soort jam van te maken (engelenhaar) wat ook weer wordt gebruikt in verschillende soorten gebak. Maar ze zijn ook hartig te verwerken. In het vijgenbladpompoen-topic heeft Appelvrouw een link geplaatst van een recept waarbij het als hartige ovenschotel wordt verwerkt met ui, knoflook, wat room en kaas. Het wordt soms met aardappelpuree gemengd. Of in omelet met kaas. Multi inzetbaar dus 😃.

De pompoenen zijn inderdaad zwaar. Omdat ik de meeste verticaal kweek bind ik ze met touw vast aan haken die toch al in de muur zitten. Aan het hek bind ik ze met touw vast.

IMG_8175.jpeg

Deze zijn heel lang houdbaar mits koel bewaard (tot wel 3 jaar). Ik vries pompoen overigens ook nooit in behalve als ik een halve over heb die ik niet binnen een week gebruik. Bij de UK’s of butternuts gewoon rauw in blokjes, niet geblancheerd. Maar bij hoge uitzondering dus. Zoals @jootje al zegt, maanden houdbaar. De laatste UK van vorig seizoen heb ik na ruim 9 maanden pas gegeten. Niets mee aan de hand. Zonde van je vriesruimte 😉.

aangepast door Dahli
Typo

Geplaatst:

Bij welke temperatuur en waar sla jij ze dan op? 9 maanden? Dat vind ik wel erg lang zeg. Ik durf dat echt niet aan. Trouwens, bij mij gaan de pompoenen wel erg snel op hoor: in pasta, taart, curry.

Geplaatst:
Op 29-7-2025 om 09:51, Petrasmoestuin zei:

Niemand nooit mieren in een bloem gehad?

Ja zeker. Maar ik laat ze gewoon hun gang gaan. Nooit geen probleem mee gehad

Geplaatst:

Vorig jaar bewaarde onze Betty Blue pompoen tot mei het jaar daarop! En ze was fantastisch van smaak want ze worden zoeter met de tijf. Bewaartijd hangt van het ras af.

Geplaatst:
  • Auteur
11 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Bij welke temperatuur en waar sla jij ze dan op? 9 maanden? Dat vind ik wel erg lang zeg. Ik durf dat echt niet aan.

Ze liggen in onze schuur. Los van elkaar op een plank op krantenpapier. De schuur is tegen ons huis aangebouwd waardoor het nooit onder het vriespunt komt maar ook altijd flink koeler dan de buitentemperatuur in de zomer of een warm najaar. En het is geen vochtige schuur, maar goed droog.

Als je ze toch perse wilt invriezen zou ik daar na het oogsten toch ook een aantal weken mee wachten. Ook na de oogst rijpen ze door en ontwikkelt zich over het algemeen een betere smaak. Mocht je er eentje slechter zien worden, kun je altijd alsnog de hele zwik invriezen. En zoals @ElkeV80 al zegt: bewaartijd hangt van soort af. Jij hebt volgens mij ook UK, die bewaren dus goed (bij mij in ieder geval). Twee jaar geleden had ik butternuts, die bewaarden bij mij wat minder lang. Het zal ongetwijfeld met de hardheid van de schil te maken hebben.

Geplaatst:
13 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Trouwens, bij mij gaan de pompoenen wel erg snel op hoor

Dan hoef je ze helemaal niet in te vriezen! Scheelt een hoop werk en ruimte en energie.

Bij mij liggen ze op Knarrestein gewoon in de vensterbank in de woonruimte, ik bekijk ze altijd een x per week.

Belangrijk is ze voorzichtig te oogsten, nooit bij de steel oppakken en eerst goed buiten laten afrijpen, óók na het oogsten.

Hier nog een topic over bewaren:

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw een vriendin had gezegd dat je wel 5 pompoenen aan 1 plant kunt krijgen (bij mij zo te zienniet hoor), dan zou ik uitkomen op 16 x 5 = 80 pompoenen. Die gebruik ik niet in 1 maand tijd.

Geplaatst:

Wie heeft het over een maand?

@Martijn hoe gaan de potimarrons?

Geplaatst:

@appelvrouw Dat gaat goed. Zitten er volop aan.

Geplaatst:

De eerste Blaze F1 heb ik aan de weg gelegd voor de verkoop. Een mooi niet rankend ras.

259cf2e5-8983-4a75-a562-10f4668fdece.jpg

ad87b1b4-3d12-4ebd-8d49-cbdd70988b74.jpg

e18fdecd-66d1-4f2a-8b1d-25feec74b011.jpg

aangepast door Martijn

Geplaatst:

Dat is mooi! Ik kom er zeker halen😋👍 die Blaze ken ik niet maar is wel een beauty. Heb jij hem al geproefd?

Geplaatst:
20 uren geleden, Tanja65 zei:

Waar haal jij de zaden

Deaflora in Duitsland onder andere. Sinds de pensionering van de Nieuwe Tuin koop ik gewoon door heel Europa. Ik zoek daarbij vooral op heirlooms, want F1 hybrides kan ik gewoon bij elk tuincentrum of welkoop krijgen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.