Geplaatst: 12 augustus12 Aug Auteur 4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:80 pompoenenStel je komt tot de helft: 40. Dat moet wel lukken met 16 planten lijkt me. Ik weet niet hoe groot jouw vriezer is, maar je gaat toch geen 40 pompoenen invriezen 😳? Uitgerekend met een groente die zo zonder enige bewerking prima een tijd houdbaar is? Je maakt het jezelf onnodig moeilijk denk ik.
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Ik heb geen idee hoeveel wij zullen krijgen, maar het is sowieso (te) veel. We kunnen niets ‘koel’ bewaren. En het volume van de vriezer is niet oneindig. Ik ga er van uit dat ik de meeste pompoen wel zal drogen met de voedseldroger. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Ik zet rijpe pompoenen gewoon overal neer waar ruimte is. Zoals @appelvrouw al zei, regelmatig controleren op plekken, deuken en verkleuringen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 augustus12 Aug En ondersteboven bewaren. Rotten doen ze meestal eerst bij het kontje dus dat moet je goed kunnen zien. Maar ook dan kun je ze nog eten. Ze zijn wel minder lekker dan degene die niet gaan rotten. Dat komt doordat een pompoen die snel gaat rotten, al niet goed ontwikkeld of bestoven was. Hij was dus al minder lekker.Vorig jaar zaten er ratten in mijn huis en ze knaagden de schil op, vooral van de kabocha's. Toen moest ik de pompoenen in dichte kasten gaan bewaren. Maar dat was het minst erge. Ratten in huis is verschrikkelijk, ik hoop dat ze deze winter niet terugkomen. De pompoenen gaan weer in dichte kasten, heel onhandig.
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Ik heb ze nooit ondersteboven bewaard en ik zal dat ook niet gauw doen want ik oogst meestal met een zo lang mogelijke steel en ik zou óók bang zijn dat de steel aanzet zou beschadigen. Over het algemeen kun je wel zien welke pompoen goed is afgerijpt en welke wat sneller op moeten. Ratten in huis lijkt me heel erg. Jij zou toch gaan verhuizen? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Tanja, mijn pompoenen liggen op de overloop. De enige plek in huis zonder verwarming. Butternut eerst op eten. Gaat goed. Ooh, een enkele keer gaat het mis, maar dan zijn we vaak een half jaar verder!
Geplaatst: 12 augustus12 Aug 4 uren geleden, appelvrouw zei:Dat is mooi! Ik kom er zeker halen😋👍 die Blaze ken ik niet maar is wel een beauty. Heb jij hem al geproefd? Eerst moet de R in de maand komen voor de mensen aan pompoenen denken. Lijkt ook gewoon mooi.
Geplaatst: 12 augustus12 Aug 3 uren geleden, Dahli zei:40 pompoenen invriezenDank je @Dahli Ik had geen idee hoe lang ik ze kan bewaren. Wat ik eerder schreef als ik pompoen kocht in de winkel, dan kon ik ze na 2 weken bewaren weggooien. Een paar keer gebeurd. Dus die referentie had ik. Fijn om te horen dat zelf geoogste pompoenen langer te bewaren zijn.Ik maak ook hondenkoekjes ervan, dus ik ga niet alles invriezen. Ik maak sowieso heel veel soep ervan en curry, maar ja als ik in de keuken sta, dan heb ik geen tijd voor de tuin, maar dat zal wat teruglopen denk ik. Ik ga ook inderdaad uit van 40 stuks hoop ik.Van de week moest ik er eentje verwijderen die halverwege was, groeide scheef met een bruine plek erop. Ik wil alleen gezonde pompoenen.
Geplaatst: 12 augustus12 Aug 4 hours ago, appelvrouw said:Ratten in huis lijkt me heel erg. Jij zou toch gaan verhuizen?Dit was in mijn stadsappartement. Daar wil ik ook niet blijven, maar ik moet eerst mijn Duitse huis verkopen. Daar zijn geen ratten, wel vervelende buren. En muizen die bij hoog gras aan pompoenen gaan knagen, maar dat valt te overzien. 12 augustus12 Aug aangepast door fre3ke
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Auteur Kijk daar houd ik nou van, een meedenkende pompoen. Daar hoef ik tenminste geen hangconstructie meer voor te bedenken. 15 augustus15 Aug aangepast door Dahli
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Ik heb ze zojuist geteld. 8 aan het rek en 13 in de 2 bakken, totaal dus 21 stuks.Mijn eerste vrouwelijke bloem in het gras bevrucht.Ze hebben veel water nodig nu. Na het eten maar weer sproeien.Vanaf de zijkant en aan de linker achterkant de fotos genomen.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug 43 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:maar weer sproeien.De planten zien er mooi uit. Sproeien of giet je water op de aarde. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Ik sproei elke dag. Vanavond een 2e keer, een aantal bladeren lagen plat, maar het kunnen ook de oudere bladeren zijn. Van de week ook een heleboel weggehaald, dan krijgen ze weer meer lucht en de bijtjes kunnen de bloemen nog sneller vinden, hoewel daar geen problemen mee zijn.Een aantal beginnende pompoentjes waren slecht en die heb ik weggehaald, dat doe ik zo snel mogelijk, ook de uitgebloeide heren.Ik moet zeggen: het kost heel veel tijd, een uitdaging voor mij. Maar tot nu toe zien ze er goed uit.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Auteur 3 uren geleden, Petrasmoestuin zei:totaal dus 21 stuksNog 19 te gaan 😉.Mooie planten Petra! Leuk ook dat ze nu in het gras groeien, kunnen ze nog meer extra wortels aanmaken én ziet er leuk uit. Ik sproei eigenlijk nooit, maar probeer altijd zoveel mogelijk alleen op de aarde vlakbij de hoofdstam te gieten of met tuinslang. Leg hem gewoon op de grond. Komt precies waar het moet zijn. Ik denk dat nat blad niet zo goed is. En je hebt het risico dat je bloemen, vooral het stuifmeel nat wordt. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de bevruchting. Maar met 19 stuks lijk je daar geen last van te hebben 😊. 15 augustus15 Aug aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: 15 augustus15 Aug 21 stuks ja @Dahli Ik sproei nooit zo erg vroeg, omdat ik niet vroeg uit mijn bed kan komen met vele pijnen en slecht kunnen slapen.Ik weet en zie altijd dat de bijen al bezig geweest zijn en alleen op de grond nat sproeien ging de eerste weken niet door de vele planten. Het was ook niet gemakkelijk de oude stelen en bloemen weg te halen, want ik moet ook tussen de 2 bakken gaan staan en voorzichtig zijn de bladeren niet te kneuzen o.a.Bij de voorzaai deed ik altijd wel op de aarde gieten, maar ik wist niet dat het later ook belangrijk was. Want als het regent dan komt het ook op de bladeren toch?Wat bedoel je met "leg hem op de grond?" 15 augustus15 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Auteur 9 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Want als het regent dan komt het ook op de bladeren toch?Tja dat is onvermijdelijk. Bij zelf water geven ligt dat anders. Ik zeg niet dat ik zeker weet dat bij de stam water geven beter is dan sproeien hè. Dat vermoed ik. 13 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Wat bedoel je met "leg hem op de grond?"Mijn tuinslang.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Vandaag een heleboel potentiele pompoenen helaas naar de composthoop moeten verwijzen. Ik had niet goed gesnoeid, begin dit jaar. Niet er op gelet dat de afgeknipte stelen vocht kunnen verzamelen. Dit geldt voor oa courgette, patisson en pompoen. Daardoor zijn veel planten ongezond geworden en hebben schimmels opgelopen. De patissons waren niet meer te redden en hebben we afgelopen week al moeten rooien. Ik zag bij een van de butternut pompoenen ook al ellende, daar heb ik een hele tak met alle uitlopers verwijderd in de hoop de andere tak te redden. Ook bij de vijgenbladpompoen waren er hele stukken aangetast. Helaas betekende dat ook hele stengels met pompoenen opdoeken. Maar die groeit zo hard, en wortelt ook overal en nergens in de grond, dat ik hoop dat het rigoreus wegknippen voldoende is om de rest te laten overleven. Twee dingen hiervan geleerd dit jaar: 1) alle curcubita snoeien met een scherp en schoon mesje, tot aan de steel!! 2) pompoenen kunnen over gras kruipen, maar als ze open wonden hebben (waar je de takken weg hebt geknipt) zijn ze in gras aanzienlijk gevoeliger voor schimmels dan op kale aarde. Volgend jaar beter. Ik ben niet heel optimistisch over wat we dit jaar nog zullen krijgen maar wie weet valt het mee. De courgettes doen het wel geweldig nog. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Huh? Schimmels door afgeknipte stengels? Ik probeer ze wel altijd zo kort mogelijk af te snijden. Maar dat ze schimmels konden krijgen?Wat jammer van de Patissons, ik was juist zo nieuwsgierig ernaar hoe dat zou verlopen. En bij de butternut? Heb je fotos ervan?
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Als je de stengels onvoldoende dicht bij de hoofdstengel afsnijdt, blijven er holle restjes achter, waar water in kan blijven staan. Dat is een bron van rotting en schimmels, of beter, dat kan het zijn.En nee, geen foto’s van onze mislukkingen. 15 augustus15 Aug aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 15 augustus15 Aug 1 uur geleden, Dahli zei:Mijn tuinslang.Die ligt ook op de grond, het is een heel eind van de kraan en ik moet voorzichtig zijn dat ik de pompoen op de grond niet beschadig.Maar ik sproei niet direct met de tuinslang, maar met een kop die ruim sproeit.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug 2 minuten geleden, Tanja65 zei:holle restjes aJa als de steel omhoog staat, maar de stelen die lager hangen geen probleem. Meestal let ik daarop bij het afsnijden.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug @Petrasmoestuin ik zag op de foto’s dat jij ze over je gras laat kruipen. Nou is dat ongetwijfeld een stuk gezondere bodem dan het kweekgras dat wij hier hebben, maar toch. Misschien is het wijs alleen op zonnige dagen te snoeien, zodat de snijwonden snel indrogen en eventuele schimmels of andere nare zaken geen kans krijgen? Ik denk maar hardop. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Door het extra water geven heb ik vanavond wel 11 slakjes in de buurt van de pompoen in het gras ontdekt. En het gras erom heen weggetrokken. Maaien kan even niet. 15 augustus15 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Auteur 1 uur geleden, Tanja65 zei:Niet er op gelet dat de afgeknipte stelen vocht kunnen verzamelenToevallig dat je dit benoemt. Ik heb vandaag flink gesnoeid in mijn pompoenen. Onder meer een uitloper van een meter of 3 die richting buurman ging, boven mijn hoofd. De uitloper was ‘dicht’. Hij kwam van de hoofdstam af en liep uit. Op het moment dat ik deze afknipte spoot het water eruit, in mijn oog. Ik kreeg het idee dat de stengels van pompoenen sowieso vol kunnen zitten met vocht. Dus zonder dat ze eerder zijn afgeknipt. Dat was hier namelijk het geval.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.