Geplaatst: 25 september25 Sep Inmiddels 13 (bijna) volgroeide/rijpe vijgenblad pompoenen gespot. Aan één plant. En als ik niet zo rigoreus had gesnoeid, hadden we met gemak het dubbele gehad. Niet normaal, de groeikracht van deze plant! Vandaag de eerste cadeau gedaan, eigenlijk de tweede. De eerste ligt nog buiten te wachten tot ik er jam van maak. De rest is nog aan het rijpen aan de plant. @Dahli ik zag dat je eerder links naar het recept daarvan had gepost, maar het lukt me niet met de zoekfunctie dat topic terug te vinden. Wil je me daar taggen? Online is het recept ook niet zo heel makkelijk te vinden, maar één versie. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 25 september25 Sep Auteur Wat veel @Tanja65 ! Ik heb er gemiddeld 3 per plant, maar ze groeien hier op 1 na in de lucht 😃. En heb wel bewust gedund daarom. Bij mij zie ik een paar beginnende kurkstreepjes op de stelen, maar hier zijn ze nog echt niet oogstrijp. Grappig dat dat zo kan verschillen. Ik had je in PB een tijdje geleden al wat linkjes van recepten gestuurd. Bedoel je die misschien? Ik zal nog even voor je verder kijken. Appelvrouw had ook een receptfilmpje geplaatst voor een hartig gerecht. Ik zoek even.Oh ja, je kunt ze in het gunstigste geval 3 jaar bewaren, dus geen verwerkstress 😉. 25 september25 Sep aangepast door Dahli
Geplaatst: 26 september26 Sep 6 uren geleden, Dahli zei:Ik had je in PB een tijdje geleden al wat linkjes van recepten gestuurd. Bedoel je die misschien?🫣🫣🫣🫣 Ja, die bedoelde ik. Geen wonder dat ik met de zoekfunctie niets vond! Leuk filmpje trouwens. Is dat ook vijgenblad pompoen in die pan voor er spek bij komt? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 26 september26 Sep En ja, onwijs veel. Maar op deze plek heeft de compost een aantal maanden gelegen. Dat heeft vast meegedaan. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 26 september26 Sep Mijn little jack plant beginnen nu pas goed op gang te komen. Scheelt dat ze klein zijn maar waar ik dacht dat het bij de 2 pompoentjes zou blijven telde ik er gisteren ineens 5. Weet iemand of het normaal is dat dit ras later op gang komt of kan ik volgend jaar iets anders doen?
Geplaatst: 26 september26 Sep Ik doe die al een paar jaar @loes 😍 Dit jaar deed ik het wat “ slordig en liet de plant te lang in de oppot pot staat…🤦♀️ toen ik haar wilde verpotten was ze al flink doorgeworted in de plant zak daaronder ( op mijn dakterras) dus liet ik het zo…. 😬Nu heb ik “ maar” 2 kleine pompoentjes terwijl ik er ook we 5 aan een plant gehad heb….🤔Ze zijn nu aan het verkurken…👍😊Dit is een butternut pompoen die ik in mei uitgeplant heb en nu pas 1 pompoen maakt…😞Ik vind het gewoon sneu voor de plant hoe ik haar d’r best zie doen met al die bloemen nu tegelijk en wetend dat het haar nu niet meer gaat lukken…😞 dus daar herken ik jouw ervaring van nu wel in… andere butternut op andere plek heb ik al geruimd….🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 26 september26 Sep Is die butternut ook een mini soort? Dat lijkt me ook leuk.Mijn plant ziet er nog een stuk groener uit, dat geeft hoop. Alleen het oudere blad heb ik verwijderd omdat het slechter begon te worden en wat meeldauw maar bovenop is alles nog frisgroen. De plant groeit vanaf rechts over de boog. (Links staat komkommer maar dat is dit jaar geen succes)1, 2, 3, 4, 5! Pompoentjes 26 september26 Sep aangepast door loes
Geplaatst: 26 september26 Sep Oh prachtig @loes 😍Zo mooi om die boog heen!! 😍Er komt nog weer warmer weer aan dus wie weet!!🤞🤞🤞Bantham heet mijn butternut dacht ik.., andere jaren altijd wel mooie vrucht(ten) van .,. Met die hete dagen in Juni zijn ze hele tijd stil blijven staan in groei dus ik denk dat dat de oorzaak is…🤔Volgend seizoen doe ik ze gewoon weer hoor👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱Ps off topic; mijn komkommertjes gaan nog wel steeds goed 👍😊
Geplaatst: 26 september26 Sep Auteur 4 uren geleden, Tanja65 zei:Is dat ook vijgenblad pompoen in die pan voor er spek bij komt?Nee, dat zijn 2 gesneden uien die worden aangebakken.
Geplaatst: 26 september26 Sep @Vrouwholle, het is grappig dat iedereen het anders doet. Ik zou ondanks het groene steeltje oogsten, omdat de plant volgens mij geen voeding meer naar de vrucht stuurt. En de rijpe vrucht houdt niet van temperaturen onder 10 graden. Voor de bewaarbaarheid heb ik daarom alles uit de eerste lichting al geoogst. Bij mooi weer gaat het naar buiten in de zon, maar 's nachts weer naar binnen. Vroeger legde ik het in de auto om na te rijpen, omdat die lekker opwarmt overdag. De pompoenen geven echter zoveel vocht af dat de auto van binnen besloeg, dus dat doe ik niet meer en dat betekent: sjouwen. Hier groeit nu ook een tweede lichting. Een paar pompoenen van normaal formaat, een paar van formaat honkbal. Afwachten in hoeverre dat nog rijpt. @loes je kunt beter de bloemen verwijderen die nog aan de pompoenen hangen. Voor het geval die gaan rotten.
Geplaatst: 26 september26 Sep Oh oké… Ik heb via de app van de mm geleerd dat het steeltje van de pompoen eerst verkurkt moet zijn voor de houdbaarheid @fre3ke 🤔 Ik verwachte niet dat mijn pompoentjes nog groeien hoor…😊Ik heb namelijk een giga zwarte luizen en spint plaag op mijn dakterras dus ben bezig bak voor bak op te schonen…😞Dus dat “ verkurken” kan ook binnen als de pompoentjes geoogst zijn? 🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 26 september26 Sep Volgens mij zijn pompoenen oogstrijp als ze hol klinken, de schil niet meer is in te deuken, en de steel begint te verkurken. Als je ze dan oogst, verkurkt de rest van het steel vanzelf helemaal. Zo doe ik het in elk geval, na heel veel sites te hebben geraadpleegd. Overigens liggen mijn pompoenen nog buiten na te rijpen, gedeeltelijk geoogst en gedeeltelijk nog aan de plant. Ze groeien en rijpen nog steeds. Wel bestrijd ik de meeldauw, knip ik bladeren weg om maximaal zon op de vruchten te krijgen, en knip ik nu alle uitlopers rigoreus weg. Graag energie naar de vrucht, niet meer naar groeien.@loes ook onze jack-be-little explodeert nu pas. Heel lang gedacht dat er maar 2 pompoentjes aan kwamen. Maar er zitten er nu wel een stuk of 10 aan, geel nog, wel goed formaat. De eerste heb ik gisteren geoogst. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 26 september26 Sep @Tanja65 Jij bestrijdt de meeldauw. Helpt dat wel? Ik lees steeds bakpoeder met water om het te voorkomen, en niet om te verhelpen. Wie heeft dat voorkomen gedaan en heeft dat echt geholpen? ik wil dat weten voor volgend jaar, want ik heb heel veel blad eraf gehaald, te veel, want alle planten groeiden door elkaar en een aantal pompoenen had geen blad meer, ook 2 hele kleine en die groeien denk ik niet meer zonder blad?
Geplaatst: 26 september26 Sep Ik heb ook pompoentjes waarbij de steel wel gaat scheuren, geen blad meer hebben, maar de meloentjes zelf hebben nog een groene steelaanzet. Dus ik laat ze hangen, want ze zijn nog lang niet rijp, en worden misschien niet rijp. Daarom moet ik altijd op tijd de pompoenen buiten zetten, maar het weer de laatste tijd is niet best, veel vocht o.a.Dus de steel wel scheuren maar de aanzet pompoen is nog groen. Ik zal morgen fotos ervan maken om het te laten zien.
Geplaatst: 26 september26 Sep Pompoenen kan je ook onrijp eten. Het kan zijn dat ze wat minder smaak hebben. Dat afrijpen is vooral voor de bewaarbaarheid en dat is niet belangrijk als je er direct iets lekkers van maakt.
Geplaatst: 26 september26 Sep 1 uur terug, Petrasmoestuin zei:bestrijdt de meeldauw. Helpt dat wel?Het probleem met die vraag is dat ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal heb. Mijn pompoenen kregen vrij vroeg meeldauw. Ik zag het behoorlijk op tijd, heb alle bladeren met meeldauw verwijderd en vervolgens de rest met water en baking soda besprayed. Daarna is het een hele tijd goed gegaan. Dus ik denk het wel. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 september28 Sep Helaas is dit pompoentje wat gisteren is gevallen niet goed. Hij loopt leeg, dus niet te eten.
Geplaatst: 30 september30 Sep Auteur En nu 😳? Met rek en al op de grond gooien in de hoop dat de bast breekt, vrees ik. Er normaal uithalen gaat niet lukken. Hij zit echt aan alle kanten klem. Het is ook nog eens een vijgenbladpompoen, die zijn keihard.
Geplaatst: 30 september30 Sep Yup heb ik ook weleens gehad ( met een Australiën Butter) Misschien laten hangen met de hoop dat hij indroogt? Een gat insnijden, zaadjes eruit halen en er een vetbol in doen?Kijk ik heb hem even opgezocht: https://www.moestuinforum.nl/topic/2371-welke-pompoensoorten/page/5/#findComment-110519 30 september30 Sep aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 september30 Sep Auteur Ik denk dat ik hem met beitel en hamer te lijf ga. En dan in stukken eruit. En dan gebruiken zoals de Franse meneer in jouw filmpje. Ik heb er nog 7 in de maak 😊. De zaden bewaren voor de vogels is een goed idee! Een aantal zaden ga ik sowieso drogen voor over een paar jaar en om weg te geven.
Geplaatst: 30 september30 Sep Wat een typisch rek heb jij, een rek aan beide kanten. Had je het niet eerder gezien dat dit gebeurde? Wat een grote pompoenen zeg, echt mooi!Dat idee van Appelvrouw is wel een goed idee denk ik, tenzij je er nog meer van deze dwarsboompjes hebt. 😂
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Auteur 18 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Wat een typisch rek heb jij, een rek aan beide kantenDat valt wel mee hoor, het is gewoon een pottenrek dat aan het schuttinghek hangt.
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Blije mannen 😄Twee Chirimen pompoenen geoogst. De stelen zijn nog niet verkurkt, maar ze zijn nu wel mooi qua kleur. Diepe ribben, donkergroen met gele vlekjes en een blauwige waslaag. Gewicht net onder de 2000 gram.Er hangen nog twee aan de plant, die laat ik nog even verder rijpen.Van de Thelma Sanders (links) kan ik er maar een paar tegelijk meenemen, want ook die wegen tot 1500 gram en ik had ook nog een Guatemalan green ayote (rechts) van net onder de 1000 gram. Die zou na rijping groen vruchtvlees moeten hebben. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Wow die chirimen is prachtig! En een moschata pompoen vaak heel erg lekker. Ik heb ik mijn vorige tuin wel pogingen gedaan dit soort Japanse pompoenen te telen nooit met veel succes! Ik ben benieuwd hoe hij smaakt. 4 stuks aan 1 plant? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Auteur @woldistel wat een mooie en (voor mij in ieder geval) aparte exemplaren. Ik ben benieuwd naar jouw reviews van deze soorten qua smaak.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.