Geplaatst: 20 oktober20 Okt Auteur 1 uur terug, loes zei:Die gifstof is bitter dus dat eet je niet perongeluk.Ok, dat is goed te weten, dank @loes ! Een giftige pompoen (of andere curcubita-soort) is dus áltijd bitter. Zo niet, dan is het dus safe?!
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Dank je Loes, hier ben ik heel blij mee. Ja zonde van de tijd, maar dan neem ik maar een plantje van de gekregen of geruilde zaden.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Het is hier al wel eens eerder gezegd: als je een pompoen niet vertrouwd kan je een stukje rauw proeven. Smaakt die niet zoet of neutraal maar bitter dan is het mis. Zoals Loes zegt heb ik het ook gelezen giftige pompoenen maar ook courgettes smaken bitter We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Klopt, even voorproeven is het beste want het is helemaal zonde als het ook nog een heel gerecht oneetbaar maakt. Stukje proeven en als het bitter smaakt weer uitspugen kan geen kwaad. Die giftige stof heet cucurbitacine mocht je er meer over willen opzoeken.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Ja ik had over die stof gelezen Loes, daarom stelde ik hier mijn vraag. Maar het is voor mij nu helemaal duidelijk. Voor de zekerheid koop ik nieuwe zaden en ga niet zelf de zaden oogsten. Want ik heb volgend jaar nog meer soorten vrees ik, een beetje verslaafd aan pompoenen. Ik vind ze zo leuk.
Geplaatst: 19 november19 Nov Vanmorgen ontdekte ik dit bij de flessenpompoen. Ik tilde hem op en zat vast aan het karton. Ook bovenin zit een zwakke plek. Kan ik hiervan delen wegsnijden denken jullie, of moet ik hem gelijk maar weggooien. Ik baal wel een beetje, want hij is bijna 600 gram en ik had hem 17 oktober geoogst. Ik heb er nog een staan, die er goed uitziet, maar die ga ik ook maar snel opsnijden.Ook begreep ik dat je beter eerst de kleintjes moet opeten, want die kun je weer korter bewaren.Ik hoorde en las altijd dat je flessenpompoenen niet lang kunt bewaren en dan las ik weer dat je deze juist wel lang kan bewaren. Ik keek er regelmatig naar, maar nu lees ik weer dat hij beter koud en donker opgeslagen kan worden en bij mij staat hij niet echt donker in de keuken en soms staat de verwarming ernaast aan.Volgend jaar maar binnen 14 dagen opeten en de rest blancheren.
Geplaatst: 19 november19 Nov Zonde! Mijn enige flespompoen staat gewoon in de warme kamer. De andere pompoenen die ik nog heb verdeeld over de vensterbanken/slaapruimtes. ik vind dat ze altijd lang bewaren. Maar ik heb zelden problemen met rottende pompoenen ook niet met die van anderen. Ik let wel goed op dat ze volledig buiten afrijpen.Ik zou gewoon ruim de slechte plekken wegsnijden. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 november19 Nov Auteur 11 uren geleden, Petrasmoestuin zei:bij mij staat hij niet echt donker in de keuken en soms staat de verwarming ernaast aan.Is de atmosfeer niet te vochtig in een keuken? Met koken heb je toch waterdamp, dat is anders dan in een zitkamer bijvoorbeeld.
Geplaatst: Donderdag om 15:195 d Vraag: hoeveel flessenpompoenen kun je eventueel aan 1 plant krijgen? Ik las van iemand 157 stuks aan 1 plant, dat kan natuurlijk nooit. Hoeveel hebben jullie er gemiddeld?
Geplaatst: Donderdag om 16:165 d Auteur Een paar jaar geleden had ik flespompoen. Aan beide planten 6 stuks als ik me goed herinner. Wel weer verticaal gekweekt, dus maar van 1 stam per plant. De ranken hebben niet kunnen wortelen.
Geplaatst: Donderdag om 16:425 d Ik had er een stuk of 12, aan één plant. Ze kwamen laat op gang, en de meesten bleven klein. Maar als ze eerder waren aangeslagen had ik er (veel) meer kunnen hebben, de plant bleef maar nieuwe bloemen aanmaken die ook nog werden bevrucht. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Donderdag om 18:255 d Dat vind ik best veel @Dahli en @Tanja65 Ik had 7 planten en 14 pompoenen ervan, dus ik deed toch wat fout denk ik. Ja volgend jaar ga ik ze iets eerder zetten, het was nu 29 mei tot half juni dat ik de pompoenen plaatste.
Geplaatst: Donderdag om 18:535 d Auteur @Petrasmoestuin Ik denk dat het verschil in opbrengst tussen jouzelf en @Tanja65 en mij m.n. in ruimte en voedselrijke grond zit. Jij kweekt in bakken (meerdere planten in 1 grote bak). Ik had de flespompoen in volle grond. Ik vermoed Tanja ook. Een pompoen die minder voeding krijgt, geeft minder vruchten.
Geplaatst: Donderdag om 19:035 d Ja klopt @Dahli , die van mij zat ook in de volle grond. Zelfs vlak bij een voormalige composthoop, dat heeft ongetwijfeld ook nog uitgemaakt. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Gisteren om 09:401 d Ik weet het, ik weet het, het moestuinseizoen is nauwelijks afgelopen en het kriebelt alweer om te zaaien. Niet dat ik dit al ga doen maar zaden bestellen, dat is iets anders. En nu komen er door een (ongewenste) nachtelijke scroll- en shopbeurt zaden van 8 pompoensoorten aan 😬. Als iemand interessante klimconstructies heeft, los van een rozenboog of een betonijzer tegen de muur, laat maar komen dan!
Geplaatst: 23 uren geleden23 u Auteur @ElkeV80 Mocht je een bestaand tuinhek hebben, dan werkt het er doorheen vlechten van de ranken ook goed. Hier althans wel. Dan moet je dat wel even dagelijks langs lopen zodat de ranken nog jong zijn, anders knakken ze af.
Geplaatst: 23 uren geleden23 u 2 uren geleden, ElkeV80 zei:rozenboogEen eenvoudige rozenboog houdt de vruchten niet. Ik laat daar het komende jaar komkommertjes over groeien. Maar pompoenen houdt hij niet.Je moet echt iets stevigs hebben van metaal, dus waarschijnlijk een hele dure boog.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.