Jorieke123 Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 Ik heb van iemand suikermaïs zaadjes gekregen. Met een ruiling geloof ik. En die heb ik nu in 3 keer gezaaid. De 1e 2 ladingen staan al lang in de vollegrond, en zijn nog geen meter hoog. Maar ze bloeien, en krijgen al kolven! Heb ik een mini-soort te pakken? Of komt het door het weer? Hebben meer mensen er 'last' van? En wat zouden de gevolgen zijn voor de kolven? Zo En nu wil ik antwoorden Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 Gevolgen zijn denk ik iets minder kolf aan een steel, maar gewoon goeie oogst.Kolf mogelijk iets kleiner maar aan de andere kant lekker vroeg in seizoen.Volgens mij ligt dat inderdaad aan omstandig heden, in mooie jaren is mijn mais ook veel langer en draagt meer kolvener bestaan ook wel korte mais rassen. Zo nu heb je lekker vage antwoorden Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2012 Author Share Posted June 24, 2012 Ik ben benieuwd. Verder heeft niemand dat hier? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted June 24, 2012 Share Posted June 24, 2012 Mijn suikermaïs vorig jaar is ook een meter hoog geworden ongeveer. Geen idee of dat hoort of niet Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted June 24, 2012 Share Posted June 24, 2012 Ik heb dit jaar helemaal geen mais. Misschien weet degene met wie je geruild hebt of het een laag soort is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24, 2012 Author Share Posted June 24, 2012 (ik weet niet meer van wie ik die zaadjes had ) Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Ik heb ook suikermais besteld....weet niet meer bij wie precies maar het waren van die zakjes met Russische teksten en een nl tekst eroverheen geplakt. Ik heb er maar 5 van staan en ze zijn nu 1---1,5 mtr hoog en eentje heeft er ook de bloei al inzitten....kolfjes zie ik nergens....alleen een voorzichtige aanzet van iets dat hopelijk een kolf gaat worden....ff foto voor je gemaakt: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 3, 2012 Author Share Posted July 3, 2012 Ik heb in de oudste planten ondertussen al beste kolven zitten. Ze hebben nog verse pluimen, dus ze zijn nog niet te oogsten.Wel krijgen ze nu van die grondscheuten, waar ook weer kolfjes in komen. Ik heb geen idee of ik die weg moet halen, of dat dat ook nog echte dikke kolven gaan worden? Het is wel een vreemde rij met planten zo hoor. Dwergjes.... Weer lekker wat zonlicht Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted July 3, 2012 Share Posted July 3, 2012 Hier staat de suikermais iets van 1.8 hoog en enkel nog maar bloemen en overal grondscheuten. Trouwens kan je van suikermais popcorn maken? Ras is Tasty Sweet Trophy van sluis Garden. Dat Oekraiense zaad van Proseeds had ik ook (meloenen), wel raar zaad waar meeste plantjes snel van dood gaan tegenover andere zaadleveranciers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 3, 2012 Author Share Posted July 3, 2012 Volgens mij kan je van suikermaïs geen popcorn maken. Niet genoeg zetmeel? Er is in ieder geval andere maïs voor, die net als voedermaïs echt mooi van vorm blijft na het drogen. Suikermaïs verschrompelt dan. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted July 3, 2012 Share Posted July 3, 2012 Hier is de suikermais nu net 70cm hoog en bloeit ook, heel bizar, de aardappelplanten zijn soms zelfs hoger! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted July 11, 2012 Share Posted July 11, 2012 Mijn Sweet Tasty is hier al 1m50 hoog met een redelijk aantal kolven per plant. Toch gemiddeld 3 kolven per plant. Volgend jaar zet ik er meer en op onkruiddoek. Wat zijn jullie plantafstanden? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted July 12, 2012 Share Posted July 12, 2012 De gaten op de onkruiddoek zijn 81mm en staan 30 cm van elkaar is 1 rij en de doek is 50 cm breed. Had tussen de volgende doek met boontjes 40 cm gelaten als weggetjes wat te weinig is, dat wordt volgend jaar 60 cm. De doeken voor andere gewassen die ik nu nog leg gaan meteen op 60 cm afstand van elkaar. Als de mais aan de basis niet meer dikker word dan is die 81 mm ok, anders grotere gaten. Het aantal kolven per plant nog niet geteld. Wel een verschil aflopend van de planten die naar de boom aan de straatkant staan, die hier geweest hebben weten wel wat ik bedoel Ze staan er wel niet onder maar hebben minder zon per dag. Groenten op worteldoek = Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts